سفیران اتحادیه اروپا: وضعیت حقوق بشر در افغانستان نگران‌کننده است

طالبان سیاست و برنامه‌ای منسجم برای آینده افغانستان ندارند

توماس نیکلسون تاکید کرد که اتحادیه اروپا به تعهد خود برای حمایت از مردم افغانستان پایبند است-@tomas_niklasson/توییتر

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز شنبه ۲۱ خرداد، در یک رشته توییت وضعیت سیاسی، اقتصادی و حقوق‌ بشر به‌ویژه حقوق زنان را در این کشور نگران‌کننده خواند و گفت نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی وضعیت کنونی افغانستان، نشستی را در بروکسل برگزار کردند.

آقای نیکلسون افزود در نشست بروکسل، شماری از کارشناسان مسائل اقتصادی و حقوق‌ بشری نیز حضور داشتند. او ضمن تایید تلاش نمایندگان اتحادیه اروپا برای رسیدگی به وضعیت کنونی افغانستان، تاکید کرد که بدتر شدن وضعیت حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و گروه‌های قومی و سهیم نبودن همه اقوام در ساختار سیاسی این کشور، نگرانی‌هایشان را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

نیکلسون گفت نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست بروکسل، طالبان را به ناتوانی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نداشتن برنامه منسجم برای مردم افغانستان و رسیدگی به وضعیت این کشور متهم کردند و گفتند طالبان در این زمینه‌ها ضعیف عمل کردند و ناتوان‌اند.

توماس نیکلسون همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا به تعهد خود برای حمایت از مردم افغانستان پایبند است.

کشورهای غربی و جامعه جهانی پس از سقوط کابل به دست طالبان‌، بارها نگرانی‌هایشان را در مورد بدتر شدن وضعیت اقتصادی، سیاسی و حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان ابراز کرده‌اند و اکنون نگرانی‌های آنان نسبت به ماه‌های نخست تسلط طالبان بر این کشور افزایش یافته است و تلاش می‌کنند راه‌حلی برای آن پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگویان طالبان، همواره با رد گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر و مقام‌های سیاسی خارجی درباره بدتر شدن اوضاع سیاسی و حقوق بشری در افغانستان می‌گویند حاکمیتشان به تامین حقوق بشر و برقراری امنیت در سراسر کشور منجر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر، پنجشنبه در یک گزارش نوشت طالبان به اعدام و شکنجه اسیران جنگی و غیرنظامیان اقدام کرده و اوضاع حقوق بشر در افغانستان در حال بدتر شدن است.

ناظران شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در اوایل ژوئن در گزارشی که به این شورا ارائه کردند، گفتند طالبان و به‌ویژه شبکه حقانی، روابطشان را با القاعده، سپاه محمد و لشکر طیبه حفظ کرده و ثبات سیاسی افغانستان به صورت جدی با خطر مواجه شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه، با انتشار یک بیانیه ادعای مطرح شده در گزارش‌های اخیر سازمان‌های بین‌‎المللی را رد و ادعا کرد که سلطه طالبان بر افغانستان، به صلح و امنیت سراسری در این کشور منجر شده است.