بالاترین مقام محیط‌زیستی سازمان ملل خواهان آزادی نیلوفر بیانی شد

دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، پیش از این نیز در چند نوبت خواهان آزادی نیلوفر بیانی شده است و همواره او را «همکار» سابق خود در «برنامه محیط زیست سازمان ملل» معرفی کرده است

نیلوفر بیانی دانش‌آموخته و پژوهش‌گر دانشگاه مک‌‌گیل کانادا است و پیش از بازداشت در ایران با «برنامه محیطزیست سازمان ملل» کار می‌کرد - ایندیپندنت فارسی

در آستانه «روز جهانی محیط‌زیست»، دبیر اجرایی «برنامه محیطزیست سازمان ملل»، بار دیگر خواهان آزادی نیلوفر بیانی و سایر کنشگران و پژوهش‌گران زیست‌محیطی زندانی در ایران شد.

اینگر آندرسن، روز شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۱ با انتشار عکسی از فعالان محیط‌زیستی زندانی در ایران، در پیامی در حساب کاربری خودش در توییتر نوشت: ما یک زمین بیشتر نداریم و کسانی که به دنبال حفظ و مراقبت از این سیاره‌‌اند، نباید برای انجام چنین کاری تحت پیگرد باشند.

نیلوفر بیانی در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در ایران بازداشت و در سال ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «همکاری با دولت آمریکا» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

نیلوفر بیانی، دانش‌آموخته و پژوهش‌گر دانشگاه مک‌‌گیل کانادا است و پیش از بازداشت در ایران با «برنامه محیطزیست سازمان ملل» کار می‌کرد. او همچنین کارشناس «موسسه حیات وحش پارسیان» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، سام رجبی از دیگر فعالان و پژوهشگاران محیط‌زیستی زندانی در ایران‌اند که هر یک در اتهام‌های مشابه و به‌واسطه همکاری با «موسسه حیات وحش پارسیان» بازداشت، محاکمه و زندانی شدند.

کاووس سیدامامی، مدیر اجرایی «موسسه حیات وحش پارسیان» نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶، تنها دو هفته پس از بازداشت، به شکل مشکوکی در زندان اوین تهران درگذشت.

نیروهای امنیتی حکومت ایران، مرگ سیدامامی در زندان را «خودکشی» اعلام کردند.

دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، پیش از این نیز در چند نوبت خواهان آزادی نیلوفر بیانی شده است و همواره او را «همکار» سابق خود در «برنامه محیط زیست سازمان ملل» معرفی کرده است.