چرا گردن زرافه‌ها دراز شد

گونه‌های جانوری کهن تازه‌کشف‌شده به دانشمندان کمک می‌کند دریابند چه چیز به بلندی گردن زرافه‌ها منجر شده است

به نظر نمی‌رسد د.زیژی گردنی به بلندی زرافه‌های امروزی داشته باشد؛ اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این گواه از ضربه زدن به سر، موید این ایده است که گردن زرافه‌ها برای مبارزه تکامل یافته و بلند شده است- Wang Yu and Guo Xiaocong/Handout via REUTERS

پژوهشگران یک حیوان باستانی از خانواده زرافه‌ها کشف کردند که «کلاهی» ویژه بالای سر داشته- که به اعتقاد آن‌ها از آن برای سر [شاخ] زدن استفاده می‌کرده است.

دانشمندان همچنین می‌گویند که این یافته مشخص می‌کند گردن زرافه‌های امروزی چگونه تکامل یافت و بلند شد.

فسیل‌های این موجود جدید که نامش را د.زیژی گذاشته‌اند، در شمال چین یافت شد. «زیژی» به یک موجود افسانه‌ای شاخدار چینی اشاره دارد. درباره این حیوان روز پنجشنبه در نشریه ساینس توضیح‌هایی منتشر شد.

بالای سر این حیوان احتمالا لایه‌ای از کراتین قرار داشت؛ همان ماده‌ای که مو و ناخن انسان و نیز شاخ کرگدن را تشکیل می‌دهد. پژوهشگران بر این باورند که علاوه بر آن سر محافظ، آرایش ویژه ستون فقرات این حیوان نیز به او کمک می‌کرد انرژی ناشی از ضربه سر را بگیرد.

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که احتمالا برای جنس نر، ضربه سر راهی در رقابت جفت‌گیری محسوب می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر نمی‌رسد د.زیژی گردنی به بلندی زرافه‌های امروزی داشته باشد؛ اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این گواه از ضربه زدن به سر، موید این ایده است که گردن زرافه‌ها برای مبارزه تکامل یافته و بلند شده است.

تا سال‌ها، استدلال برخی زیست‌شناسان تکاملی این بود که گردن بلند به زرافه‌ها برای مبارزه، قدرت بیشتری می‌دهد. معمولا زرافه‌ها سروگردن خود را به اطراف می‌چرخانند تا به هم ضربه بزنند.

دی.زیژی حدود ۱۷ میلیون سال پیش، در دوره‌ای موسوم به میوسن اولیه زندگی می‌کرد. این دوره بلافاصله بعد از انقراض دایناسورها پدید آمد؛ زمانی که تمام جانوران کره زمین به دورانی وارد شدند که به آن «عصر پستانداران» می‌گویند.

زرافه‌های امروزی که بومی بسیاری از مناطق آفریقا به شمار می‌روند، با تهدیدهایی از قبیل از دست‌ دادن زیستگاه و شکار شدن مواجه‌اند. در نتیجه، در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (آی‌یو‌سی‌ان) به عنوان گونه «آسیب‌پذیر» شناخته می‌شوند‌.

اوکاپی‌ها نزدیک‌ترین خویشاوند زرافه‌های امروزی‌اند؛ حیوانی کوتاه‌قدتر بومی جمهوری دموکراتیک کنگو. آی‌یو‌سی‌ان اوکاپی‌ها را «گونه در خطر انقراض» ذکر کرده است.  

© The Independent

بیشتر از علوم