پلیس فرودگاه زنان را تهدید کرد؛ با پوشش مناسب بیایید وگرنه برخورد می‌کنیم

جانشین فرمانده ناجا هم پیش‌تر گفته بود که افراد بدحجاب در صحنه تنبیه می‌شوند

طرح «مبارزه با بدحجابی» در فرودگاه‌ها اجرا می‌شود - فارس

در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای فراگیر کردن حجاب اجباری، محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران، نیز «زنان بدحجاب» را تهدید کرد و گفت که اگر به تذکر پلیس بی‌اعتنا باشند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

محسن عقیلی از اجرای «طرح مبارزه با بدحجابی» در فرودگاه‌ها خبر داد و به خبرگزاری مهر گفت: «حوزه امر به‌ معروف و نهی از منکر جزو اولویت‌های اصلی کار ما است و به افرادی که شئونات را رعایت نکنند، تذکرهای جدی داده می‌شود.» او تاکید کرد: «افرادی که می‌خواهند به فرودگاه مراجعه کنند، با پوشش مناسب بیایند و قوانین را رعایت کنند.»

فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران در ادامه، زنان را تهدید کرد و گفت: «اگر شخصی پوشش بسیار نامناسبی داشته باشد و به تذکرهای پلیس هم بی‌اعتنایی کند، آن زمان مجبور می‌شویم برخوردهای دیگری انجام دهیم که شاید به تشکیل پرونده منجر شود.»

عقیلی از افزایش موارد امر به‌ معروف و نهی از منکر خبر داد و مدعی شد بیشتر افراد به «تذکر لسانی» پلیس تمکین می‌کنند؛ اما با وجود ادعای او، شواهد آشکار می‌کند که چهار دهه تلاش جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری در ایران، نتیجه‌ای معکوس داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از پس از انقلاب ۱۳۵۷ که با دستور روح‌الله خمینی حجاب در جمهوری اسلامی ایران اجباری شد تاکنون، برای اجرای طرح‌های موسوم به «عفاف و حجاب» در ایران، بودجه‌های هنگفتی تخصیص یافت و هزینه شد و دولت‌ها نیز با وضع قوانین سخت‌گیرانه، عرصه‌های عمومی را برای زنان تنگ‌تر‌ کردند. حالا با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، برنامه‌های حکومت برای اجرای حجاب اجباری سخت‌گیرانه‌تر هم شده‌اند.

روز جمعه، ۶ خرداد ۱۴۰۱، مجید امامی، عضو شورای فرهنگ عمومی، خبر داد که فروش و استفاده از مانتوهایی که کوتاه‌اند و دکمه ندارند، ممنوع است. پیش از آن هم اجرای طرح «کنترل بدحجابی در ادارات دولتی» آغاز شده بود که گفته می‌شد پس از اجرا در ادارات، در سطح عمومی نیز اجرا می‌شود.

پس از پایان دوران آموزش آنلاین و بازگشایی دانشگاه‌ها، نیروهای گشت ارشاد در دانشگاه‌ها هم مستقر شدند و از دانشگاه‌های مختلف خبرهای متعددی می‌رسید مبنی بر اینکه به دانشجویان دختر اجازه داده نشده است به محیط دانشگاه وارد شوند.

به نظر می‌رسد نافرمانی مدنی زنان و بی‌اعتنایی آنان به دستورالعمل‌های حکومتی، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را عصبانی‌تر کرده است؛ تا آنجا که به‌صراحت زنان را به برخوردهای خشونت‌آمیز تهدید می‌کنند. احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد، بارها از عوامل حکومت خواسته است در برخورد با زنان «بی‌حجاب» آتش‌به‌اختیار باشند. نوری همدانی و مکارم شیرازی نیز خواستار پاکسازی ادارات دولتی از زنان بدحجاب شده‌اند.

پیش‌تر قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا، نیز گفته بود که افراد بدحجاب در صحنه تنبیه می‌شوند و حالا فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران زنان را به برخورد تهدید کرده است.

قوانین مربوط به حجاب اجباری در حالی اجرا می‌شود که طبق آمار رسمی، ۷۰ درصد مردم ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند؛ اما به گفته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران، حجاب از اولویت‌های اساسی دولت رئیسی است.