سازمان اطلاعاتی آلمان: جمهوری اسلامی در پی ساخت بمب اتم است

«اداره فدرال به‌منظور حفاظت از قانون اساسی» می‌گوید اسرائیل و غرب به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت ایران در پی ساخت بمب اتم است

این سازمان اطلاعاتی دولت آلمان می‌گوید در صورت لزوم اطلاعاتی که درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی دارد را در اختیار مسئولان قرار خواهد داد --- AFP

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کردند داده‌هایی به‌دست آورده‌اند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران قصد گسترش برنامه‌ اتمی‌اش را دارد. «اداره فدرال به‌منظور حفاظت از قانون اساسی» (BFV) می‌گوید، در صورت وجود هرگونه سوظنی مبنی بر نقض مفاد توافق برجام از سوی حکومت ایران، این سازمانِ اطلاعاتیِ وابسته به دولت فدرال آلمان، اطلاعاتی را که در اختیار دارد به دست «مقام‌های مسئول» می‌رساند.

روزنامه اورشلیم‌پست، در گزارشی به تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲، می‌نویسد بنابر تحلیل‌های «بی‌اف‌وی» دولت اسرائیل به همراه کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران مصمم به ساختن بمب اتم است و در گزارش ۳۶۸ صفحه‌ای این سازمان، که در سال ۲۰۲۱ تهیه شده، به ۵۹ تهدید امنیتی حکومت ایران علیه دولت و مردم آلمان اشاره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی دیگر از گزارش‌های امنیتی تهیه شده در ایالت راینلاند – فالتسِ آلمان، به این نکته اشاره می‌شود که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که به‌صورت غیرقانونی می‌کوشد تا به «دانش، محصولات و کالاهایی» دستیابی پیدا کند که به‌واسطه آن‌ها بتواند برنامه اتمی‌ و موشکی‌اش را گسترش دهد. بر پایه این گزارش رسانه‌های عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی به‌طور منظم اطلاعات مربوط به خرید‌های غیر قانونی جمهوری اسلامی ایران در آلمان را منتشر کرده‌اند.  

از سوی دیگر، در پیوند با روشنگری‌های رسانه‌ای در این زمینه، روزنامه واشینگتن‌پست، در آوریل ۲۰۱۳، گزارشی منتشر کرد با عنوان «یک کارخانه مرموز تحت اداره ایران در آلمان.» بر اساس داده‌های مندرج در این گزارش مجموعه صنعتی «ام‌سی‌اس»، که یکی از مالک‌های آن اسحاق حاجی‌زاده بود، محصولات و دستگاه‌هایی را، مثل الیاف کربن، خریداری می‌کرد و قصد صدور آن‌ها به ایران را داشت که نهادهای نظامی وابسته به حکومت ایران به‌واسطه آن‌ها می‌توانستند «اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژ و موشک را» بسازند.

سازمان «بی‌اف‌وی» در این گزارش همچنین به این نکته که برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران «یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه» به‌حساب می‌آید نیز اشاره کرده است. از این منظر این گزارش ۳۶۸ صفحه‌ای این ادعا را که نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران «فناوری موشکی و پهبادی» خود را در اختیار شورشی‌های حوثی در یمن قرار می‌دهد را تایید می‌کند؛ فناوری‌هایی که حوثی‌ها بارها از آن علیه دولت‌های عربستان و امارات متحده عربی استفاده کرده‌اند.