رویترز: دادگاه یونان حکم توقیف محموله نفتی ایران را لغو کرد

یک منبع حقوقی به رویترز گفت، دادگاه اقدام برای لغو حکم مورد قبول دادگاه قرار گرفته است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آتن اخیرا از نفتکش توقیف شده بازدید کرده بود-REUTERS/Vassilis Triandafyllou/File Photo

سه منبع مطلع به رویترز گفتند، دادگاهی در یونان حکم قبلی مبنی بر توقیف نفتکش حامل نفت ایران که به آمریکا اجازه کنترل‌ آن را می‌داد را لغو کرده است.

رویترز این خبر را بامداد پنجشنبه،‌ پس از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران و بازدید احمد نادری، سفیر جمهوری اسلامی ایران از نفتکش توقیف شده منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران پیش‌تر گزارش داده بود که سفیر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه از کشتی توقیف شده حامل نفت ایران بازدید کرده است. احمدی در جریان این بازدید گفت: «نباید اجازه دهیم هیچ کشور ثالثی، روابط تاریخی دو کشور را گروگان اغراض سیاسی خود قرار دهد».»

گارد دریایی یونان ۱۹ آوریل نفتکش روسی پگاس حامل نفت ایران را در سواحل جزیره ائوبویا توقیف کرد. چند روز بعد نام این کشتی به لانا تغییر کرد و یونان اعلام کرد ۱۱۵ هزار تن نفت آن را به ایالات‌ متحده آمریکا تحویل می‌دهد. اقدامی که براساس قوانین تحریم آمریکا علیه ایران و روسیه انجام شد.

اما این اقدام یونان واکنش تند تهران را به دنبال داشت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که از یونان به سازمان جهانی دریانوردی شکایت می‌‌کند. همزمان سپاه دو کشتی یونانی را نیز توقیف کرد. یونان توقیف این کشتی‌ها را «دزدی دریایی» توصیف کرد.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع حقوقی، ایران برای تصمیم دادگاه یونان درخواست تجدید نظر کرده بود و اقدام برای لغو حکم مورد قبول دادگاه قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، هنوز روشن نیست که واکنش آمریکا و دولت یونان به لغو حکم چه خواهد بود و به همین دلیل این حکم هنوز علنی نشده است.

در سال‌های اخیر موارد متعددی از توقیف محموله‌‌های نفتی ایران و اقدام متقابل سپاه اتفاق افتاده است.

بیشتر از جهان