وزارت بهداشت: شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در ایران افزایش یافته‌ است

افزایش قیمت واکسن دام و ناتوانی دامداران از خرید آن بیماری تب کریمه کنگو را گسترش داده است

تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که ممکن است از طریق نیش کنه، مایعات و ترشحات آلوده دام، یا از فردی به فردی دیگر، به انسان منتقل شود- عکس از خبرگزاری فارس

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت «بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان» در وزارت بهداشت، از افزایش شمار مبتلایان بیماری تب کریمه کنگو در قیاس با دوره زمانی مشابه در سال قبل خبر داد و گفت که از آغاز سال جاری تاکنون ۱۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند و یک نفر نیز جان باخته است. این در حالی است که در سراسر سال ۱۴۰۰ فقط ۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شده بودند.

این مقام وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد که یکی از دلایل افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو، افزایش قیمت واکسن دام‌ها بوده است و چون دامداران توان خرید این واکسن‌ها را ندارند، بیماری شیوع می‌یابد.

امیری به مردم توصیه کرد که از مراکز تاییدشده گوشت بخرند و از تهیه دام در محل‌هایی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دهند، پرهیز کنند. او همچنین احتمال داد که شمار مبتلایان در روزهای آینده از این نیز بیشتر ‌شود.

در خبری دیگر، مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان، نیز افزایش شمار مبتلایان را تایید کرد و گفت تاکنون یک مورد ابتلا به این بیماری در شهرستان شادگان اعلام شده است. به گفته او، بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند کشنده باشد و دامداران بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «استفاده از لاشه حیواناتی که دوره سرد را گذرانده‌اند، تهیه مواد گوشتی مورد نیاز از اماکن مورد تایید دامپزشکی و پرهیز از خرید لاشه‌ها از اماکن غیرمجاز، از کارهایی است که باید مردم برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو انجام دهند.»

بر اساس آمار وزارت بهداشت، «تب خونریزی دهنده کنگو» از سال ۱۳۷۸ تاکنون در ایران جان ۲۰۹ نفر را گرفته است.

موارد ابتلا به تب کریمه کنگو اکنون در کشورهای مجاور ایران همچون ترکیه و عراق نیز در حال افزایش است. طبق اعلام وزارت بهداشت عراق، در سال جاری ۲۷ نفر از شهروندان آن کشور بر اثر این بیماری جان ‌باخته‌اند. گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که احتمال مرگ‌ بر اثر این بیماری در میان مبتلایان، ۱۰ تا ۴۰درصد است.

تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که ممکن است از طریق نیش کنه، مایعات و ترشحات آلوده دام، یا از فردی به فردی دیگر، به انسان منتقل شود. این بیماری در مناطقی از آفریقا، آسیا، خاورمیانه، و بالکان بومی است و هر سال با شروع فصل گرما موارد ابتلا به آن افزایش می‌یابد و سپس تا پایان تابستان رو به کاهش می‌رود. با این حال، ممکن است شیوع گسترده بیماری موجب شود که ابتلای افراد نیز ادامه یابد.

سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل‌درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی و یرقان از نشانه‌ها و عوارض «تب خونریزی دهنده» کنگو است.