آمریکا بیش از ۸۲ میلیون دوز واکسن کرونا را دور ریخته است

در ایالات متحده بیش از ۵۸۸ میلیون دوز واکسن در طول همه‌گیری مصرف شد

هدررفتن واکسن‌ها در اثر عوامل مختلف رخ می‌دهند؛ از جمله دوزهایی که قبل از استفاده در داروخانه منقضی شده‌اند - AFP

بر اساس داده‌های مرکز کنترل بیماری، ایالات متحده آمریکا از دسامبر ۲۰۲۰ تا اواسط ماه گذشته، ۸۲.۱ میلیون دوز واکسن کووید را دور ریخته است.

ان‌بی‌سی نیوز گزارش می‌دهد که این تعداد واکسن ازبین‌رفته، بیش از ۱۱ درصد دوزهایی‌اند که دولت فدرال در طول همه‌گیری توزیع کرد.

طی این دوره زمانی، داروخانه‌های زنجیره‌ای تک‌فروشی سی‌وی‌اس و والمارت در به هدر رفتن بیش از یک‌چهارم دوزهای دورریخته‌شده در ایالات متحده آمریکا مسئول بوده‌اند. در این گزارش آمده است که این نشان از حجم دوزهایی دارد که هر شرکتی استفاده کرده است.

هدررفتن واکسن‌ها در اثر عوامل مختلف رخ می‌دهند؛ از جمله دوزهایی که قبل از استفاده در داروخانه منقضی شده‌اند، قطع برق، خرابی سردخانه و دور ریختن ویال [آمپول‌]های بازشده بدون استفاده‌مانده در پایان هر روز کاری.

سی‌وی‌اس نزدیک به ۱۱.۸ میلیون دوز یا حدود ۱۳ درصد از ۸۹.۹ میلیون دوز دریافتی‌ خود را دور ریخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اغلب در پایان روز، مجبور می‌شویم یک ویال حاوی چند دوز را برای یک مشتری باز کنیم.»

«این ویال‌ها ماندگاری بسیار کمی دارند و متاسفانه به همین دلیل، واکسن استفاده‌نشده دور ریخته می‌شود. جاهای دیگری که واکسیناسیون انجام می‌دهند نیز با همین چالش مواجه‌اند.»   

والگرینز ۸.۳ میلیون دوز یا حدود ۱۰.۵ درصد از نزدیک به۷۹.۶ میلیون دوز دریافتی خود را دور ریخت. این شرکت اعلام کرد که بی‌توجهی مردم به وقت گرفتن، لغو کردن‌ وقت‌ها و باز بودن ویال‌ها از عوامل اصلی هدررفتن‌ [واکسن]اند.

این شرکت گفت: «آخرین دستورالعمل سی‌دی‌سی [مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها] این است که ارائه واکسن‌های کووید-۱۹ باید در اولویت قرار بگیرد، حتی اگر به دورریختن واکسن منجر شود.»  

پنج شرکت دیگر یعنی هلت مارت، داویتا، رایت اید، پابلیک و کاستکو، بیش از یک‌چهارم دوزهای دریافتی‌ خود را دور ریخته‌اند.

دو ایالت نیز بیش از یک‌چهارم دوزهای خود را دور ریختند. اوکلاهما از شر ۲۸ درصد از تقریبا چهار میلیون دوز دریافتی‌ خود خلاص شد و آلاسکا نزدیک به ۲۷ درصد از یک میلیون دوزش را دور ریخت.

به گزارش بلومبرگ، در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۸۸ میلیون دوز [واکسن] ارائه و در سراسر جهان، بیش از ۱۲ میلیارد دوز در ۱۸۴ کشور توزیع شد.

© The Independent

بیشتر از جهان