چرا پخش فیلم جنجالی «بانوی بهشت» در برخی سینماهای بریتانیا ممنوع شد؟

معترضان به این فیلم معتقدند آزادی بیان شامل مباحث دینی نمی‌شود

حکومت ایران اکران بانوی بهشت ​​را ممنوع و اعلام کرد هدف این فیلم تفرقه‌اندازی میان مسلمانان است - Instagram/theladyofheaven

پخش فیلم جدیدی پس از طرح اتهام «توهین به مقدسات» در سینماها ممنوع شد.

«بانوی بهشت» ​​به کارگردانی الی کینگ به روایت داستان فاطمه، دختر پیامبر اسلام، می‌پردازد. این اولین فیلمی است که تاکنون در این زمینه ساخته‌ شده است.

شرکت سینه‌ورلد (Cineworld) پس از مواجه شدن با اعتراض‌ها، تصمیم گرفته است اکران این فیلم را متوقف کند. مالک شلیبک، تهیه‌کننده اجرایی این فیلم، مدعی شد تهدید به مرگ شده است.

چرا بانوی بهشت ​​تا این حد بحث‌انگیز است؟

به تصویر کشیدن شخصیت‌های مقدس اسلامی در فیلم از دیرباز موضوعی بحث‌انگیز بوده است. قرآن به‌صراحت نمایش تصاویر محمد [پیامبر اسلام] را ممنوع نکرده است، اما بر اساس برخی آموزه‌های دینی، به تصویر کشیدن [چهره] شخصیت‌های مقدس اسلامی کفرآمیز است.

با این حال، به‌دلیل اختلاف‌نظرها در بهره‌گیری از مکاتب مختلف دینی، این به موضوعی بسیار تفرقه‌انگیز تبدیل شده است. اکثر مسلمانان سنی معتقدند پخش این تصاویر باید ممنوع شود، در حالی که اسلام شیعی معمولا با پخش چنین تصاویری در صورت رعایت احترام، مشکلی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بانوی بهشت» ​​قبل از اکران با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و خبرگزاری فارس گزارش داد «تعدادی از علمای مشهور اسلامی از این فیلم به‌دلیل «پیشینه پژوهشی ضعیف و محتوای تحریک‌آمیز انتقاد کرده‌اند».

انتقادها از این فیلم بیشتر بر تصاویری تمرکز دارد که از چندین شخصیت فرعی از جمله صحابه پیامبر اسلام، ابوبکر صدیق، عمر بن خطاب و عثمان بن عفان نمایش داده‌ می‌شود.

فایوپیلارز (5Pillars)، سازمان رسانه‌های اسلامی بریتانیا، در واکنش به ترسیم این چهره‌ها و القای ضمنی شباهت میان رفتار آن‌ها و رفتار اعضای گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق، این اقدام را «تکان‌دهنده و نفرت‌انگیز» خواند و محکوم کرد.

دولت ایران اکران «بانوی بهشت» ​​را ممنوع و اعلام کرد هدف از ساخت این فیلم تفرقه‌اندازی میان مسلمانان است. پیش از شروع اعتراض‌ها در بریتانیا، هشت تن از علمای شیعه این کشور از این فیلم انتقاد کردند و گفتند باعث افزایش تنش‌های فرقه‌ای بین مسلمانان می‌شود.

معترضان حاضر در تجمع مقابل سینه‌ورلد مدعی شدند آزادی بیان شامل مباحث دینی نمی‌شود. یکی از آنان گفت: «شما حق ندارید به ما بگویید تاریخمان چه بوده است. نمی‌گذاریم این فیلم بیش از این ادامه داشته باشد.»

آخر هفته گذشته، صدها نفر در بردفورد، بولتون، برمینگام و شفیلد در اعتراض به اکران این فیلم تجمع کردند.

کسانی که این فیلم را دیده‌اند می‌گویند فیلم با تصاویر حمله داعش به عراق آغاز می‌شود و صحنه‌ای واضح و خشونت‌آمیز از یک قتل جهادی را نشان می‌دهد و سپس، به ترسیم زندگی فاطمه در قرن هفتم می‌پردازد. در این فیلم، چهره فاطمه اصلا دیده نمی‌شود و سراپا پوشیده در چادری سیاه است.

در پی این اعتراض‌ها، سخنگوی شرکت سینه‌ورلد گفت: «به‌علت وقایع اخیر در ارتباط با نمایش فیلم بانوی بهشت، تصمیم به لغو اکران‌های آینده فیلم در سراسر کشور گرفته‌ایم تا امنیت کارکنان و مشتریانمان را تامین کنیم.»

در یادداشتی که در وب‌سایت شرکت تولید این فیلم، اینلایتند کینگدام (Enlightened Kingdom) منتشر شده، آمده است: «مطابق عرف و سنت اسلام، در ساخت این فیلم هیچ‌ فردی نقش شخصیت‌های مقدس را بازی نمی‌کند.»

«نقش‌ شخصیت‌های مقدس با بهر‌ه‌گیری از تلفیق منحصربه‌فرد بازیگران، جلوه‌های تصویربرداری، نورپردازی و جلوه‌های ویژه خلق شده است.»

شورای مسلمانان بریتانیا روز یکشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) در بیانیه‌ای، این فیلم را «تفرقه‌افکنانه» خواند و اعلام کرد «[ما] از علما و رهبران حامی وحدت و منافع جمعی مسلمانان پشتیبانی می‌کنیم. هدف اصلی برخی افراد‌ــ از جمله بسیاری از حامیان این فیلم و کسانی که واکنش‌های فرقه‌گرایانه داشته‌اند‌ــ دامن زدن به نفرت‌پراکنی است.»

تا زمان نوشتن این مطلب، این فیلم را می‌توان در سینماهای ویو (Vue) تماشا کرد و نماینده این گروه سینمایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ویو به مسئولیت‌هایی که با تامین بستری برای پخش محتواهای متنوع همراه است به‌طور جدی پایبند است و به نمایش فیلم‌های موردعلاقه اقشار گوناگون جامعه بریتانیا معتقد است.»

«تصمیم‌هایی که در مورد مدت اکران هر فیلم می‌گیریم از مکانی به مکان دیگر متفاوت است و به عوامل تجاری و عملیاتی گوناگون بستگی دارد.»

این بیانیه پس از آن منتشر شد که یکی از نمایندگان این گروه سینمایی مجبور شد خبر لغو اکران فیلم ترسناک «دوربین خودرو» (Dashcam) به‌‌دلیل محتوای «بسیار توهین‌آمیز» را تکذیب کند. فیلم مذکور به روش ویدیوی کشف‌شده (found footage) ساخته شده است.

© The Independent

بیشتر از فیلم