مقام‌های اسرائیلی:‌ اسماعیل‌زاده را ما نکشتیم

خبرهای ضد و نقیضی در مورد مرگ این چهره نیروی قدس سپاه منتشر شده است

حتی اگر اسرائیل در تمام این مرگ‌ها دست نداشته باشد، رخداد پی‌در‌پی آن‌ها باعث آشفتگی روانی نیروی دفاعی سپاه پاسداران می‌شود-Morteza Nikoubazl via Reuters Connect

دو مقام ارشد نظامی اسرائیل، که بدون افشای نام خود با روزنامه نیویورک تایمز گفت‌وگو کردند، دست داشتن این کشور در کشته شدن سرهنگ علی اسماعیل‌زاده، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران، را رد کردند.

اسماعیل‌زاده حدود یک هفته پیش در منزلش در کرج در سانحه‌ای مشکوک کشته شد. گفته می‌شود او از بالکن به پایین پرت شده است و گزارش‌ها حاکی از احتمال خودکشی یا قتل او بود. آنچه مسئله را مشکوک‌تر می‌کرد این واقعیت است که مرگ اسماعیل‌زاده درست یک هفته پس از مرگ یکی از همکارانش، سرهنگ حسن صیاد خدایی، رخ داد.  صیاد خدایی در جریان یک تیراندازی در تهران کشته شد.

گفته می‌شود خدایی و اسماعیل‌زاده هر دو از نیروهای عالی‌رتبه «واحد ۸۴۰» سپاه بودند، واحدی مرموز که مقام‌های اسرائیلی می‌گویند کارش ترور افراد در خارج از کشور است. مقام‌های ایران و سپاه پاسداران حتی وجود چنین واحدی را تایید نمی‌کنند.

ایران در مورد مرگ خدایی، که گفته می‌شود معاون فرمانده واحد ۸۴۰ بود، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفته است. یک مقام اطلاعاتی آمریکایی به نیویورک تایمز گفت که اسرائیلی‌ها در دیدارهای محرمانه با همتایان آمریکایی‌شان، مسئولیت مرگ خدایی را بر عهده گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در مورد اسماعیل‌زاده، ماجرا از تلویزیون‌ «ایران اینترنشنال» آغاز شد که روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، به نقل از منابع بدون نام داخل ایران، گزارش داد که سپاه پاسداران به اسرائیل مظنون است که اسماعیل‌زاده را کشته و آن‌ را خودکشی جلوه داده است.

کانال عماریون، نزدیک به سپاه پاسداران، ابتدا خبر از ترور اسماعیل‌زاده داده بود اما سپس، آن‌ را حذف کرد و گفت خودکشی بوده است.

خبرگزاری ایرنا در توییتی نوشت «یک منبع آگاه» خبر منتشرشده در «رسانه‌های معاند» راجع به ترور اسماعیل‌زاده را تکذیب کرده و آن‌ را «جنگ روانی و خبرسازی کذب» خوانده است. به گزارش این خبرگزاری، علت مرگ اسماعیل‌زاده «در دست بررسی است».

از سوی دیگر، صابرین نیوز، دیگر رسانه‌های نزدیک به نیروی قدس سپاه، نوشت: «ترور او تایید نشده و علت مرگ مشخص نیست.»

اما خبرگزاری تسنیم روز جمعه با انتقاد از «داستان‌سازی ناشیانه» تلویزیون ایران اینترنشنال، نوشت اسماعیل‌زاده «هفته قبل از تراس منزلش که حفاظ مناسبی نداشت به پایین سقوط کرد و جان باخت». این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد علت فوت اسماعیل‌زاده «به تایید مراجع رسیدگی‌کننده از جمله پزشکی قانونی نیز رسیده است».

با وجود این معلوم نیست روایت تسنیم صحیح باشد، چرا که بیش از یک هفته پس از مرگ اسماعیل‌زاده نه خبر درگذشت او در رسانه‌های رسمی منتشر شده بود و نه سپاه پاسداران در مورد او بیانیه تسلیت داده بود. تشییع جنازه اسماعیل‌زاده نیز در روستای دور دستی در استان همدان برگزار شد و به آن توجه رسانه‌ای نشد. یک خبرنگار ایرانی، که بدون ذکر نامش با نیویورک تایمز صحبت کرد، گفت خانه اسماعیل‌زاده در کرج سه روز پس از مرگ او پر از نیروهای امنیتی بوده است.

این نکات باعث شد برخی چهره‌های نزدیک به حکومت نیز روایت رسمی را به‌راحتی نپذیرند. سید عطاالله حسینی، کاربری در توییتر که خود را «پاسدار و جانباز پیشین و وطن‌دوست» معرفی می‌کند، نوشت: «چه کسی توان اجرایی قتل سرهنگ علی اسماعیل‌زاده را داشته و چرا؟ جسارتا از برادران مسئول خواهش می‌کنم که این قتل را جدی گرفته و پیگیری کنید؟»

عباس قیداری، تحلیلگر مقیم تورنتو، نیز در تویيتر نوشت:‌ «بچه‌های سپاه عمری در حال شهادت هستند. محاله خودکشی کنند. اگر هم سپاه به پاسداری مشکوک باشه کاری نداره بازداشت و سال‌ها بازجویی در ۵۹. احتمالا سرنخ جای دیگه است.»

غیر از اسماعیل‌زاده و خدایی، یک مهندس وزارت دفاع ایران هم در روزهای گذشته در جریان حمله پهپادی به مجتمع پارچین کشته شده است. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، گرچه تحلیلگران آن‌ را مطابق الگوی حملات معمول اسرائیلی‌ها می‌دانند.

درگیری غیرمستقیم ایران و اسرائیل، که گاه «جنگ سایه‌ها» یا «جنگ خاکستری» نامیده می‌شود، چندین سال است ادامه دارد و دو کشور نیروهای یکدیگر را در کشورهای مختلف هدف گرفته‌اند. بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر کشته شده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند که حتی اگر اسرائیل در تمام این مرگ‌ها دست نداشته باشد، رخداد پی‌در‌پی آن‌ها باعث آشفتگی روانی نیروی دفاعی سپاه پاسداران می‌شود.

تهدید مقام‌های ایران به انتقام‌ از اسرائیل به‌دلیل مرگ خدایی باعث شده است این کشور به شهروندانش هشدار دهد به کشورهای منطقه که ایران در آن‌ها حضور گسترده دارد، از جمله ترکیه، سفر نکنند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گذشته با اشاره به حملات تروریستی ایران علیه اسرائیل، گفت: «عصر مصون بودن حکومت ایران به پایان رسیده است.»

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، که در سفری در نروژ‌ به سر می‌برد، روز جمعه در پاسخ به سخنان بنت گفت: «صهیونیست‌ها شاید خواب حمله به ایران را ببینند‌ــ و اگر چنین اتفاقی بیفتد، هرگز از این خواب بلند نخواهند شد.»