اعدام همزمان ۱۲ نفر در زندان مرکزی زاهدان

دست‌کم ۲۰ درصد قربانیان احکام اعدام در ایران از اقلیت‌ قومی بلوچ‌اند

در سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۷۹  بلوچ در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند - آفتاب

سازمان‌های حقوق بشری خبر دادند که جمهوری اسلامی ایران در یک روز ۱۲ شهروند بلوچ از جمله یک زن را در زندان مرکزی زاهدان اعدام کرده است. این افراد با اتهام‌هایی همچون قتل عمد و مواد مخدر به قصاص نفس و اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری حال‌وش، تمامی این زندانیان روز شنبه، ۱۴ خرداد، برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند و حکم اعدام گروهی آنان سحرگاه دوشنبه، ۱۶ خرداد، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از میان این افراد یک زن با نام‌خانوادگی گرگیج به اتهام قتل همسرش اعدام شد. پنج نفر دیگر به نام‌های مهدی نصیری، عیسی صفری، حمیدالله پالیز، محمدعلی کهرازهی و محمد عمر کهرازهی نیز با اتهام قتل به دار آویخته شدند. اتهام شش نفر دیگر با نام‌های نصیر محمدانی، محمدنبی کبدانی، ابراهیم رخشانی، دستگیر گرگیج، ابراهیم گرگیج و جلیل گرگیج در ارتباط با مواد مخدر اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمپین فعالان بلوچ در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۷۹ شهروند بلوچ در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند. ۳۴ درصد این اعدام‌ها مربوط به جرائم موارد مخدر بود؛ هفت مورد مربوط به قتل، چهار مورد بی‌اطلاعی از اتهام وارده و سه نفر نیز فقط به این دلیل که بستگان آن‌ها در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران عضویت داشتند، اعدام شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که دست‌کم ۲۰ درصد قربانیان احکام اعدام در ایران، اقلیت‌های بلوچ‌اند؛ حال‌آنکه فقط پنج درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. این سازمان هم تاکید کرد که مجازات اعدام برای اقلیت‌ها در ایران به شکل نامناسبی اجرا می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران پس از چین رکورددار اجرای حکم اعدام در جهان است؛ به‌ طوری‌ که تنها در سال ۲۰۲۱، تعداد ۳۱۴ نفر در ایران اعدام شدند و این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز اسفند ۱۴۰۰ در چهل‌ونهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران طی یک سال، ۲۷۵ تن را اعدام کرد که از این میان، ۵۰ نفر کرد و ۴۰ نفر بلوچ بودند. این آمار نیز نشان می‌دهد مجازات اعدام برای آن دسته از اقوام ایرانی که سابقه مبارزه با حکومت ایران را دارند، به میزان معناداری متفاوت است.

بررسی‌های سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که اجرای مجازات اعدام هم‌زمان با شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی افزایش می‌یابد. سازمان‌ حقوق بشر ایران پیش‌تر، با هشدار درباره «ارتباط معنادار اجرای احکام اعدام و رویدادهای سیاسی» اعلام کرده بود: «مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه استفاده می‌کنند.»