نماینده آمریکا در امور یمن: ایران حوثی‌ها را به حمله به عربستان تشویق کرد

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، با محکوم کردن حکومت ایران گفت به ادامه آتش‌بس خوش‌بین است

به گفته تیم لندرکینگ، حکومت ایران تسلیحات مرگ‌بار در اختیار حوثی‌های یمن قرار داد و آنها را آموزش داد - Fayez Nureldine / AFP

تنها چند روز پس از تمدید توافق آتش‌بس میان دولت یمن و شبیه‌نظامیان حوثی، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، با محکوم کردن دوباره فعالیت‌های حکومت ایران در یمن، گفت به توافق آتش‌بس میان طرفین خوش‌بین است، اما کافی نیست و کارهای بیشتری باید انجام شود.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، روز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ گفت، حکومت ایران حوثی‌ها را به انجام حمله‌ها علیه غیرنظامیان در عربستان سعودی تشویق کرده است.

به گفته این دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا، حکومت ایران سلاح‌های مرگ‌بار در اختیار حوثی‌ها قرار داد و به آنها آموزش داده است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، مشخصا درباره تمدید توافق آتش‌بس گفت، ایالات متحده «محتاطانه خوش‌بین» است، اما کارهای بیشتری لازم است. این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «ما از طرفین می‌خواهیم صلح را به جای جنگ و ویرانی انتخاب کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج‌شنبه هفته پیش، سازمان ملل اعلام کرد طرفین درگیر در جنگ یمن توافق کرده‌اند آتش‌بسی که از ابتدای ماه رمضان گذشته شروع شد را برای دو ماه دیگر تمدید کنند.

این نخستین موافقت‌نامه آتش‌بس سراسری طی شش سال گذشته در جنگ یمن به‌شمار می‌رود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، هدف این آتش‌بس را فرصت دادن به غیرنظامیان و مردم عادی در یمن برای دوری از خشونت، رنج و مهمتر از همه ایجاد امید برای پایان دادن به این درگیری‌ها دانست.

جنگ داخلی یمن، تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن کشته بر جای گذاشته و این کشور را در معرض قحطی و گرسنگی شدید قرار داده است. با این حال، پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری پیشین و تشکیل «شورای ریاست جمهوری» در صنعا، امیدها به پایان جنگ یا دستکم یک آتش‌بس پایدار بیشتر شده است.

رشاد العليمی، در جریان مراسم تحلیف خود، در مقام رئیس «شورای ریاست جمهوری یمن»، گفت، این نهاد تازه‌ تاسیس خود را متعهد به پایان دادن جنگ و دستیابی به یک صلح «پایدار» و «منصفانه» می‌‌داند.

بیشتر از جهان