شاهزاده رضا پهلوی: اتحاد امروز ما ضامن آزادی فردای ماست

«بزرگترین اپوزیسیون و آلترناتیو جمهوری اسلامی شما مردم هستید ‌»

شاهزاده رضا پهلوی، در سخنانی خطاب به مردم ایران «شجاعت، همبستگی و تداوم شما در یک ماه گذشته با وجود قطع اینترنت و سرکوب شدید» یادآور ایستادگی و مقاومت ایران در مقابل نیروهای صدام در جنگ هشت ساله با عراق است. او گفت این بار تفاوت اینجاست که «شما با دست خالی در مقابل دشمنی قرار دارید که در «بیت فساد و جنایت» در تهران نشسته است.

او روز جمعه ۱۳ خرداد (سوم مه)، در نشستی با عنوان «برای ایران» در شهر واشنگتن، در جمع خبرنگاران و فعالان سیاسی، گفت که به عنوان «یک ایرانی که بیش از چهار دهه است زندگی‌ خود را بدون انگیزه شخصی وقف آزادی میهنش کرده و آرزویی جز رفاه و سربلندی ایران و ایرانی ندارد» سخن می‌گوید. او گفت که این احساس وظیفه در پاسخ به ابراز لطف و اعتماد مردم نسبت به خود و خانواده‌اش است.

او ضمن ابراز همدردی با مردم آبادان و شهروندانی که عزیزانشان را در حادثه متروپل از دست‌ داده‌اند، و گرامیداشت «یاد کشته‌شدگان اعتراض‌ها در چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان، و شهیدان سرفراز وطن در در دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸» گفت: «گلوله‌ها و موشک‌های جمهوری اسلامی همه ایرانیان را نشانه گرفته‌اند»، چنان که هم در «شلیک به معترضان خیابانی و هم در فاجعه شلیک به هواپیمای اوکراینی، جنایت ممنوعیت ورود واکسن کرونا، و فجایع ساختمان‌های پلاسکو و متروپل دیده‌ایم.» او گفت هر چه این رژیم بیشتر ادامه یابد، بیشتر خواهیم دید.

او ابراز اطمینان کرد که «امروز نگران فردای رفتن جمهوری اسلامی نیست، چرا که با وجود همه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های رژیم علیه مردم، در داخل ایران به اندازه کافی نیروهای میهن‌پرست، مدیر، نخبه و متخصص وجود دارد که ایران را به بهترین شکل اداره کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این سخنان خطاب به کسانی که نگران آلترناتیو برای جمهوری اسلامی هستند گفت:‌ «آیا تصور می‌کنید که کشور بزرگ ایران با ۸۵ میلیون جمعیت جایگزینی برای کسانی که شغل اول و آخرشان روضه‌خوانی است، ندارند؟ حتما دارند. امروز بزرگترین اپوزیسیون و آلترناتیو جمهوری اسلامی «شما ملت ایران هستید».

او گفت که مسیر مبارزه هموار نیست و در همین یک ماه گذشته نبود سازوکار هماهنگ‌کننده میان اعتراض‌های خیابانی، اعتصاب‌ها، و فراخوان‌ها، مشهود بوده است. شاهزاده رضا پهلوی گفت صلاحیت کسانی که در بطن مبارزه قرار دارند، برای اتخاذ چنین تصمیم‌هایی بیشتر است. او خواستار آن شد که نیروهای سیاسی و مبارزاتی ایجاد سازوکار هماهنگ‌کننده را در اولویت قرار دهند تا تصمیم‌ها بر اساس خرد جمعی اتخاذ شوند.

شاهزاده رضا پهلوی خطاب به «نیروهای لشکری و کشوری که دلشان با مردم است و توانایی اعلام آن را ندارند» گفت:‌ «شما می‌توانید از درون سیستم به مردم و معترضان کمک کنید؛ مثلا اطلاعات مفید برای معترضان را منتشر کنید، اسامی سرکوبگران را افشا کنید، نیروهای همسو با خود را شناسایی کنید و در زمان مناسب پیوستن به ملت را اعلام کنید.»

او در «اتمام‌ حجت» با سرکوبگران رژیم، به آنان هشدار داد: «این رژیم رفتنی است. اتحاد جماهیر شوروی با کلاهک‌های هسته‌ای‌اش سقوط کرد. این رژیم درمانده که از تامین نان شب شما عاجز است، سرنوشت بهتری نخواهد داشت. روی اسب بازنده شرط‌ نبندید و تصور نکنید که کسی شما را نمی‌شناسد و بعدا با گفتن این که مامور بودم و معذور از عدالت فرار کنید. تک‌تک جنایات شما ثبت و رسیدگی می‌شود. به شما هشدار می‌دهم که از آخرین فرصت استفاده کنید و به ملت بپیوندید.»

شاهزاده رضا پهلوی در این سخنرانی که به طور زنده از شبکه‌های اجتماعی پخش شد، خطاب به ارتش ایران گفت: «‌همانطور که در مقابل دشمن خارجی از مردم و کشور دفاع کردید وظیفه دارید که حافظ جان ملت در مقابل دشمن داخلی باشید.»

او همچنین از سران و بزرگان ایلات و عشایر و طوایف ایران، «از لر و بختیاری و کرد و بلوچ، تا عرب و قشقایی و ترک و تركمن» دعوت کرد تا در پشتیبانی از مردمی که به خیابان‌ها می‌روند پیمان همبستگی ببندند.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان سخنرانی خود ضمن تاکید بر این که «ما ایرانیان جز همدیگر یار و یاوری نداریم»، گفت در شرایطی که مردم در داخل کشور علیه «فرقه تبهکار» به پا خاسته‌اند، وظیفه ایرانیان خارج از کشور است که در کنار آنان بایستند.

او در این مسیر شش راهکار را برای ایرانیان خارج از کشور برشمرد:‌ «در شبکه‌های اجتماعی صدای ملت ایران را بازتاب دهید و ویدئوهای را به زبان کشور میزبان به اشتراک بگذارید. به رسانه‌ها و مقام‌ها ایمیل و تلفن بزنید و آنان را از خواست ملت ایران برای آزاد و دمکراسی آگاه کنید و خواستار پشتیبانی آنان از مردم ایران شوید. به شیوه‌های مستند و قانونی عوامل رژیم در خارج را رسوا کنید و نگذارید روایت دروغ آنان به روایت غالب تبدیل شود. در حد توان از خانواده زندانیان کشته‌شدگان حمایت مالی کنید و از حقوقدانان و مددکاران اجتماعی می‌خواهم که به خانواده‌های زندانیان سیاسی یاری برسانند. در همبستگی با اعتراضات ایران تجمع و گردهمایی برگزار کنید.»

او همچنین از هنرمندان ایرانی در خارج از کشور خواست که صدای ملت باشند و در این تجمعات نقش ایفا کنند، و فارغ از باور سیاسی برای نجات ملت ایران به صحنه بیایند، چرا که به گفته او «اتحاد امروز ما ضامن آزادی فردای ماست.»