درباره بیماری جاستین بیبر چه می‌‌دانیم؟

سندرم رمزی هانت یک بیماری نادر است که اغلب به اشتباه به‌عنوان نوعی فلج تشخیص داده می‌شود

هیلی بیبر، همسر این خواننده ۲۸ ساله اعلام کرد که از جاستین در روند درمان حمایت می‌کند- Dimitrios Kambouris  / Getty Images via AFP

وقتی جاستین بیبر، روز جمعه ۲۰ خردادماه (۱۰ ژوئن)، ویدیویی منتشر کرد و از این گفت که نیمی از صورتش فلج شده است، احتمالا بسیاری از مخاطبانش هنوز نام «سندرم رمزی هانت» را نشنیده بودند. این خواننده پرطرفدار که مجبور شد به‌ دلیل این بیماری تور جهانی‌اش را به تعویق بیندازد، در حالی ‌که تنها با یک چشمش قادر به پلک زدن بود و یک‌ طرف دهانش بی‌حرکت مانده بود، در ویدیویی خطاب به طرفدارانش گفت: «قرار است همه تمرین‌های لازم را برای صورتم انجام دهم تا به حالت عادی بازگردد. فقط زمان می‌برد و هنوز نمی‌دانیم چقدر، اما درست می‌شود.»

پس‌ از آن، هیلی بیبر، همسر این خواننده ۲۸ ساله اعلام کرد که از جاستین در روند درمان حمایت می‌کند. او روز جمعه با انتشار ویدیوی جاستین بیبر در حساب اینستاگرام خود، خطاب به او نوشت: «دوستت دارم عزیزم.»

سندرم رمزی هانت چیست؟

سندرم رمزی هانت یک بیماری نادر است که اغلب به اشتباه به‌عنوان نوعی فلج تشخیص داده می‌شود. در واقع این بیماری آن‌قدر مبهم است که آمار دقیقی از میزان ابتلا به آن در دست نیست و مردم نیز اطلاعات کافی درباره آن ندارند. براساس برخی اطلاعات منتشرشده، هر سال از هر ۱۰هزار نفر تنها پنج تا ۱۰ نفر به سندرم رمزی هانت مبتلا می‌شوند. نام علمی این سندرم «هرپس زوستر اوتیکوس» است، اما نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود رمزی هانت است، زیرا «جیمز رمزی هانت» متخصص مغز و اعصابی‌ بود که نخستین بار این بیماری را شناسایی کرد.

علت سندرم رمزی هانت چیست؟

سندرم رمزی هانت در افرادی رخ می‌دهد که به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، زیرا این سندرم با همان ویروس ایجاد می‌شود. پس از ابتلا به آبله مرغان، ممکن است ویروس واریسلا زوستر در بدن باقی بماند که بی‌ضرر است، مگر اینکه دوباره فعال شود. فعال‌شدن این ویروس بیشتر به دلیل استرس اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد برجستگی‌های دردناکی به نام زونا می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که سندرم رمزی هانت یکی از عوارض زونا است، زیرا زونا به سمت گوش داخلی، اعصاب جمجمه‌ای و پایین اعصاب صورت حرکت می‌کند و آن‌ها را ملتهب می‌کند که این موضوع باعث فلج صورت می‌شود. زونا همچنین می‌تواند اعصاب شنوایی را ملتهب کند و باعث کاهش شنوایی شود. در بدن ما ۱۲ عصب جمجمه‌ای وجود دارد و سندرم رمزی هانت که یک عفونت ویروسی است، بر عصب جمجمه‌ای شماره هفت که در حرکات صورت نقش دارد، تاثیر می‌گذارد.

پیشرفت بیماری چگونه است؟

در ابتدا بیمار ممکن است از ضعف در بخش‌هایی از صورت و مشکل در بستن چشم شکایت کند، اما این بیماری ظرف دو تا سه روز به‌طور کامل ظاهر می‌شود. مبتلایان ممکن است صداهایی را در یک گوش بلندتر از گوش دیگر بشنوند یا دچار وزوز گوش یا حتی ناشنوایی در یک گوش شوند. درد گوش و صورت معمولا بخشی از این سندرم است و برخی از بیماران ممکن است از سرگیجه نیز شکایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از علائم و نشانه‌های اصلی این سندرم می‌توان به این موارد اشاره کرد: قرمزی دردناک با جوش‌های آبدار در داخل یا اطراف گوش و ضعف یا فلج صورت در همان طرفی که گوش تحت تاثیر قرار گرفته است. حساسیت و آلرژی نیز گاهی هم‌زمان اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات یکی از این اتفاق‌ها قبل از دیگری رخ می‌دهد و گاهی اوقات هم هرگز اتفاق نمی‌افتد.

رمزی هانت درمان دارد؟

به گفته متخصصان،‌ برای بیماران مشکوک به سندرم رمزی هانت باید ظرف ۷۲ ساعت پس از ظهور علائم، داروهای ضد ویروسی و استروئیدی تجویز شود. اگر این کار انجام شود حدود ۷۰ درصد از مبتلایان، بهبودی کامل را تجربه خواهند کرد و در غیر این صورت، شانس بهبودی کامل به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هرچه آسیب شدیدتر باشد، بهبودی بیشتر طول می‌کشد و احتمال بازیابی کامل عملکرد طبیعی کمتر می‌شود.

این بیماری را می‌توان درمان کرد. بیماران ظرف ۱۵ روز تا سه ماه پس از شروع درمان بهبود می‌یابند، بینایی چشم کامل می‌شود و حتی شنوایی ‌برگشت‌پذیر است، با این حال ممکن است مقدار کمی از فلج در صورت باقی بماند. علاوه بر داروها، انجام برخی مراقبت‌ها و تمرین‌ها نیز لازم است. بیماران باید از چشمانشان محافظت کنند، زیرا هنگامی که یک چشم بسته نمی‌شود، احتمال ایجاد انحراف قرنیه وجود دارد. مبتلایان به این ویروس لازم است از قطره‌های اشک مصنوعی و هنگام بیرون رفتن از عینک استفاده کنند و هنگام خواب حتما چشمی را که آسیب‌دیده است ببندند تا بازنماند.

آیا سندرم رمزی هانت مسری است؟

این بیماری مسری نیست، اما در افرادی که برای این بیماری واکسینه نشده‌اند می‌تواند به آبله مرغان منجر شود. به بیماران توصیه می‌شود تا زمان افتادن پوسته‌های جوش و تاول از تماس با افرادی که ایمنی پایینی دارند و کسانی که به آبله مرغان مبتلا یا در برابر آن واکسینه نشده‌اند، خودداری کنند. این بیماری مردان و زنان را به یک اندازه درگیر می‌کند، با این حال در افراد کهنسال شایع‌تر است.