بازگشت دختر نازنین زاغری به بریتانیا

ریچارد رتکلیف: تا زمانی که نازنین بازنگردد کار تمام نمی‌شود

عکس از توییتر

دختر پنج ساله نازنین زاغری به بریتانیا بازگشته است.

تصاویر منتشر شده از بازگشت گابریلا به بریتانیا ریچارد رتکلیف همسر نازنین را نشان می‌دهد که دخترش را در آغوش کشیده است.

به گزاش بی‌بی‌سی، گابریلا که تا کنون با مادربزرگش در ایران زندگی می‌کرده، به بریتانیا بازگشته و قرار است به مدرسه برود. گابریلا همراه با نازنین برای ملاقات خانواده‌اش به ایران آمده بود. زمانی که نازنین و دخترش قصد داشتند به بریتانیا بازگردند، ماموران فرودگاه مانع شدند و از آن پس گابریلا با والدین نازنین زندگی می‌کرد. 

ریچارد رتکلیف در مورد بازگشت دخترش گفت: این روندی طولانی بود تا گابریلا به خانه بازگردد. ریچارد افزود: او اکنون کنار من خوابیده و من نگاهش می‌کنم.

همسر نازنین زاغری از تلاش‌های سفارت بریتانیا و وزارت امور خارجه این کشور برای بازگشت گابریلا تشکر کرد و گفت تا آخرین لحظه نیز موانعی وجود داشته است.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی و کارمند سابق بنیاد تامسون رویترز، از سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت خارجی و نفوذ در ایران زندانی است. نازنین و خانواده‌اش این اتهام ‌ها را قبول ندارند و دولت بریتانیا بارها درخواست آزادی او را مطرح کرده است. مقامات تهران در مورد پرونده دوتابعیتی‌های بازداشتی در ایران می‌گویند که تابعیت دوم آنها مورد قبول نیست و به عنوان یک ایرانی محاکمه می‌شوند. 

با این حال نشانه‌های متعددی از انگیزه تهران برای مبادله دوتابعیتی‌ها با زندانیان ایرانی در خارج از کشور یا امتیاگیری از کشورهایی که تابعیت دوم زندانیان به آنها مربوط می‌شود، وجود دارد. 

ریچارد رتکلیف می‌گوید نازنین امیدوار بود معجزه‌ای رخ دهد و او هم بتواند به همراه دخترش به بریتانیا بازگردد. او گفت البته  تا زمانی که نازنین به خانه بازگردد، کار تمام نشده است.

نازنین اخیرا با حضور در یک شورای پزشکی خواستار آن شده بود که به دلیل وضعیت جسمانی‌اش با آزادی او موافقت شود. او قبلا در اعتراض به وضعیت نگهداری‌اش اعتصاب غذا کرده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر به نیویورک موضوع مبادله نازنین با ۴۰۰ میلیون پوند بدهکاری بریتانیا بابت لغو قرارداد تحویل تانک‌های چیفتن به ایران را مطرح کرده بود. 

نازنین در واکنش به این اقدام نامه‌ای نوشت و گفت که کشورش او را در قبال مبلغ گزافی به حراج گذاشته است.

بیشتر از