خامنه‌ای به سخنان شاهزاده رضا پهلوی و اعتراض‌های مردمی واکنش نشان داد

خامنه‌ای: هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ غربی برود مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود

خامنه‌ای در این سخنرانی با ذکر مثال‌هایی به صورت ضمنی هشدار داد که در صورت در صحنه نبودن مردم امکان بازگشت حکومت پهلوی مهیا می‌شود.- khamenei.ir

علی خامنه‌ای صبح شنبه، ۱۴ خرداد، در سالگرد مرگ روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به اظهارات روز گذشته شاهزاده رضا پهلوی واکنش نشان داد و با انتقاد از اعتراضات مردمی اخیر، نسبت به امکان بازگشت حکومت پهلوی به ایران هشدار داد.

علی خامنه‌ای در این سخنرانی با مرتجع خواندن مخالفانش گفت: «در دوران پهلوی سبک زندگی غربی حاکم بود. انقلاب آن را پس زد. هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ غربی برود مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود. نگذارید رده‌های ارتجاع در کشور نفوذ کنند و جاگیر شوند. مرتجع کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است. ممکن است چنین کسی، تی‌شرت و پاپیون و ادکلن فرانسوی استفاده کند،‌ اما مرتجع است.»

شاهزاده رضا پهلوی، روز جمعه ۱۳ خرداد، سوم ماه مه، در جمع خبرنگاران و فعالان سیاسی در شهر واشنگتن خطاب به مردم ایران سخنرانی کرد.

او در این سخنان گفت که بزرگ‌ترین آلترناتیو جمهوری اسلامی، مردم ایران هستند که علی‌رغم اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت جمهوری اسلامی و قطع اینترنت به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. او از ارتش و نیروهای لشکری و کشوری خواست در کنار مردم بایستند، از ایرانیان خارج از کشور خواست که صدای مردم ایران باشند و به زبان کشورهای میزبان خود ویدئوهای دریافتی از ایران را زیرنویس کرده و منتشر کنند و همچنین سیاستمداران کشورها را به حمایت از مردم معترض ایران دعوت کنند.

خامنه‌ای در این سخنرانی با ذکر مثال‌هایی به صورت ضمنی هشدار داد که در صورت در صحنه نبودن مردم، امکان بازگشت حکومت پهلوی مهیا می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به انقلاب فرانسه و شوروی گفت: «انقلاب کبیر فرانسه بعد از حدود ۱۲ ـ ۱۳ سال، مجددا سلطنتی شد و ناپلئون سر کار آمد و ۱۵ سال در راس قدرت بود و بعد همان خانواده‌ای که انقلاب فرانسه علیه آنها انجام شد، برگشتند و اداره این کشور را برعهده گرفتند. وقتی مردم در میدان نیستند، نتیجه می‌شود این. در انقلاب شوروی، به ۱۲ سال هم نرسید و استالین و جانشینان او چنان استبدادی را اعمال کردند که سلطنت‌های قبل از آنها این استبداد را ندیدند و باز هم مردم هیچ‌کاره شدند.»

خامنه‌ای در ادامه گفت: «انقلاب اسلامی با حضور و جان مردم به پیروزی رسید، اما مردم کنار زده نشدند؛‌ کمتر از دو ماه بعد از پیروزی، رفراندوم سراسری مردمی برگزار شد و مردم نظام حکومت را انتخاب کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی همچنین به اعتراض‌های ضدحکومتی مردمی نیز واکنش نشان داد و نارضایتی مردم از جمهوری اسلامی را به «دشمنان» و «آمریکا» نسبت داد و گفت: «امیدشان به این است که با کار روانی و فعالیت اینترنتی و مزدورپروری مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند. این محاسبه دشمن اما غلط است.»

او با اشاره به اینکه محاسبه دشمن در این مسئله هم، مثل خیلی از محاسبات‌شان غلط است، گفت: «خیال می‌کنند می‌توانند ملت ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند. این اشتباه را به این دلیل مرتکب می‌شوند که مشاورینی دارند که همان ایرانیان خائنی هستند که به آنها مشورت می‌دهند. این مشاورین خیانت‌کار، به کشور خودشان که خیانت می‌کنند، ‌اما به آنها هم خیانت می‌کنند که بدون اطلاع صحیح مشورت می‌دهند. یکی از این مشورت‌های غلط، این است که می‌گویند روی مردم ایران برای مقابله با نظام اسلامی حساب کنید. آن‌ها روی این مشاوره‌های غلط حساب می‌کنند و در مجلس سنایشان صحبت می‌کنند و در داخل هم عده‌ای ساده‌لوح اظهارنظر می‌کنند که مردم نسبت به دین و روحانیت بی‌اعتقاد شده‌اند.»

کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی در این نشست حضور داشت و از او پرسید:‌ «والاحضرت مستحضر هستید که در تجمعات و اعتراضات گروه‌های کثیری نام شما و خانواده پهلوی را می‌آورند. با توجه به محبوبیت و نفوذی که در بین مردم دارید، چرا در چهل و چند سال گذشته نتوانسته‌اید تشکل منسجمی از مخالفان سیاسی ضد نظام تشکیل بدهید؟ از راهکارهای موثر برای داخل کشور گفتید، لطفا بفرمایید چه راهکارهای موثر بین‌المللی پیشنهاد می‌کنید که سایر کشورها و جهان حرکت اعتراضی مردم ایران برای سرنگونی نظام را به رسمیت بشناسند. و در خاتمه چه پیش‌بینی از اوضاع ایران در یک سال آینده خواهید داشت؟

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ گفت:‌ «از دید من مهم‌ترین کاربرد از اعتبار و اعتمادی که هم‌میهنانم نسبت به من دارد، حمایت از خواسته‌ آنان، رساندن صدایشان و تقویت نیروهایشان است. ادعای من این نیست که رهبر سیاسی باشم و برایشان نسخه بپیچم. من سال‌هاست که برای ایجاد هماهنگی بیشتر اپوزیسیون تلاش کرده‌ام، هرچند اپوزیسیون در گذشته متفاوت از امروز بود، و تعریف من نیز از اپوزیسیون متفاوت از تعریف امروزم است. همانطور که قبلا گفتم الان اپوزیسیون واقعی خود مردم داخل ایران هستند.»

علی خامنه‌ای در ادامه سخنرانی خود، مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران را نماد حمایت مردم از جمهوری اسلامی دانست و گفت: «اعتقاد مردم و گرایش آنها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است؛‌ اگر کسی می‌خواهد این را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند. در بین آحاد مختلف کشور اعم از سیاسی و هنرمند و ورزشکار، چه کسی هست که وقتی از دنیا برود، مردم این‌طور برایش احساسات به خرج بدهند؟»

او به آهنگ سلام فرمانده، که این روزها مورد انتقاد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم شده بود هم اشاره کرد و گفت: «در همین سرودی که این روزها پخش شده و اظهار ارادت به حضرت بقیة‌الله است، مردم چه اظهار شوق و همراهی می‌کنند! پیر و جوان و کودک و زن و مرد، همه در شهرهای مختلف اظهار ارادت کردند! آیا این دلیل روگردانی مردم از دین است یا برعکس؟»

در حالی که باور عمومی این است که این سرود در ستایش از علی خامنه‌ای سروده شده، در پی واکنش‌های منفی مردم، مقامات جمهوری اسلامی کوشیدند وانمود کنند که سرود در باره امام غایب شیعیان سروده شده است. در اعتراض‌های مردمی پس از حادثه متروپل آبادان، معترضان با طعنه به آهنگ سلام فرمانده شعار می‌دادند: «فرمانده فرمانده شهر زیر آوار مانده». آنها همچنین در اعتراض به برگزاری جشن سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی تهران شعار می‌دادند: «تهران عروسیه، آبادان خونریزیه»

پیش از شروع صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی، سید حسن خمینی نیز به سخنرانی پرداخت. سخنرانی نوه روح‌الله خمینی در حالی صورت گرفت که حامیان علی خامنه‌ای به علت مواضع سال‌های اخیر حسن خمینی اقدام به سر دادن شعار علیه او کردند. بخش‌هایی از این شعارها در پخش زنده صدا و سیما قابل شنیدن بود. علی خامنه‌ای در بخشی از صحبت‌های امروزش در واکنش به این اتفاق گفت: «شنیدم و به من خبر دادند که امروز در هنگام سخنرانی جناب حاج حسن آقای خمینی کسانی سروصدا کردند. با این کار من مخالفم. با این نوع تخریب کردن‌ها و سرو صدا کردن‌ها بنده موافق نیستم، مخالفم. این را بدانند همه. امیدواریم که خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.»