خطیب‌زاده: گروسی در جای غلط با افراد غلط ملاقات کرد

جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را به اسرائیل نسبت می‌دهد

سعید خطیب‌زاده، گروسی را به زیر پا گذاشتن اصل «بی‌طرفی» متهم کرد - ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه شورای حکام درباره فعالیت هسته‌ای ایران را «سیاسی و غیرفنی» خواند و مدعی شد پاسخ ایران به آن «قاطع و مناسب» بود.

پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، سازمان انرژی اتمی ایران، دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرفعال کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نیز در نشست خبری روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد این خبر را تایید کرد و گفت ایران ۲۷ دوربین نظارتی را خاموش کرده است.

او ابراز امیدواری کرد با سفر دوباره و زودهنگام به ایران بتواند مسائل هسته‌ای را از طریق گفت‌وگو حل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پیشنهاد او گفت گروسی می‌تواند به عنوان توریست به ایران سفر کند. او افزود: «هر تحولی دستور کاری دارد. گروسی اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستور کاری می‌خواهد.»

خشم مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با سفر اخیر رافائل گروسی به اسرائیل ارتباط مستقیم دارد. اگرچه مدیرکل آژانس در نشست خبری اخیر خود نیز تاکید کرد سفر او به کشوری خاص ارتباطی به قطعنامه شورای حکام ندارد اما جمهوری اسلامی ایران با تکرار مواضع پیشین، اسرائیل را عامل تصویب این قطعنامه می‌داند؛ خطیب‌زاده نیز در نشست خبری دوشنبه اسرائیل را متهم کرد به اینکه سازمان‌های بین‌المللی را با چک سفید امضای برخی کشورها به سخره می‌گیرد.

اشاره او به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند تحت تأثیر اسرائیل قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه به‌طور مشخص سفر گروسی به اسرائیل را مثال زد و گفت: «جای تاسف است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان کارگزار سازمان انرژی اتمی این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار داده است و توسط کارگزاران خود این ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده در ادامه گروسی را به زیر پا گذاشتن اصل «بی‌طرفی» متهم کرد و مدعی شد که او «در زمان غلط در جای غلط حضور پیدا کرده و افراد غلط را ملاقات کرده است.»

او افزود: «پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است، مدیرکل آژانس موظف است در پی استقلال این سازمان و بی‌طرفی آن باشد.» از نظر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این سازمان را بی‌اعتبار کرده است.

خطیب‌زاده در ادامه اسرائیل را «کنشگر و رژیم یاغی» خواند و مدعی شد این کشور «بیشترین رفتار‌های یاغی‌گرایانه، تروریستی، مداخله‌جویانه، جنگ‌طلبانه و قانون‌گریزی را در نظام بین‌الملل به منصه از ظهور گذاشته است.»

او قطعنامه شورای حکام را نیز «کاملا سیاسی و طراحی شده» خواند و مدعی شد: «این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه‌ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه مدعی شد: «تمامی دوربین‌های پادمانی سر جایش است و اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد.» او کاهش تعهدات برجام را نیز به عوامل خارجی نسبت داد و ادعا کرد: «آنچه جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده است، در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. اگر فردا در وین توافق انجام شود، تمامی اقدامات ایران برگشت‌پذیر است.»

او با تکرار ادعاهای پیشین افزود: «توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم اهرم‌سازی عبور کند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا و کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند، انتظارات فرابرجامی خود را کنار بگذارد و توافقی را که روی میز است امضا کند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه جدید خود تاکید کرده‌اند از حدود سه ماه پیش توافقی قابل اجرا وجود داشته اما جمهوری اسلامی آن را نپذیرفته است. رافائل گروسی نیز روز پنج‌شنبه هشدار داد پنجره مذاکرات برجام و گفت‌وگوهای ایران و آژانس فقط سه تا چهار هفته باز خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری خود با دفاع از حضور نظامی سپاه پاسداران در کشورهای دیگر گفت: «اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کابوس یاغیان، متجاوزان به کشورهای منطقه باشد، باعث افتخار جمهوری اسلامی است.»

او مدعی شد سپاه پاسداران امنیت را در منطقه ایجاد می‌کند درحالی‌که کشورهای همسایه بارها اعلام کرده‌اند تحریک‌های نظامی سپاه و نیروهای نیابتی آن در کشورهای دیگر امنیت ساکنان این مناطق را با خطر مواجه کرده است؛ نمونه‌اش حمله پهبادی سپاه به اربیل بود که سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آن گفت: «عملیات اخیر در اربیل عراق علیه عناصر یک رژیم یاغی، جراحی کوچکی بود که به‌طور دقیق به هدف اصابت کرد.» او با تکرار تهدیدهای پیشین علیه اسرائیل افزود: «پاسخ اسرائیل را در جای خودش می‌دهیم.»