قتل دل‌خراش سه جوان در پنجشیر به‌وسیله نیروهای طالبان

سخنگوی جبهه مقاومت ملی می‌گوید طالبان پیکرهای این سه تن را در کوه‌ها رها کردند و از منطقه بیرون رفتند

نزدیکان این قربانیان می‌گویند که از ترس طالبان نمی‌توانند برای این جوانان مراسم تشییع و عزاداری برگزار کنند- رسانه‌های اجتماعی

تمیم خان، جان گل، و فیض‌آغا رحمتی، سه جوانی بودند که روز جمعه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱، در منطقه «سرتنبه» روستای کرباشی پنجشیر به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شدند و به قتل رسیدند. جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که این سه تن روز جمعه می خواستند به کوه‌های چمال‌ورده بروند، اما با کمین طالبان روبه‌رو شدند و به اسارات آن‌ها درآمدند. این جبهه می‌گوید که طالبان نخست تمیم و فیض‌آغا ‌رحمتی را سربریدند و سپس جان گل را به گلوله بستند.

سخنگوی این جبهه می‌گوید طالبان پیکرهای این سه تن را در کوه‌ها رها کردند و از منطقه بیرون رفتند، اما نیروهای مقاومت به محل رسیدند و پیکرهای این سه جوان را در چمال‌ورده به خاک سپردند.

منابع می‌گویند که طالبان تلفن‌های همراه این قربانیان را گرفته‌اند و می‌کوشند کسانی را که نام‌های آنان در تلفن‌های این جوان‌ها ثبت شده بوده است، بیابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که تصویرهای این سه جوان، که سر دو تن از آن‌ها را از پیکرشان جدا کرده‌اند و یکی دیگر را به ضرب گلوله به قتل رسانده‌اند، پخش شده است، طالبان سربریدن و قتل آنان را رد می‌کنند.

نزدیکان این قربانیان می‌گویند که از ترس طالبان نمی‌توانند برای این جوانان مراسم تشییع و عزاداری برگزار کنند، زیرا طالبان کسانی را که برای عزاداری به خانه‌های این جوانان بروند، بازداشت می‌کنند.

هفته گذشته نیز طالبان یک مرد جوان را در حومه پنجشیر بازداشت و شکنجه کردند. او دو روز زیر شکنجه بود و بر اثر شکنجه و جراحات وارده جان باخت. 

در همین حال وزارت امور داخله (کشور) طالبان اعلام کرده است که نیروهای نظامی و امنیتی آن بیش از دو هزار تن از شهروندان را به اتهام‌های گوناگون بازداشت کرده‌اند. منابعی می‌گویند که در حدود چهار صد تن از این بازداشت شدگان از ساکنان استان پنجشیر بوده‌اند که به اتهام رابطه با جبهه مقاومت بازداشت شده‌اند و زیر شکنجه طالبان قرار دارند.

برخی منابع به ایندیپندنت فارسی می‌گویند طالبان ده‌ها جوان پنجشیری را در کابل و پنجشیر بازداشت و زندانی کرده‌اند. شماری از مردم، نهادهای مدافع حقوق بشر را به سکوت در برابر قتل‌ها و بازداشت‌های شهروندان ساکن پنجشیر و اندارب به دست طالبان متهم می‌کنند و می‌گویند که روزانه جوانان تاجیک، به ویژه ساکنان پنجشیر و اندراب و تخار به دست افراد طالبان بازداشت و شکنجه می‌شوند و شماری از آنان به قتل می‌رسند اما نهادهای جهانی در برابر این جنایت‌های طالبان سکوت کرده‌اند و اقدامی در حمایت از شهروندان این نواحی نمی‌کنند.