داروی جدید دیابت به کاهش وزن ‌کمک می‌کند

تقریبا ۴۰ درصد افراد یک‌چهارم از وزن توده بدنی‌ خود را از دست‌ دادند

افراد شرکت‌کننده در دوره آزمایشی درباره رژیم غذایی سالم و ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی در هفته آموزش دیدند - harvard.edu

یک تحقیق جدید علمی حاکی است که داروی موسوم به تیرزپتاید برای دیابت نوع ۲، ممکن است به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند ولی اضافه وزن دارند، کمک کند ۱۵ تا ۲۳ کیلو از وزن خود را کم کنند.

این داروی جدید با دوز هفتگی که با نام تجاری «مونجارو» شناخته می‌شود، اخیرا به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده و روی افراد چاقی که دیابت ندارند، آزمایش شده است.

در این تحقیق، افراد شرکت‌کننده دارای اضافه وزن سه دوز پنج، ۱۰ و ۱۵ میلی‌گرمی دارو مصرف کردند. آن دسته از افراد که دوز کمتر دارو را استفاده کردند، ۱۵ کیلو وزن از دست دادند، کسانی که دوز ۱۰ میلی‌گرمی را مصرف کردند، ۲۲ کیلو وزن کم کردند و بقیه، یعنی افراد استفاده‌کننده از دوز ۱۵ میلی‌گرمی، به طور متوسط ۲۳ کیلو وزن از دست دادند.

دکتر آنیا جستربوف، همکار نویسنده تحقیق و از مدیران مرکز مدیریت وزن در دانشگاه ییل، گفت: «تقریبا ۴۰ درصد افراد یک‌چهارم از وزن توده بدنی‌ خود را از دست‌ دادند.»

او گفت:‌ «چاقی مفرط باید مانند هر بیماری مزمن دیگر با رویکردی موثر و ایمن که علت بیماری را هدف قرار می‌دهد، درمان شود… و این نتایج نشان می‌دهد که تیرزپتاید ممکن است دقیقا همین کار را بکند.»

دوره آزمایشی داروی فوق در یک بازه زمانی ۷۲ هفته‌ای انجام و نتیجه تحقیق در نشریه پزشکی «نیوانگلند» منتشر شد. در این دوره آزمایشی، شماری از افراد نیز دارونما مصرف کردند که تنها موفق شدند دو تا سه درصد از توده بدنی خود را کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق، میانگین کاهش وزن ۱۵ تا ۲۰.۹ کیلوگرم بود که به گفته دکتر رابرت گابای، مدیر انجمن دیابت آمریکا، «فوق‌العاده» است. او گفت این رقمی است که ما معمولا با عمل جراحی به دست می‌آوریم.

در یک تحقیق جداگانه، افراد مبتلا به دیابت که داروی تیرزپتاید مصرف کردند، به طور میانگین ۱۵ درصد وزن کم کردند.

دکتر گابای گفت که این نتیجه حیرت‌آوری نیست. او افزود: «اثر داروهای قبلی کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت کمتر از این بود و ما دلیلش را نمی‌دانیم.»

در ابتدا، وزن شرکت‌کنندگان در تحقیق اندازه‌گیری شد که شاخص توده بدنی‌ آن‌ها به طور میانگین، ۳۸ بود. آنان به طور هفتگی با ابزاری قلم‌مانند، داروی تیرزپتاید یا دارونما را به خود تزریق کردند. به‌علاوه، به آنان درباره رژیم غذایی سالم با مصرف روزانه ۵۰۰ کالری و ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی در هفته، آموزش داده شد. اما کارشناسان می‌گویند که کاهش وزن سریع آنان را نمی‌توان عمدتا محصول رژیم غذایی سالم و ورزش دانست.

داروی تیرزپتاید برای افراد مبتلا به نارسایی مربوط به تیرویید یا کسانی که سابقه تیرویید در خانواده دارند، توصیه نشده و بیشترین عوارض جانبی آن حالت تهوع، یبوست و اسهال اعلام شده است.