شاهزاده چارلز خطاب به ملکه: شما همچنان به تاریخ‌سازی ادامه می‌دهید

ملکه الیزابت پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۵۲، در ۲۵سالگی بر تخت سلطنت نشست

شاهزاده چارلز: «جشن جوبیلی به کشور این فرصت را داده است که از شما تشکر کند» - Daniel LEAL / AFP

شاهزاده چارلز در بخشی از مراسم جشن هفتاد سالگی سلطنت ملکه الیزابت دوم، معروف به پلاتینیوم، به مادرش ادای احترام کرد و او را به دلیل متحد کردن ملت و ادامه تاریخ‌سازی در طول سلطنت ۷۰ ساله‌اش ستود.

به گزارش رویترز، چارلز ۷۳ ساله در سخنرانی خود در کاخ باکینگهام در حالی که تصاویر ملکه الیزابت روی دیوارها نمایش داده می‌شد، خطاب به مادرش گفت که «جشن جوبیلی به کشور این فرصت را داده است که از شما تشکر کند.»

او در پیامی به ملکه که در اقامتگاهی در خارج از لندن بود، گفت: «شما متعهد شدید که تمام زندگی خود را به مردم خدمت کنید و همچنان به ارائه خدماتتان به کشور ادامه می‌دهید. به همین دلیل است که ما امروز اینجا هستیم.» 

شاهزاده ویلیام نیز در بخشی از جشن‌های ۷۰سالگی سلطنت در کاخ که با حضور سر دیوید اتنبرو برگزار می‌شد و به محیط زیست اختصاص داشت، به مثبت‌اندیشی مادربزرگش ادای احترام کرد. او سخنان ملکه در اجلاس سران تغییر اقلیم سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۶ که گفته بود همکاری با یکدیگر با «آرمانی مشترک» همواره امیدبخش است را نقل کرد.

ویلیام در سخنرانی خود گفت: «امیدوارم سخنان مادربزرگم ۷۰ سال دیگر هم مانند امشب حقیقت داشته باشد و همه کشورها برای یک آرمان مشترک گرد هم آیند، زیرا در آن صورت همواره جای امیدواری هست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار روز جشن به مناسبت هفت دهه پادشاهی ملکه الیزابت، روز پنجشنبه با یک رژه نظامی و مانور نیروی هوایی سلطنتی آغاز شد و با مراسم ملی شکرگزاری و رویدادهای دیگر ادامه یافت. 

ملکه الیزابت پس از مرگ پدرش جورج ششم در سال ۱۹۵۲، در ۲۵ سالگی بر تخت سلطنت نشست و وارث فرمانروایی بر بریتانیایی شد که تازه از ویرانی‌های جنگ جهانی دوم بیرون آمده بود.

در طول سلطنت ملکه الیزابت در مجموع ۱۴ نخست‌وزیر در بریتانیا و ۱۴ رئیس‌جمهوری در ایالات متحده بر سر کار بوده‌اند. در این مدت دیوار برلین بالا رفت و سقوط کرد. بریتانیا به اتحادیه اروپا پیوست و از آن خارج شد. همچنین در این دوره زمانی، امپراتوری زمانی قدرتمند کشور ملکه از هم پاشید، اما کشورهای مشترک‌المنافعی متشکل از ۵۴ کشور جایگزین آن شدند. ملکه الیزابت در این موضوع نقش داشت و بسیاری آن را بزرگ‌ترین دستاورد او می‌دانند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اغلب مردم بریتانیا معتقدند سلطنت باید باقی بماند. یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده حمایت از ملکه را در میان ۹ نفر از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده نشان می‌دهد. با این حال شاهزاده چارلز محبوبیت کمتری نسبت به گذشته دارد و حمایت جوانان از او در حال کاهش است.

حامیان ملکه او را منبعی از قدرت نرم در جهان و عامل تثبیت‌کننده کشور می‌دانند: پلی بین گذشته و حال کشور.

بیشتر از جهان