کنگره آمریکا گزارش سانسور مخالفان جمهوری اسلامی در «متا» را بررسی می‌کند

کنگره آمریکا از مسئولان شرکت «متا» خواست بگویند چه اقداماتی برای جلوگیری از نفوذ حکومت ایران در این شرکت انجام داده‌اند

کامران خوانساری‌نیا از «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» گفت: معترضان در ایران باید در چند جبهه مختلف بجنگند - هفت صبح

کنگره آمریکا با توجه به انتشار گزارش‌‌هایی از موارد متعدد حذف مطالب‌، هشتگ‌ها و حساب‌های کاربری مخالفان حکومت ایران در شرکت فناوری «متا» (فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ)، این موضوع را بررسی می‌کند. بخش دیگری از این تحقیق درباره به‌دست آوردن اطلاعاتی درباره اقدام‌های احتمالی «متا» به‌منظور مقابله با «نفوذ حامیان جمهوری اسلامی ایران» است.

نشریه واشنگتن فری‌بیکن روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در گزارش اختصاصی نوشت: کنگره آمریکا در حال تحقیق روی موارد سانسور مخالفان جمهوری اسلامی و فعالان دموکراسی‌خواه ایران، در میانه موج اعتراض‌های سیاسی علیه حکومت ایران است.

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، سه تن از نمایندگان جمهوری‌خواه در کمیته‌های «روابط خارجی» و «نیروهای مسلح» آمریکا، خواهان تحقیق کنگره و پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها شده‌اند که آیا جمهوری اسلامی توانسته در شبکه اجتماعی «متا» نفوذ کند و مسئولان شرکت «متا»، پس از دریافت گزارش‌های متعدد سانسور، چه تدابیری به‌کار گرفته‌اند؟

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، کنگره آمریکا از مسئولان شرکت «متا» خواست تا اطلاعات خود در این زمینه و اقداماتی که انجام داده‌اند را با نماینگان کنگره به‌اشتراک بگذارند.

واشنگتن فری‌بیکن در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به نقل از کامران خوانساری‌نیا، از مدیران سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» نوشت: معترضان در ایران باید در چند جبهه مختلف بجنگند. اول از همه، باید با نیروهای سرکوبگر رژیم که گلوله‌های واقعی شلیک می‌کند مقابله کنند و در مرحله بعد باید در برابر سکوت جامعه جهانی و رسانه‌های «جریان اصلی» بایستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران»، رسانه‌های اجتماعی یکی از معدود ابزارهای موجود در دست معترضان در ایران است که اکنون نه تنها حکومت ایران، بلکه  شرکت‌های فناوری خارجی نیز در مسیر محدودیت دسترسی معترضان به آن گام برمی‌دارند.

از آغاز سال ۲۰۲۱، هم‌زمان با تشدید اعتراض‌های سراسری در ایران، شبکه اجتماعی «اینستاگرام» بارها مطالب، گزارش‌ها، هشتگ‌ها و عکس‌های رسانه مختلف فارسی‌زبان خارج از کشور، از جمله «ایندیپندنت فارسی»، را به دلایل مبهم و نامشخص حذف کرده است.

شبکه اجتماعی «اینستاگرام» در اخطارهای خود به دستورالعملی اشاره می‌کند که مربوط به انتشار محتوا‌هایی مانند «خودزنی» و «خودکشی»، «برهنه‌نمایی»، «قاچاق انسان»، «ترویج خشونت»، «خرید‌وفروش مواد مخدر» و… است.

تحقیقات «ایندیپندنت فارسی» و برخی دیگر از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نشان می‌هد که یک شرکت آلمانی با نام «تلاس اینترنشنال» مستقر در شهر اسن، در غرب آلمان، بیش از ۳۰۰ کارمند فارسی‌زبان استخدام کرده تا به نمایندگی از شرکت «متا» بر روی محتواهای فارسی، هشتگ‌ها و حساب‌های کاربری شبکه‌های «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» نظارت داشته باشند و به صلاح‌دید خود مطالب فارسی این شبکه‌های اجتماعی را حذف و سانسور کنند.

واشنگتن فری‌بیکن در بخش آخر گزارش روز سه‌شنبه خود به گفته‌های افشا‌شده برخی از کارمندان مجموعه «تلاس اینترنشنال» اشاره کرد.

اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد که حکومت ایران بین پنج تا ۱۵ هزار یورو به برخی از کارمندان «تلاس اینترنشنال» پیشنهاد داده تا حساب‌های کاربری مخالفان جمهوری اسلامی یا مستندات مربوط به‌کارگیری خشونت در جریان سرکوب‌ها اعتراض‌ها در ایران را حذف یا سانسور کنند، در حالی که محتوای حامیان حکومت ایران دست‌نخورده باقی مانده است.