رایزنی فرانسه با امارات برای جایگزینی نفت روسیه

بهای‌ نفت در بازارهای جهانی دو دلار افزایش یافت

امارات متحده عربی گزینه مورد نظر فرانسه برای تامین نفت این کشور پس از اعمال تحریم‌های نفتی روسیه است _ reuters

تصمیم اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه، حالا کشورهای اروپایی را بر آن داشته است که در سایه جهش بیشتر قیمت نفت، مذاکره برای جایگزینی نفت روسیه را باسرعت پیش ببرند. به همین منظور، فرانسه مذاکره با امارات متحده عربی را آغاز کرد تا پس از اجرای تحریم‌های نفتی، نفت این کشور را جایگزین روسیه کند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، روز یکشنبه (پنجم ژوئن) از مذاکره با امارات متحده عربی برای یافتن جایگزین نفت روسیه خبر داد. پاریس هم‌زمان، برای جایگزینی گاز یا گازوئیل روسیه نیز در تلاش است.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات لومر درباره استفاده از انرژی‌های پاک، نوشت: «فرانسه باید سرمایه‌گذاری برای استفاده از انرژی‌های پاک همچون راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی را سرعت دهد تا از میزان وابستگی خود به انرژی سایر کشورها بکاهد.»

پیش از این، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته بود که در نتیجه تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه، واردات نفت مسکو به اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات نفتی فرانسه با امارات متحده عربی در حالی جریان دارد که روز دوشنبه (ششم ژوئن)، قیمت‌ها در بازار جهانی متاثر از افزایش قیمت‌ نفت عربستان سعودی، دو دلار بالا رفت. رویترز با اشاره به تاثیر افزایش قیمت فروش نفت عربستان سعودی برای ماه ژوییه بر جهش قیمت‌ها، روند روبه‌رشد قیمت‌ در بازار جهانی را با توجه به تصمیم جدید اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت در دو ماه آینده، نشانی از محدود بودن عرضه در این بازار عنوان کرد.

اتحادیه اروپا هفته گذشته ششمین بسته تحریمی خود علیه مسکو را به تصویب رساند که بر مبنای آن، با ممنوعیت واردات محموله‌های دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه، حدود دوسوم صادرات مسکو به اروپا کاهش می‌یابد. طبق تصمیم اعضای اتحادیه اروپا، مجارستان از تحریم نفتی روسیه معاف است و جمهوری چک نیز به مدت ۱۸ ماه از ممنوعیت فروش دوباره تولیدات نفتی معاف شده است.

پیش از تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه، آلمان و لهستان اعلام کرده بودند که خرید نفت خام خود از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف خواهند کرد.

روسیه با متوسط تولید روزانه ۱۱.۳ میلیون بشکه نفت خام، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است که بیشترین سهم صادرات نفت این کشور به اتحادیه اروپا اختصاص داشت.

بیشتر از اقتصاد