دومینو لغو بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ دیدار با الجزایر برگزار می‌شود؟

برخی شایعات حاکی از آن است که الجزایر با تیم دوم خود به مصاف ایران می‌رود

ایران در حالی که می‌توانست در فرصت آماده‌سازی، با تیم‌های ژاپن، برزیل و پاراگوئه همبازی شود، ترجیح داد به دنبال بازی تدارکاتی از کشوری به کشور دیگر برود-عکس: شهروندآنلاین

بعد از لغو دیدارهای تدارکاتی‌ تیم ملی فوتبال ایران با کانادا، اکوادور، اروگوئه، روسیه و عمان، مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی ایران این‌ بار به سراغ الجزایر رفتند تا برای برگزاری یک بازی دوستانه، شانس دیگری را امتحان کنند و پس از چند روز مذاکره میان مسئولان فوتبال ایران و الجزایر، قرارداد بازی دوستانه این دو تیم در قطر برای تاریخ ۲۲ خرداد، امضا شد. طبق این قرارداد، ایران هزینه پرواز کاروان الجزایر به دوحه را پرداخت خواهد کرد و هزینه اقامت این تیم در این شهر نیز به عهده قطری‌ها است.

الجزایر تیم چهل‌وچهارم رده‌بندی فیفا و از قاره آفریقا است. بازی‌های تدارکاتی بین تیم‌های فوتبال پیش از جام جهانی معمولا با تیم‌هایی برگزار می‌شوند که مدل بازی‌ آن‌ها با هم‌گروهی‌های آن تیم در جام جهانی نزدیک باشد؛ اما علت لغو پشت‌سرهم بازی‌های تیم ملی ایران موضوع هم‌گروه نبودن ایران با کشورهای آفریقایی در جام‌جهانی را به حاشیه برده است.

برخی شایعات نیز حاکی از آن است که الجزایر با تیم دوم خود به مصاف ایران می‌رود. ریاض محرز، ستاره تیم ملی الجزایر، هم به طور قطع در این بازی حضور نخواهد داشت. با این حال، فدراسیون فوتبال ایران مدعی است که الجزایر متعهد شده است با تیم اصلی خود به دیدار ایران بیاید.

خبرگزاری فارس هم در حاشیه این حرف‌وحدیث‌ها، با انتشار مطلبی در مورد تغییر نسل در تیم فوتبال الجزایر، دلیل غیبت احتمالی بازیکنان بزرگ این تیم در دیدار با ایران را فرصت دادن به نسل جوان فوتبالیست‌های الجزایری اعلام کرد و به نقل از یک نشریه الجزایری نوشت: «او (سرمربی تیم الجزایر) باید در بازی‌های دوستانه پیش رو به بازیکنان جوان میدان دهد تا بتواند بنیه تیم ملی الجزایر را از نو بازسازی کند.»

یکی از آخرین دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران که لغو شد، دیدار با تیم ملی روسیه بود. حمید استیلی در مورد علت لغو این بازی گفت: «با روسیه سر برگزاری بازی تدارکاتی توافق کرده بودیم و سرمربیان هر دو تیم هم این دیدار را از نظر فنی تایید کرده بودند اما این مسابقه، به دلایل غیرفوتبالی لغو شد.»

 فیفا ماه گذشته، فدراسیون فوتبال روسیه را به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. با تعلیق فدراسیون روسیه، برگزاری دیدار دوستانه با تیم ملی این کشور هم امکان پذیر نبود و به تایید فیفا نیاز داشت.

عمان یکی دیگر از تیم‌هایی بود که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که قصد دارد با آن یک بازی دوستانه برگزار کند اما این بازی هم بعد از چند روز، لغو شد. برخی رسانه‌ها برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی عمان، را عامل برگزار نشدن این دیدار دانستند؛ اما واکنش برانکو به این اتفاق هم جالب بود. او اعلام کرد که از ابتدا هم قرار نبود ایران و عمان به مصاف هم بروند و هیچ توافق و مسابقه‌ای در کار نبود.

ایران برای بازی‌های تدارکاتی‌اش یک لقمه چرب و آماده را هم از دست داد و در حالی که می‌توانست در این فرصت آماده‌سازی با تیم‌های ژاپن، برزیل و پاراگوئه همبازی شود، ترجیح داد به دنبال بازی تدارکاتی از کشوری به کشور دیگر برود. اواخر فروردین ۱۴۰۱، فدراسیون فوتبال ژاپن دعوت‌نامه‌ای برای فدراسیون فوتبال ایران فرستاد و  تیم ملی فوتبال ایران را رسما برای حضور در تورنمنتی به ‌نام «کیرین کاپ» دعوت کرد؛ اما فدراسیون فوتبال ایران به‌ دلیل اینکه یک شرکت تولیدکننده مشروبات الکلی که نامش روی این تورنمنت قرار دارد، حامی مالی آن بود، حضور در این تورنمنت را نپذیرفت؛ به این ترتیب تیم ملی فوتبال ایران که می‌توانست بدون صرف هیچ هزینه‌ای، در سه مسابقه‌‌ شرکت کند که همین امروز اگر بخواهد آن بازی‌ها برگزار شوند باید بیش از پنج میلیون یورو خرج کند، چنین فرصتی را از دست داد. 

فدراسیون فوتبال ایران در حالی به علت حمایت مالی یک شرکت آبجوسازی دیدارهای تدارکاتی به این مهمی را لغو کرد که در جام جهانی قطر نیز شرکت‌های آبجوسازی یکی از اصلی‌ترین اسپانسرها خواهند بود. در سال‌های پیش، بسیاری از کشورهای اسلامی مانند امارات متحده عربی و سوریه در چنین تورنمنت‌هایی حضور داشتند و ایران تنها کشور اسلامی‌ است که به این فرصت پشت کرده است.

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با تیم‌های انگلستان، آمریکا و ولز هم‌گروه است. با این حال سرنوشت اردوهای تدارکاتی تیم ملی مانند سرنوشت فدراسیون فوتبال تا پیش از جام جهانی نامشخص است و فدراسیون فوتبال ایران با سرپرست موقت خود و بازی‌هایی که پشت هم لغو می‌شوند، به عجیب‌ترین جام‌جهانی تاریخ خود خواهد رفت.