سومین فضاپیمای سرنشین‌دار چینی راهی ایستگاه فضایی این کشور شد

در این ماموریت، سه فضانورد به مدت شش ماه در فضا فعالیت می‌کنند

آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA) اعلام کرد که این کشور روز یکشنبه پنجم ژوئن (پانزدهم خرداد) با موفقیت یک فضاپیمای سرنشین‌دار دیگر را به ایستگاه فضایی جدید خود پرتاب کرد. در این ماموریت، سه فضانورد به مدت شش ماه به فعالیت در فضا ادامه خواهند داد.

به گزارش سی‌ان‌ان،‌ فضانوردان چینی با یک موشک «لانگ مارچ تو اف» (Long March 2F) از مرکز پرتاب ماهواره در صحرای گبی مغولستان با فضاپیمای «شنژو-۱۴» از زمین بلند شدند.

این گروه، قبل از بازگشت به زمین در ماه دسامبر به مدت شش ماه در ماژول هسته‌ای ایستگاه فضایی «تیانگونگ» زندگی و کار خواهند کرد. تیانگونگ به معنای قصر بهشتی است و انتظار می‌رود این ایستگاه فضایی به مدت ۱۵ سال دوام بیاورد.

چن دونگ، لیو یانگ و کای شوژه خدمه این پروازند و پیش‌بینی می‌شود که شش ساعت و نیم پس از پرتاب به ایستگاه فضایی برسند.

چن، فرمانده این ماموریت، سال ۲۰۱۶ نیز در ماموریت فضایی سرنشین‌دار شنژو-۱۱ چین حضور داشت و پیش از این رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا از سوی یک فضانورد چینی را در اختیار داشت. لیو در سال ۲۰۱۲ در ماموریت «شنژو-۹» اولین زن چینی فضانورد شد، اما این اولین ماموریت کای در فضا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر جدید این گروه، سومین ماموریت فضانوردان در طول ساخت ایستگاه فضایی است که چین قصد دارد تا دسامبر ۲۰۲۲ به طور کامل آن را عملیاتی کند. اولین ماموریت از این نوع، اقامت سه ماهه سه فضانورد دیگر بود که در سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید. در عملیات دیگری به نام «شنژو-۱۳» نیز سه فضانورد برای اولین بار شش ماه را در فضا سپری کردند.

شش ماه حضور در فضا مدت زمان استاندارد ماموریت برای بسیاری از کشورها است اما این فرصت مهمی برای فضانوردان چینی است تا به اقامت طولانی‌مدت در فضا عادت کنند و به آماده‌سازی فضانوردان آینده برای انجام همین کار کمک کنند.

در چین شش ماموریت فضایی تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است، از جمله یک ماموریت دیگر با خدمه، دو ماژول آزمایشگاهی و دو ارسال محموله به ایستگاه فضایی. در پایان ماموریت شنژو- ۱۴، سه فضانورد دیگر قرار است به آنها ملحق شوند و به مدت پنج تا ۱۰ روز با هم زندگی کنند و به این ترتیب تعداد فضانوردان چینی در فضا را به رکورد حضور همزمان شش نفر برسانند.

ماموریت شنژو- ۱۳ که در سال گذشته انجام شد، گام بزرگی برای برنامه فضایی چین به عنوان کشوری بود که به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در عرصه صنایع فضایی است.

دولت چین تاکنون میلیاردها دلار در برنامه فضایی سرمایه‌گذاری کرده و بازده آن مشهود بوده است. این کشور در دسامبر ۲۰۲۰ یک مریخ‌نورد اکتشافی را به فضا فرستاد و در می ۲۰۲۱ یک مریخ‌نورد اکتشافی را روی ماه فرود آورد. اولین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ نیز در آوریل ۲۰۲۱ پرتاب شد.

جاه‌طلبی‌های چین با برنامه‌های بزرگ برای اکتشاف، تحقیق و تجاری‌سازی فضا، برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شده است. یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های این کشور ساخت ایستگاه تحقیقاتی مشترک چین و روسیه در قطب جنوبی ماه تا سال ۲۰۳۵ است؛ تاسیساتی که گفته می‌شود فضا را برای مشارکت بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

بیشتر از جهان