بیانیه سه کشور اروپایی: ایران از افزایش تنش هسته‌ای خودداری کند

آلمان، فرانسه و بریتانیا تاکید کردند که از سه ماه پیش توافقی قابل اجرا وجود داشته اما جمهوری اسلامی آن را نپذیرفته است

 برخی حتی حذف چند دوربین را کافی ندانستند و خواهان برخورد شدیدتر با غرب شدند- Iranian Presidency / AFP

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا از اعضای برجام و طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران یک روز پس از صدور قطعنامه شورای حکام و اقدامات متقابل تهران از جمهوری اسلامی خواستند «با توقف پیشروی هسته‌ای» برجام را نهایی کند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «از ماه مارس یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است. ما متاسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق استفاده نکرده است. ما از ایران می‌خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است: «این اقدام‌ها تنها تلاش‌های ما برای بازگرداندن اجرای کامل برجام را پیچیده می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم تا افزایش تنش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و توافقی را که در حال حاضر برای بازگرداندن برجام روی میز است تا زمانی که هنوز امکان‌پذیر است، به‌سرعت امضا کند.»

با تصویب قطعنامه شورای حکام در انتقاد از همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رفع ابهام‌ها و پاسخ به پرسش‌های باقی‌مانده، ایران روند اجرای اقدامات متقابل را آغاز کرد. قطع دسترسی آژانس به دوربین‌های فراپادمانی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای یکی از این گام‌ها بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام گفت: «چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید، گمان می‌کنید با صدور قطعنامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند. دشمن نمی‌خواهد این کشور به صنعت هسته‌ای، صنایع پیشرفته نظامی و خودروسازی پیشرفته دست یابد و از دانش برتر بهره‌مند شود اما جوانان ما در جنگ اراده‌ها ناامیدی دشمن را هدف گرفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به این رویدادها نشان داده شده است. برخی حتی حذف چند دوربین را کافی ندانستند و خواهان برخورد شدیدتر جمهوری اسلامی با غرب شدند. عده‌ای دولت روحانی را مقصر امضای اولین برجام و عقب انداختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دانستند و عده‌ای دیگر هم توپ را در زمین غرب و اسرائیل انداختند.

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در سخنانی عجیب این قطعنامه را آبکی خواند و اسرائیل را مقصر دانست و گفت: «آنها باید بدانند که با قطعنامه آبکی هیچ کاری پیش نمی‌رود. آمریکا و اروپا اخیرا پیام داده‌اند که اگر ایران بنا دارد پرونده هسته‌ای خود را مختومه کند باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد در حالی که جمهوری اسلامی اصلا رژیم صهیونیستی را به حساب نمی‌آورند و معتقدیم که باید نابود شود.»

البته جلالی تنها کسی نبود که اسرائیل را مقصر می‌دانست. افشاگری نخست وزیر اسرائیل و انتشار اسنادی از پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی که از ایران ربوده شده بود توسط عده‌ای، مهمترین دلیل جدی شدن تصویب این قطعنامه اعلام شده است. محسن رضایی هم با همین تحلیل علیه اسرائیل گفت: «مقامات اسراییل تهدید کرده‌اند که فلان طرح که نمی‌خواهم اسمش را ببرم می‌خواهند اجرایی کنند، ای کاش اسراییل جرات کرده و یک غلطی بکند و بهانه‌ای به دست ما بدهد تا ما او را از روی زمین محو کنیم.»

به نظر می‌رسد صحبت‌های محسن رضایی خطاب به حرف‌های نفتالی بنت باشد که از طرح «جنگ ستارگان مالی»  برای مقابله با جمهوری اسلامی نام برد. این طرح به توسعه دفاع موشکی آمریکا در دهه ۱۹۸۰ اشاره می‌کند که به نظر او، اتحاد جماهیر شوروی را در روزهای مرگش به پذیرش توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحات با آمریکا مجبور کرد.

اولیانف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در صفحه توئیترش نوشت: «جدیدترین خبرها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رای مخالف داد؟ متاسفانه، همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند.»