چه کسی لباس‌های ملکه بریتانیا را طراحی می‌کند؟

پیش از همه‌گیری کرونا، ملکه الیزابت دوم در طول سال دست‌کم در ۳۰۰ مکان مختلف به مناسبت‌های متفاوت، حضور می‌یافت که برای تیم طراحی به معنای حجم بالای کار بود

ملکه الیزابت دوم می‌داند که با وجود جثه کوچکش، با انتخاب رنگ‌های تندتر و بر سر گذاشتن کلاه‌های بزرگ‌تر، می‌تواند به‌راحتی در میان جمعیتی انبوه نیز دیده شود - Combo/ AFP

یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری ملکه الیزابت دوم را می‌توان مانتوهای زیر زانو، کلاه‌های هماهنگ و رنگ‌ شاد لباس‌های او دانست؛ ویژگی‌هایی جسورانه‌ که در طول زمان و با بالاتر رفتن سن، نه تنها کم‌رنگ‌تر نشده‌اند، که اکنون بیشتر هم مشهودند. همین ویژگی در انتخاب پارچه‌های رنگارنگ و نوع پوشش است که ملکه را در کنار اینکه طولانی‌ترین دوران حاکمیت بریتانیا در طول تاریخ را به نام خود کرده، به‌عنوان فردی خوش‌پوش و خوش‌سلیقه هم به مردم شناسانده است.

احتمالا این پرسش بسیاری از ما باشد که این لباس‌ها، کلاه‌ها و کیف‌های سلطنتی باشکوه را چه کسی برای ملکه طراحی می‌کند؟ همین‌طور پرسش‌های دیگری از قبیل اینکه چه کسی او را آرایش می‌کند؟ آیا خودش لباس‌هایش را می‌پوشد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنانکه که می‌توان حدس زد، ملکه تاکنون از هنر طراحان مختلفی بهره‌مند شده است که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به نورمن هارتنل، استوارت پاروین و آنجلا کلی اشاره کرد.

نورمن هارتنل، طراح بریتانیایی مشهور خانواده سلطنتی، پیش از آنکه به طور رسمی طراح لباس ملکه الیزابت دوم شود، طراح مخصوص زنان خانواده سلطنتی بریتانیا و به‌ویژه ملکه الیزابت اول بود.

هارتنل در سال ۱۹۴۷ و زمانی که ملکه هنوز شاهدخت محسوب می‌شد، برای الیزابت دوم لباس عروس اطلسش را طراحی کرد و دوخت. پس از آن، او طراح منتخب شاهدخت آن زمان برای مناسبت‌های مختلف شد. هم او بود که در سال ۱۹۵۳، وقتی الیزابت دوم ۲۶ سال داشت، لباس ابریشمین تاجگذاری او را که یکی از مشهورترین، گرانبهاترین و باشکوه‌ترین لباس‌ها با جزئیات فراوان در دوخت و استفاده از سنگ‌های قیمتی مختلف بر آن بود، آماده کرد.

او ده‌ها سال طراح ثابت لباس‌های زنان خانواده سلطنتی و از جمله کسانی بود که تلاش زیادی کرد پوشش ملکه مطابق سن و شان او باشد؛ به‌ویژه در سال‌های دهه ۵۰ میلادی که بسیاری زنان به‌گونه‌ای لباس می‌پوشیدند که پیرتر جلوه کنند؛ بنابراین هارتنل با طراحی‌هایش کم‌کم در تغییر این رویه هم تاثیرگذار شد.

استوارت پاروین از سال ۲۰۰۰ یکی از طراحان لباس خانواده سلطنتی و ملکه بریتانیا بود و برای خدمات و حسن کار خود جوایز متعددی از او دریافت کرد. از آن‌جا که ملکه در این دوره به مرحله تازه‌ای از زندگی خود وارد شده و کم‌کم ظاهر مخصوص و ویژه خود را داشت، این طراح بریتانیایی می‌بایست در طراحی‌هایش، مسائل مختلفی را در نظر می‌گرفت: سن ملکه، جایگاه او، قد دامن لباس‌ها و همین‌طور رنگ پارچه‌ها که به‌شکل جالبی، به مرور زمان، شادتر و سرزنده‌تر می‌شدند.

البته ملکه الیزابت دوم که به‌تازگی هفتادمین سال تاجگذاری‌ خود را با مردم بریتانیا جشن گرفت، می‌داند که با وجود جثه کوچکش، می‌تواند با انتخاب رنگ‌های تندتر و بر سر گذاشتن کلاه‌های بزرگ‌تر، به‌راحتی در میان جمعیتی انبوه نیز دیده شود و قابل تشخیص باشد.

از دیگر طراحان مشهوری که ملکه سال‌های سال از طراحی‌های زیبای او برای پوشش خود استفاده کرد و از محبوب‌ترین طراحان لباس او محسوب می‌شد، آنجلا کلی است که کار خود را پیش از پاروین آغاز کرد و هنوز هم این شغل را دارد. او در طول ۲۴ سال گذشته، طراح و خیاط شخصی لباس‌های ملکه، دستیار و دوست او بود و حتی کتاب‌هایی هم با اجازه شخصی ملکه راجع به او نوشت که یکی از آن‌ها «آن روی سکه: ملکه، طراح و کمد لباس‌ها» است.

آنجلا کلی از جمله طراحانی است که همیشه در آماده‌سازی‌ها و حین طراحی لباس، انتخاب رنگ‌ها، پارچه و اجرای کار، از نظر مستقیم ملکه بهره برده است.

باید گفت پیش از همه‌گیری کرونا، ملکه الیزابت دوم در طول سال دست‌کم در ۳۰۰ مکان مختلف به مناسبت‌های متفاوت، حضور می‌یافت که برای تیم طراحی به معنای حجم بالای کار بود.

نکته‌ای که درباره آرایش ملکه می‌توان گفت آن است که بیشتر اوقات خود ملکه آرایشش را انجام می‌دهد؛ اما برای سخنرانی سال نو که یک بار در سال است و از تلویزیون پخش می‌شود، از هنر مریلین ویدس، آرایشگر حرفه‌ای بی‌بی‌سی، استفاده می‌کند.

کیف‌دستی‌های ملکه نیز که همیشه با لباس‌های او هماهنگ‌اند، از سال ۱۹۶۸ از نشان تجاری لوکس لانر تهیه می‌شوند. البته پیش از ملکه الیزابت دوم، ملکه الیزابت اول، مادر او، نیز کیف‌هایش را به لانر سفارش می‌داد.

کلاه‌های زیبا، بزرگ و چشمگیر ملکه را نیز ریچل ترور مورگان، طراح کلاه بریتانیایی، آماده می‌کند که در کارش بسیار حرفه‌ای و دقیق است و می‌داند برای تزیین کلاه کجا از گل و کجا از پر استفاده کند و بهترین رنگ‌ها و مجلل‌ترین جنس‌های موجود برای ملکه کدام‌هایند.

با دانستن اینکه ملکه برای لباس‌هایش چند تیم‌ طراحی مختلفی دارد و به‌عنوان یک ملکه برای امور روزمره از کمک خدمه بهره می‌گیرد، جای تعجب ندارد که برای پوشیدن لباس‌هایش نیز از یک تیم کمکی حداکثر ۱۲ نفره استفاده کند که هرکدام وظایفی دارند.

بیشتر از مُد و زیبایی