شرط اردوغان برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو: وزیر دفاع سوئد برکنار شود

اعلام این خواسته به دلیل حضور وزیر دفاع سوئد در سال ۲۰۱۱ در یکی از جشن‌های گروه «پ‌ک‌ک» است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیش‌تر  گفته بود که مذاکرات ترکیه با هیئت‌های فنلاند و سوئد در سطح انتظار نبوده است - Adem ALTAN / AFP

روزنامه اکسپرسن سوئد اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، اعلام کرده است که اگر می‌خواهد ترکیه با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو موافقت کند، باید وزیر دفاع خود را اخراج کند.

دلیل مطرح شدن این خواسته اردوغان شرکت پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد، در سال ۲۰۱۱ در یکی از جشن‌های گروه «پ‌ک‌ک» در شهر بورلانگ سوئد است. پیتر هولتکویست در آن زمان گفت که در این مراسم شرکت کرد چرا که می‌خواهد از کردها دفاع کند. او تاکید کرد که از حزب صلح و دموکراتیک کرد که از آن زمان به حزب مناطق دموکراتیک تغییر نام داد و در تلاش برای به رسمیت شناختن کردی به عنوان زبان رسمی در ترکیه بود، حمایت می‌کند.

وزیر دفاع سوئد پس از شرکت در این مراسم گفته بود: «من گفتم که باید به کردها به عنوان شهروند احترام گذاشته شود؛ آزار و اذیت کسانی که عضو حزب دموکراتیک کردستان‌اند اشتباه است؛ زندانی کردن مردم و محروم کردن کردها از استفاده از زبانشان در زمینه‌های رسمی اشتباه است.»

هم‌زمان با این اتفاق، یک رزمایش مشترک نظامی بین کشورهای عضو ناتو و سوئد و فنلاند در حال برگزاری است. رادیو بین‌المللی فرانسه در توییتی نوشت که پیش از این رزمایش دریایی با سوئد و فنلاند، حدود ۴۰ کشتی جنگی ناتو در استکهلم، پایتخت سوئد، پهلو گرفته‌اند.

سوئد و فنلاند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندند. عضویت این دو کشور در حال حاضر با مخالفت ترکیه روبه‌رو شده و ترکیه برای پذیرش عضویت این دو کشور در ناتو، سلسله مذاکراتی را با آن‌ها آغاز کرده است. پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته بود که مذاکرات ترکیه با هیئت‌های فنلاندی و سوئدی در سطح انتظار نبوده است و آنکارا نمی‌تواند به درخواست کشورهای حامی تروریسم برای ورود به ناتو پاسخ مثبت دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه پیشنهادهای سوئد و فنلاند را به دلیل پناه دادن به افراد مرتبط با گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و افرادی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، به چالش کشیده است. برخی دیگر این مخالفت اردوغان را به این موضوع مرتبط می‌دانند که این دو کشور از سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف کرده‌اند.

با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، دو شهر مهم روسیه در شرق این کشور یعنی سنت‌پترزبورگ و کالینینگراد، در محاصره دریایی کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ماه پیش گفته بود که صرف پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی ناتو تهدید خاصی برای روسیه به‌حساب نمی‌آید؛ اما اگر این ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا بخواهد زیرساخت‌های نظامی خود را در این دو کشور تازه‌عضوشده تقویت کند، با واکنش روسیه مواجه می‌شود.

پیش‌تر، دیمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه و از نزدیکان پوتین، هشدار داده بود که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، روسیه تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه بالتیک، در مجاورت مرزهای سوئد، فنلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد.

بیشتر از جهان