روز جهانی دختر، روز سخن گفتن از تبعیض

سازمان ملل می گوید زنان بی‌عدالتی جنسیتی را از بدو تولد خویش تجربه می‌کنند

Getty Images - گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی

۱۱ اکتبر هر سال، «روز جهانی دختر» نام گرفته است. برعکس روز مشابه خود، روز جهانی زنان، اهمیت این روز ممکن است از نظر خیلی‌ها نادیده بماند.

این روز، به‌نسبت روز یادبود جدیدی است، از آن رو که در سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل عنوان شد تا در این باره که «زنان بی‌عدالتی جنسیتی را از بدو تولد خویش تجربه می‌کنند»، آگاهی‌رسانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، در سال‌های اخیر اهمیت این روز آسمان را خراشیده است چرا که جنبش زنان موفق شده است تا پرتو درخشان‌تری را در سراسر جهان بر فعالیت بانوان، چه بانوان معاصر و چه در طول تاریخ، بیافکند.

اقدام‌های پشگامانه‌ای که توسط دختران جوان انجام گرفته و تا پیش از این، به زیر فرش تاریخ جارو می‌شد و از نظرها مخفی می‌ماند، امروزه در سراسر جهان کشف و جشن گرفته می‌شود.

از داستان آدری فی هندریکس که خردسال‌ترین کودکی بود که برای اعتراض در دوران جنبش حقوق مدنی آمریکا بازداشت شد، تا سخنرانی ‌تاثیرگذار اما گونزالز، نجات یافته حادثه تیراندازی در مدرسه، در «راهپیمایی برای زندگی‌هامان» (March for Our Lives) در سال ۲۰۱۸، همه بهانه‌هایی عالی هستند تا در روز جهانی دختر، حضور و فعالیت دختران تاریخ‌ساز در سراسر جهان به نمایش گذاشته شود.

در ادامه با دخترانی آشنا می شوید که برای اندکی درخشان‌تر ‌کردن جهان‌، مبارزه کرده‌اند و می‌کنند:

آمیکا جورج (سمت چپ) در کنار صادق‌ خان، شهردار لندن، فوریه ۲۰۱۸- NIKLAS HALLE'N / AFP

۱. آمیکا جورج، فعال بریتانیایی برای پایان دادن به فقر در حوزه قاعدگی زنان تلاش است. او فعالیت خود را در ۱۷ سالگی با نوشتن دادخواست و درخواست از دولت برای ارائه لوازم بهداشتی رایگان به دانش‌آموزان آغاز کرد. او توانست برای این دادخواست ۲۰۰ هزار امضا جمع کند و جنبش ملی «عادت ماهانه رایگان» را راه‌اندازی کند. نهایتا، مارس ۲۰۱۹ حزب محافظه‌کار با ارائه رایگان محصولات مرتبط با قاعدگی زنان برای دانش‌آموزان فقیر مقطع متوسطه در بریتانیا موافقت کرد. سال ۲۰۱۸ جورج به خاطر فعالیت‌هایش مدال «بیل و ملیندا گیتس» را دریافت کرد. او همچنان برای از بین بردن تابوهای د قاعدگی و دسترسی رایگان همگانی به لوازم بهداشتی تلاش می‌کند.

اما گونزالس در رژه دگرباشان جنسی در نیویورک، ژوئن ۲۰۱۸- TIMOTHY A. CLARY / AFP

۲. اما گونزالس ۱۸ ساله بود که یک دانش‌آموز پیشین دبیرستانی که در آن درس می‌خواند، دبیرستان «میجوری استونمن داگلاس» در ایالت فلوریدا، به مدرسه‌شان حمله کرد و ۱۷ تن از همکلاسی‌هایش را کشت. پس از این واقعه،‌ خانم گونزالس به همراه چند تن دیگر که از این حمله جان سالم به در برده بودند، فعالیت‌هایشان علیه حق نگهداری و حمل سلاح در آمریکا را آغاز کردند. این افراد راهپیمایی‌های بزرگی را به راه انداختند، از جمله «راهپیمایی برای زندگیمان» در سال ۲۰۱۸ که در جریان آن خانم گونزالس در حالی که اشک می‌ریخت، سخنرانی کرد.

سیلویا مندز در حال دریافت مدال «آزادی» از سوی باراک اوباما- فوریه ۲۰۱۱- AFP PHOTO / Tim Sloan

۳. تلاش دانش‌آموزان سیاه‌پوست برای ادغام آموزشی در آمریکا برای همه شناخته شده است، اما عده کمتری راجع به تلاش دانش‌آموزان آمریکای لاتین در این زمینه می‌دانند. سیلویا مِندِز هشت ساله بود که نامش به عنوان یکی از شاکیان کلیدی در شکایت علیه ناحیه وستمینستر کالیفرنیا به خاطر جداسازی دانش‌آموزان مکزیکی-آمریکایی از دانش‌آموزان سفید مطرح شد. طبق حکم دادگاه که سال ۱۹۴۷ ارائه شد، مدارس این منطقه مجبور به ادغام دانش‌آموزان شدند، هرچند این ادغام فقط شامل دانش‌آموزان مکزیکی-آمریکایی می‌شد. 

Damir SENCAR / AFP

۴. خاطرات آن فرانک هلندی از دوران هولوکاست، به درک دانش‌آموزان از آزار و اذیت یهودیان از سوی نازی‌ها کمک بسیاری کرد. از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ آن فرانک در حالی که به همراه خانواده‌اش در زیرزمینی در آمستردام پنهان شده بود، خصوصی‌ترین احساسات و تفکراتش را به رشته تقریر درآورد که در کنار بازگویی زندگی یک دختر نوجوان، سند تاریخی مهمی به شمار می‌رود. آن فرانک در ۱۵ سالگی در اردوگاه کار اجباری بِرگِن-بِلسِن از دنیا رفت.

۵. سال ۱۹۶۳ آدری هندریکس ۹ ساله، جوان‌ترین فردی بود که در جریان راهپیمایی‌های مرتبط با جنبش حقوق مدنی بازداشت شد. او تنها فرد کلاسشان بود که به جمع دوهزار دانش‌آموز در بیرمنگام ایالات آلاباما پیوست و علیه جداسازی نژادی راهپیمایی کرد. او به همراه سایر دستگیرشدگان، هفت روز در بازداشت بود و امکان برقرار کردن هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی