خامنه‌ای در دیدار با مادورو از «تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور» گفت

ایران و ونزوئلا سند همکاری ۲۰ ساله امضا کردند

علی خامنه‌ای خواهان افزایش «همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا» شد- KHAMENEI.IR / AFP

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، که برای سفری به تهران رفته است با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کرد.

طبق گزارش رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، خامنه‌ای در این دیدار از مقابله دو کشور «در مقابل فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی آمریکا» گفت و افزود: «تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.»

خامنه‌ای در حالی صحبت از «تجربه موفقیت‌آمیز»‌ می‌کند که ایران بدترین دوران اقتصادی خود در سالیان اخیر را تجربه می‌کند. ونزوئلا نیز با بحران‌های عظیم اقتصادی روبه‌رو بوده است و میلیون‌ها نفر از این کشور به کشورهای همسایه همچون کلمبیا گریخته‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مادورو گفت: «مقاومت جنابعالی و ملت ونزوئلا بسیار با ارزش است زیرا قدر و منزلت و لیاقت یک ملت و کشور و رهبران آن کشور را ارتقا می‌دهد و امروز قاعدتا نگاه آمریکا به ونزوئلا متفاوت از گذشته است.»

خامنه‌ای مدعی شد که تحریم‌ها و سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران شکست خورده است. او خواهان افزایش «همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادورو در بدو ورود به تهران اعلام کرد که دو کشور قرارداد سند نقشه راه برای همکاری ۲۰ ساله امضا می‌کنند. روز شنبه، مادورو و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، این سند را امضا کردند. هنوز جزئیاتی از این سند منتشر نشده است اما ایرنا گزارش داد که این سند در زمینه‌های «سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی» خواهد بود.

رئیسی در ضمن گفت پرواز تهران-کاراکاس به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد، پروازی که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد (معمولا با توقف در مادرید و دمشق) در جریان بود ولی بسیار پرهزینه بود چون مسافر کافی نداشت.

از جمله «همکاری‌های» سال‌های اخیر دو کشور این بوده است که ونزوئلا نفت خام سنگین ایران را برای تامین پالایشگاه‌های داخلی خود بر اساس یک قرارداد تهاتری دریافت می‌کند. در ضمن، ونزوئلا از ایران تجهیزات نفتی و خدمات مهندسی دریافت می‌کند.

خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری گفت: «لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آن‌ها است.» او در ضمن گفت: «دو کشور با هیچ کشوری اینگونه روابط نزدیک ندارند» و افزود که جمهوری اسلامی «نشان داده است که در مواقع خطر، خطر می‌کند و دست دوستان خود را می‌گیرد». او از کمک‌های ونزوئلا هم تقدیر کرد و گفت: «شما در هنگامی که شرایط ونزوئلا بسیار سخت بود و هیچ کشوری کمک نمی‌کرد به یاری ما آمدید و کمک کردید تا از آن شرایط خارج شویم.»

رهبر جمهوری اسلامی از موضع‌گیری اخیر مادورو علیه اسرائیل هم تقدیر کرد و آن‌ها را «بسیار درست و شجاعانه» نامید. مادورو ۶ ماه پیش در گفت‌وگو با تلویزیون «المیادینِ» لبنان که نزدیک به حکومت ایران است گفته بود: «هیچ کس جرات ندارد از ما بخواهد فلسطین را کنار بگذاریم. ما نمی‌توانیم چنین خواسته‌هایی را بپذیریم.»

مادورو در دیدار با خامنه‌ای گفت موضوع فلسطین را «یک موضوع مقدس بشری» می‌نامد و مدعی شد که اسرائیل از طریق موساد «در حال توطئه مستمر بر ضد ونزوئلا» است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تایید حرف‌های خامنه‌ای در مورد جنگ‌های آمریکا گفت: «ما توانستیم با ایستادگی و استفاده از فرصت‌هایی که تحریم‌ها در اختیار ما قرار داد، مقابله همه‌جانبه را با تهاجم آمریکا آغاز کنیم و اکنون شرایط ونزوئلا بهتر از چند سال قبل است.»

مادورو گفت کشورش به‌خصوص می‌خواهد در زمینه علم و فن‌آوری با ایران همکاری کند.

مادورو در سال‌های اخیر سخت کوشیده است روابط حکومتش با جهان را افزایش دهد تا از انزوا خارج شود. او در سفر خود به منطقه پیش از ایران به ترکیه و الجزایر هم رفته بود. وزرا و مقام‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، فن‌آوری، نفت، ارتباطات، گردشگری و حمل‌ونقل او را همراهی می‌کنند. ونزوئلا از معدود کشورهای جهان بوده که در جریان اشغال اوکراین به دست روسیه نیز کاملا کنار مسکو ایستاده است و در مجامع بین‌المللی به نفع آن رای می‌دهد.

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را دارد اما بحران‌های سال‌های اخیر باعث شده است تولید آن بسیار پایین‌تر از حد توانایی‌هایش باشد .

آخرین سفر مادورو به ایران، شش سال پیش در آبان ۱۳۹۵ انجام شد که طی آن هم با خامنه‌ای و رئیس‌جمهوری وقت، حسن روحانی، دیدار کرد.