کره شمالی هشت موشک بالستیک شلیک کرد

کره جنوبی و آمریکا در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی جزیره اوکیناوا ژاپن مانور نظامی مشترک برگزار کردند

پرتاب هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد طی یک روز، رکورد تازه‌ای در طول مدت زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ است _REUTERS/Edgar Su

پس از برگزاری مانور نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی جزیره اوکیناوا ژاپن، کره شمالی هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد در سواحل شرقی خود به سمت دریا شلیک کرد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد پیونگ یانگ، بامداد روز یکشنبه (پنجم ژوئن) از منطقه سونان در پایتخت کره شمالی، اقدام به شلیک این هشت موشک بالستیک کرده است.

رویترز به نقل از نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن با اشاره به پرتاب موشک‌ از سوی کره شمالی، نوشت: «این اقدام را نمی‌توان تحمل‌ کرد.»

مایکل دویتزمن، از مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین در ایالات متحده، اقدام پیونگ یانگ در پرتاب تعداد زیادی موشک در یک روز را نشان‌دهنده تمرین نظامی یا نمایش قدرت خواند.

بلومبرگ نیز اقدام کره شمالی در پرتاب هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد در یک روز را از نظر تعداد، رکورد تازه‌ای در مدت زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون عنوان کرد.  

این اقدام کره شمالی در حالی انجام شد که سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، نیز به کره جنوبی سفر کرده بود. به گفته سونگ کیم، واشینگتن به پیونگ یانگ اطلاع داد که مسیر دیپلماسی برای آن‌ها همچنان باز است و آمریکا تمایل دارد در مورد موضوع‌های مورد علاقه کره شمالی، گفت‌وگو کند.

پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی در حالی انجام شد که ارتش کره جنوبی به همراهی آمریکا، رزمایش نظامی مشترک سه‌ روزه‌ای در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی جزیره اوکیناوا ژاپن برگزار کرد. این نخستین مانور نظامی مشترک دو کشور از زمان روی کار آمدن یون سوک یول، رئیس‌جمهوری فعلی کره جنوبی و اولین رزمایش دوجانبه آن‌ها با شرکت یک ناو هواپیمابر از نوامبر ۲۰۱۷ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، نیروهای دو کشور در این مانور توان پدافند هوایی، سلاح‌های ضد کشتی، ضد زیردریایی و هماهنگی عملیاتی خود را مورد آزمایش قرار دادند. طبق گزارش ستاد مشترک ارتش سئول، ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزار تنی رونالد ریگان، ناو هواپیمابر اتمی، در کنار رزم‌ناو موشک هدایت‌شونده آنتی یتام نیز در این رزمایش شرکت داشته‌اند.

این رزمایش در حالی برگزار شد که مقام‌های کره جنوبی هشدار داده بودند پیونگ یانگ در جریان آماده‌سازی برای هفتمین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود، چندین آزمایش انجام داده است.

ریاست کره شمالی بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل

با وجود مخالفت و نگرانی ده‌ها کشور عضو کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل، به‌تازگی ریاست این کنفرانس به پیونگ یانگ سپرده شد. اعضای کنفرانس در این زمینه با انتشار بیانیه‌ای مطرح کردند که تصمیم به تحریم ریاست کره شمالی ندارند، اما درعین حال در مورد «اقدام‌های بی‌ملاحظه‌ای که به‌شدت ارزش این نهاد را تضعیف می‌کند، نگران‌اند».

هان تائه سونگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل، در جلسه این کنفرانس عنوان کرد: «کره شمالی به مشارکت در صلح و خلع سلاح متعهد است و به سازوکارهای این کنفرانس اهمیت می‌دهد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، نیز به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد: «این کار قطعا کنفرانس را زیر سوال خواهد برد که چطور می‌توان کره شمالی که بیش از هر کشور دیگری در تقابل با اهداف این کنفرانس قرار داشته است را در جایگاه ریاست آن قرار داد.»

شصت و پنج کشور عضو کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل‌اند که حدود ۵۰ کشور عضو در مورد ریاست کره شمالی بر این کنفرانس ابراز مخالفت و نگرانی کردند. با این حال کشورهایی همچون چین، نیجریه، پاکستان و روسیه از این مسئله حمایت کردند.

 

بیشتر از جهان