ترامپ: ۶ ژانویه نمایانگر «بزرگ‌ترین جنبش برای اعتلای دوباره آمریکا» بود

ایوانکا ترامپ به کمیته تحقیق کنگره گفت به‌دلیل احترامی که برای ویلیام بار، دادستان کل، قائل است، سخن او مبنی‌بر سلامت انتخابات را پذیرفته است

در نخستین جلسه استماع کمیته تحقیق درباره حوادث ۶ ژانویه بخشی از سخنرانی ترامپ قبل از حمله به ساختمان کنگره به نمایش درآمد- Brendan SMIALOWSKI/ AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره را مظهر «بزرگ‌ترین جنبش» تاریخ این کشور در راستای «اعتلای دوباره آمریکا» توصیف کرد.

ترامپ روز پنجشنبه، ۱۹ خردادماه، در حساب کاربری‌اش در رسانه اجتماعی «تروت سوشال» نوشت: «حمله ۶ ژانویه به کنگره تنها یک اعتراض نبود، بلکه مظهر بزرگ‌ترین جنبش در تاریخ کشورمان بود، برای اعتلای دوباره آمریکا.»

تروت سوشال (Truth Social) رسانه اجتماعی است که گروه رسانه و فناوری ترامپ درپی منع فعالیت رئیس‌جمهوری پیشین در توییتر، فیسبوک و یوتیوب راه‌اندازی کرده است. این رسانه اجتماعی که آزادی بیان و رهایی از سانسور را یکی از اهداف خود اعلام کرده است، فعالیتش را از اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ درباره حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ چند ساعت پیش از آغاز نخستین جلسه علنی استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره این موضوع، منتشر شد. او درضمن، کمیته تحقیق را «کمیته غیرمنتخب» خواند و مدعی شد که آن‌ها «یک دقیقه هم صرف بررسی دلیل رفتن انبوه مردم به واشنگتن دی‌سی نکرده‌اند». رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تعداد افرادی را که در ششم ژانویه به واشنگتن دی‌سی‌ رفته بودند بسیار بیشتر از رقمی خواند که رسانه‌های به اعتقاد او «جعلی» علاقه‌ای به بیان آن داشته باشند.

او همچنین بار دیگر مدعی شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تقلب شده است. دونالد ترامپ از زمان خروج از قدرت در سال گذشته، به ادعاهایش مبنی‌ بر این‌که شکست او در برابر بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ نتیجه تقلب گسترده بوده، ادامه داده است، ادعایی‌ که چند دادگاه و بسیاری از اعضای دولتش و مقام‌های ایالتی دخیل در انتخابات، آن را رد کرد‌ه‌اند.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱، شماری از مردم آمریکا که بخش عمده‌ای از آنان از هواداران دونالد ترامپ بودند، به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. آن روز قرار بود در کنگره جلسه تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن برگزار شود، در حالی‌ که دیگر نامزد آن انتخابات، یعنی ترامپ، مدعی تقلب در رای‌گیری و اعلام نتایج بود. در حمله به کنگره آمریکا، که تعطیلی چندساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری را به‌ دنبال داشت، دست‌کم پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با برگزاری جلسه استماع کمیته تحقیق کنگره، جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، روز پنجشنبه در جریان دیدار با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا را «نقض فاحش قانون اساسی» خواند و افزود: «من فکر می‌کنم این مردان و زنان قانون را زیر پا گذاشتند و سعی کردند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهند. پرسش‌های زیادی وجود دارد، چه کسی مسئول است، چه کسی درگیر بوده است. من نمی‌خواهم در موردش قضاوت کنم.»

دونالد ترامپ پس از پایان جلسه استماع، در بیانیه‌ای دیگر که آن را هم در «تروت سوشال» منتشر کرد، اعضای کمیته تحقیق را «مزدور» نامید و نوشت: «به این ترتیب، کمیته غیرمنتخب مزدوران سیاسی از به‌‌ میان آوردن بسیاری از شاهدان و اظهارنظرهای مثبت امتناع می‌کند، از صحبت درباره تقلب در انتخابات و تخلف‌هایی که در مقیاس گسترده صورت گرفت، خودداری می‌کند و تصمیم گرفت که فقط از تصاویر منفی یک مستندساز از [شبکه] اخبار جعلی ای‌بی‌سی استفاده کند. کشورمان در چنین مخمصه‌ای است!»   

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا همچنین مدعی شد که در روز ششم ژانویه قصد داشت قوی‌ترین نیروهای کشور را به آن‌جا اعزام کند، اما رهبران دموکرات ازجمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و موریل باوزر، شهردار واشنگتن، پیشنهاد او برای فرستادن نیروهای اضافی را رد کردند، که اگر این کار را نمی‌کردند، حوادث آن روز رخ نمی‌داد. او در حسابش کاربری‌اش در تروت سوشال نوشت: «کمیته غیرمنتخب اکنون دریافته است که من در مقام رئیس‌جمهوری اشاره و پیشنهاد کردم تا ۲۰ هزار نفر گارد ملی یا سرباز ارتش در دی‌سی مستقر شوند، زیرا احساس می‌شد که قرار است جمعیت عظیمی بیاید.»

ترامپ همچنین برگزاری جلسه استماع کمیته تحقیق درباره ۶ ژانویه را بهانه‌ای ساختگی برای پرت‌ کردن حواس مردم از مسئله تورم در آمریکا دانست و نوشت: «غیرمنتخب‌ها پلوسی را خارج از محدوده [تحقیقات] قرار داده‌اند، بی‌آن‌که از او سوال کنند. این جلسه استماع یک حقه سیاسی دیگر برای به‌ حاشیه‌ بردن تورم و غیره است.»

الیز استفانیک، یکی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، هم گفت: «رای‌دهندگان از من در مورد قیمت تاریخی بنزین، تورم سرسام‌آور، و کمبود شیرخشک نوزادان می‌پرسند. چرا دموکرات‌ها در زمان اصلی نشست‌های کنگره، جلسات استماع درباره این بحران‌های تاثیرگذار بر مردم آمریکا برگزار نمی‌کنند؟ چون دموکرات ها فقط به تعقیب توهم‌های (ساحره‌گیری) حزبی خود اهمیت می‌دهند.»

همچنین کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، در توییتی درباره جلسه استماع، نوشت: «در حالی‌ که دموکرات‌ها در واشنگتن از قدرت خود برای حمله به مخالفان سیاسی‌شان سوء‌استفاده می‌کنند، بحران جرم و جنایت در آمریکا را نادیده می‌گیرند.»

در جلسه استماع کنگره چه گذشت؟

کمیته ۹نفره منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق در مورد حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا، به‌دنبال تحقیقاتی که بیش‌از یک‌سال ادامه داشت، شامگاه پنجشنبه ۱۹ خردادماه، نخستین جلسه از شش جلسه برنامه‌ریزی‌شده استماع این کمیته را به‌صورت علنی برگزار کرد.

در این نشست که به رهبری نمایندگان دموکرات برگزار شد، تصاویری از خشونت‌های گاه آزارنده‌ در جریان یورش هزاران‌ نفر به ساختمان، حمله‌هایشان به نیروهای پلیس و هجوم و ورود آن‌ها به داخل ساختمان کنگره آمریکا نمایش داده شد. همچنین شهادت‌هایی ضبط‌شده از مقام‌های ارشد کاخ سفید در دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ و مقام‌های کارزار انتخاباتی او نیز به‌ نمایش درآمد. از جمله چهره‌هایی که شهادتشان در این جلسه پخش شد می‌توان به ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، و همسرش، جرد کوشنر، که هر دو از مشاوران کاخ سفید بودند، ویلیام بار، دادستان کل وقت، ژنرال مارک میلی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، و جیسون میلر، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، اشاره کرد.

علاوه‌ بر این، بخشی از سخنرانی ترامپ قبل از حمله به ساختمان کنگره به نمایش درآمد که در آن او ادعای تقلب در انتخابات را تکرار کرد و خشم گروهی از حامیانش را متوجه مایک پنس، معاونش، کرد که در کنگره بر جلسه تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات نظارت می‌کرد. بسیاری این سخنرانی را تحریک‌آمیز و مشوق یورش‌برندگان به ساختمان کنگره دانسته‌اند.

لیز چنی، یکی از دو نماینده جمهوری‌خواه حاضر در هیئت ۹ نفره تحقیق و نایب رئیس آن، گفت که رئیس‌‌جمهوری با آگاهی از شعارهای آشوبگران مبنی‌ بر «حلق‌آویز کردن مایک پنس»، به این شکل پاسخ داد: «خب، شاید حامیان ما ایده درستی داشته باشند.»

ویلیام بار در شهادت ضبط‌شده گفت: «من روشن کردم با این تفکر که بگوییم انتخابات دزدیده شده بود و به‌ میان آوردن حرف‌هایی که از نظر من مزخرف‌اند، موافق نیستم؛ و می‌دانید که نمی‌خواستم بخشی از آن باشم.»

ایوانکا ترامپ هم در شهادتی که از او پخش شد، گفت: «من به [آقای] بار، دادستان کل، احترام می‌گذارم، بنابراین آنچه او می‌گفت را پذیرفتم.»

در این جلسه استماع، دو شاهد هم حضور داشتند که شخصا شهادت دادند: کارولین ادواردز، افسر پلیس کنگره آمریکا که در این حمله دچار آسیب مغزی شد و نیک کوستد، فیلمسازی که از «پسران مغرور» (Proud Boys)، گروه راست افراطی متهم به کمک برای برنامه‌ریزی این حمله، تصاویری تهیه کرده بود.