حمایت ترامپ از کوین مک‌کارتی و سایر نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات میان‌دوره‌ای

موجی از شایعه در مورد به هم خوردن میانه ترامپ و رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان بر سر صحبت راجع به استعفا دادن او راه افتاده بود

از کوین مک‌کارتی به عنوان «رهبر نیرومند و بی‌هراس اجلاس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان» یاد شده است-Mandel Ngan / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، روز یکشنبه، ۵ ژوئن، از شماری از نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲، از جمله کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، حمایت کرد.

این تایید‌ها دو روز مانده به برگزاری بیستمین دوره انتخابات مقدماتی غیرحزبی کنگره ناحیه کالیفرنیا اعلام شد که طی آن در نوامبر، دو نامزد برتر در رقابتی تنگاتنگ رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

مک‌کارتی در سال‌های قبل معمولا با رقیبی دمکرات رودرو می‌شد، اما بعد از سرشماری سال ۲۰۲۰ مرزبندی حوزه انتخابیه او تغییر کرده است. اما طبق تحلیل‌هایی مانند «گزارش کوک پالیتیکال»، این کرسی همچنان برای [انتخاب شدن] جمهوری‌خواهان مطمئن درنظر گرفته می‌شود.

از جمله نامزدهای دیگری که روز یکشنبه از سوی ترامپ تایید شدند، عبارتند از دارل عیسی، نماینده کالیفرنیا، سناتور چاک گرسلی، و فرماندار کیم رینولدز از آیووا.

در میان کسانی که رئیس جمهوری پیشین نام‌شان را در فهرست افراد مورد تاییدش قرار داد، تنها یک نفر جزو چهره‌هایی نیست که در حال حاضر مقامی رسمی دارند - جی‌آر مایفسکی، که ماه گذشته در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در پنجمین انتخابات کنگره ناحیه اوهایو پیروز شد و امیدوار است در ماه نوامبر جای مارسی کاپتور، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان، را در کنگره بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود انتشار فایل‌های صوتی‌ صحبت‌های مک‌کارتی با همکاران جمهوری‌خواهش در مورد حمله‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ [به ساختمان کنگره]، که روزنامه نیویورک‌تایمز آن ها را در ماه آوریل ۲۰۲۲ منتشر کرد، تداوم حمایت ترامپ از این جمهوری‌خواه کالیفرنیایی تامل‌برانگیز است. در آن فایل‌ها صدای مک‌کارتی را می‌شنویم که می‌گوید از رئیس جمهوری خواهد خواست استعفا دهد و حتی شاید از تلاش‌ها برای اخراج او از [ریاست] دولت حمایت کند.

مک‌کارتی در این فایل‌های درز کرده می‌گوید: «دیگر تحمل این آدم را ندارم. کاری که کرد پذیرفتنی نیست. کسی نمی‌تواند و نباید از آن کار دفاع کند.»

او در ادامه این مکالمه ضبط شده می‌افزاید که به ترامپ خواهد گفت به باور او تلاش برای استیضاح [ترامپ] موفق خواهد شد و به جای آن، رئیس جمهوری بهتر است استعفا دهد.

مک‌کارتی در این مکالمه ضبط شده تعاملات خود با ترامپ را هم به نمایش می‌گذارد و می‌گوید: «به نظر من این تصویب می‌شود و توصیه من این است که بهتر است استعفا بدهید.»

در حمایت یکشنبه ترامپ از مک‌کارتی مشخص نیست که اگر تلاش جمهوری‌خواهان برای پس گرفتن اکثریت در مجلس نمایندگان در اواخر امسال موفق باشد، آیا این رهبر جناح اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به ریاست مجلس نیز انتخاب خواهد شد یا خیر. مک‌کارتی از مدعیان اصلی این جایگاه به شمار می‌آید، اما شماری از سایر محافظه‌کاران جناح خود، از جمله جیم جوردن از اوهایو و الیزه استفانیک از نیویورک، نیز رقبای بالقوه او به شمار می‌روند.

با این حال، در این بیانیه از او به عنوان «رهبر نیرومند و بی‌هراس اجلاس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان» یاد شده است.

ترامپ نوشت: «کوین رهبری متعهد به بسترسازی در آمریکا برای بالندگی اقتصاد ما، مبارزه با سانسور شرکت‌های بزرگ فناوری، تامین امنیت مرزها، تقویت ارتش ما، دفاع از متمم دوم قانون اساسی، بهبود مراقبت‌های بهداشتی ما، احیای استقلال آمریکا در حوزه انرژی، پشتیبانی از پیشکسوت‌های شجاع نظامی ما، و حفظ حاکمیت قانون و ارزش‌های آمریکا است»، و افزود که مک‌کارتی از« تایید تام و کمال» او برخوردار است.

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده همچنان در صدر شرکت‌کنندگان محتمل در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴ قرار دارد و در ملاء‌عام به برنامه‌های خود برای راه‌یابی دوباره به کاخ سفید اشاره کرده است. به نظر می‌رسد که او می‌کوشد در کنار تقویت پایگاه قدرت خود در حزب، روابطش را با (و سیطره‌اش را بر) اعضای جمهوری‌خواه کنگره نیز حفظ و تجدید کند.

© The Independent

بیشتر از جهان