استقبال اسرائیل و بیانیه چهار قدرت غربی در حمایت از قطعنامه آژانس

«از ایران می‌خواهیم به درخواست جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود توجه کند»

قبل از صدور قطعنامه آژانس، جمهوری اسلامی از قطع دو دوربین «فراپادمانی» آژانس در یک مرکز هسته‌ای خبر داد -- AFP

به دنبال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، و ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک تهران را به انجام وظایف قانونی خود و همکاری فوری با بازرس‌های آژانس، ترغیب کردند.

قطعنامه پیشنهادی چهار کشور غربی (ایالات متحده، آلمان، فرانسه، بریتانیا) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به شدت از حکومت ایران و رفتار آن انتقاد می‌کند، روز چهارشنبه ۸ ژوئن ۲۰۲۲، با رای اکثریت قاطع اعضای شورا تصویب شد.

در بیانیه چهار کشور فوق آمده است:‌ «ما از ایران می‌خواهیم به درخواست جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود توجه کند و بدون تاخیر بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور شفاف‌سازی کامل و حل و فصل مسائل همکاری کند.»

بیانیه می‌افزاید: «اگر ایران چنین کند و مدیرکل آژانس بتواند گزارش دهد که مسائل حل‌نشده پادمانی حل‌وفصل شده‌اند، ما نیازی به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام در مورد این موضوعات نخواهیم دید.» این چهار کشور غربی همچنین در بخشی از بیانیه مشترک‌شان، ضمن اشاره به رای بالای کشورهای عضو به قطعنامه، پیام این رای بالا را چنین توضیح داده است:«[ایران] باید به تعهدهای پادمانی خود عمل کند و در مورد موضوعات پادمانی باقی مانده، شفاف‌سازی فنیِ معتبری ارائه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران را «قطعنامه‌ای مهم که چهره واقعی ایران را نشان می‌دهد» توصیف کرد. او گفت اعضای آژانس «برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی» همکاری کردند و افزود:‌ «اگر ایران به فعالیت‌هایش ادامه دهد، کشورهای بزرگ باید مسئله ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در توییتی نوشت آمریکا و سه کشور اروپایی با پیش‌بردن قطعنامه ناشی از «محاسبات و توصیه‌های نادرست» علیه کشوری با «شفاف‌ترین برنامه اتمی صلح‌آمیز در جهان»، سیاست کوته‌بینانه خود را مقدم بر اعتبار آژانس قرار دادند. او نوشت: «کشورهای پیشنهاد دهنده مسئول پیامدها هستند؛ پاسخ ایران قاطع و متناسب است.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه و قبل از صدور قطعنامه آژانس، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دو دوربین «فراپادمانی» آژانس در یک مرکز هسته‌ای ایران خبر داد و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «عدم همکاری و سوء نیت» متهم کرد.

ساعتی پس از صدور قطعنامه نیز اخباری مبنی بر حمله یک پهپاد انفجاری علیه کنسولگری ایالات متحده آمریکا در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، منتشر شد. خبرگزاری رویترز به نقل از دستگاه مبارزه با تروریسم کردستان عراق نوشت که در این حمله در شامگاه چهارشنبه، سه نفر مجروح شدند و چندین اتومبیل آسیب دید. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

پیش‌تر در ماه مارس ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران ۱۲ موشک بالیستیک را به اربیل شلیک کرد که گمان می‌شود اهداف متعلق به آمریکا و متحدهای این کشور را هدف قرار دادند.

از ۳۵ کشور عضو شورای حکام که از مناطق مختلف در سراسر جهان هستند، ۳۰ کشور به قطع‌نامه رای مثبت دادند و تنها دو کشور، چین و روسیه، رای منفی دادند. هند، پاکستان و لیبی نیز در رای‌گیری شرکت نکردند.