بازگشت رژه افتخار جامعه رنگین‌کمانی به بانکوک

رژه همجنس‌گرایان در بانکوک هم‌زمان با شروع به کار فرماندار جدید این شهر، برگزار می‌شود

رژه افتخار جامعه دگرباشان پس از ۱۵ سال وقفه به بانکوک بازگشت.

برگزاری رژه همجنس‌گرایان در بانکوک هم‌زمان با شروع به کار چادچارت سیتیپونت، فرماندار جدید این شهر، برگزار می‌شود. چادچارت سیتیپونت سیاستمداری مستقل است که در گذشته در حمایت از حقوق جامعه رنگین‌کمانی سخن گفته است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تایلند جامعه رنگین‌کمانی شاخص و پرتحرکی دارد و در جهان به مدارا شناخته می‌شود. اما فعالان اجتماعی در آن کشور می‌گویند که واقعیت با آنچه می‌بینیم فرق دارد و جامعه دگرباش از حقوق اولیه محروم است.

گاردین به نقل از یک فعال حقوق دگرباشان که در برگزاری رژه افتخار مشارکت دارد، می‌نویسد: «می‌گویند تایلند بهشت جامعه دگرباشان است، اما من می‌گویم که اینطور نیست. زیرا تایلند هنوز قانون یا سیاستی ندارد که موجودیت ما را به رسمیت بشناسد.»

در تایلند قانون برابری در ازدواج و قانون تشخیص جنیست وجود ندارد. فعالان حقوق همجنس‌گرایان در تایلند می‌گویند که این امر بر همه چیز، از دسترسی به وام تا حق سفر و فرزندخواندگی، تاثیر می‌گذارد.

گاردین می‌گوید که در مدارس تایلند، دانش‌آموزان «ترنس» باید بر اساس جنسیت هنگام تولد لباس بپوشند و حتی مجبورند موهای خود را بر اساس آنچه برای دختران یا پسران مناسب تلقی می‌شود، کوتاه کنند. این روزنامه به نقل از یک فعال دگرباش دیگر می‌نویسد: «بدرفتاری و رفتار قلدرمآبانه آموزگاران، امری شایع است. من به چشم معلم‌هایم کودک ناشایسته‌ای بودم، زیرا در چارچوب [تلقی‌ها و مقررات] نظام آموزشی تایلند قرار نمی‌گرفتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین همچنین از وجود تبعیض علیه دگرباشان در حوزه کار و استخدام، و نیز دریافت خدمات بهداشت و سلامت یاد کرده است.

چادچارت که هفته گذشته کار خود را در مسند فرماندار بانکوک آغاز کرد، وعده داده است که برای حل شماری از موانع در زندگی جامعه دگرباش فعالیت کند. ‌او وعده داده است که قانون پوشیدن اجباری اونیفرم را بر اساس جنسیت تعیین‌شده در هنگام تولد، در ادارات دولتی متوقف کند، کلاس‌های آموزشی برای ارتقای درک از برابری جنیسیتی برای کارمندان دولت برگزار کند، و سیاست‌های جلوگیری از آزار جنسیتی را به اجرا درآورد.

او همچنین گفته است که برنامه‌ای آزمایشی برای ارائه توصیه‌های پزشکی در حوزه جراحی‌های تعیین جنسیت در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی برقرار خواهد کرد.

بیشتر از زندگی