تکرار رویه‌ای تکراری؛ اطلاع‌رسانی در باره «آبله میمونی» هم سانسور می‌شود

متخصصان مهم‌ترین راه مقابله با بیماری را شناسایی زودهنگام مبتلایان و قرنطینه آنان می‌دانند

تاکنون حدود ۲۹ کشور مواردی از ابتلا به این بیماری را شناسایی کرده‌اند‌‌ـ عکس از ایرنا

 پس از شناسایی موارد مشکوک ابتلا به آبله میمونی در ایران، حالا خبرهای نگران‌کننده‌ای از مرزهای شرقی کشور به گوش می‌رسد. روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، محمد پهلوان، مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خبر داد در مبادی ورودی، تمامی افرادی که علائمی از بیماری آبله میمونی دارند، چک می‌شوند. این خبر پس از آن اعلام شد که نخستین موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای همسایه شرق ایران شناسایی شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرگزاری ایسنا گفت: «تمام موارد مشکوک در ایران مورد آزمایش قرار گرفتند و تست هیچ‌کدام مثبت نبود.»

او شناسایی موارد مشکوک جدید را انکار نکرد اما گفت:«تا زمانی که موردی قطعی نباشد، آن را اعلام نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود نباید درباره این بیماری بین مردم نگرانی ایجاد کرد زیرا مرگ‌ومیر آن قابل‌ مقایسه با کرونا نیست.

سخنان وزیر بهداشت و دیگر مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ایران آشکار می‌کند که رویکرد آنان در مورد آبله میمونی نیز تکرار رویه‌ای است که در ماه‌های نخست همه‌گیری ویروس کرونا در پیش گرفتند؛ انکار ورود بیماری به ایران، ممانعت از انتشار اطلاعات موثق و خودداری از قرنطینه شهر قم کنترل بیماری را سخت و ناممکن کرد. حالا نیز از هرگونه اطلاع‌رسانی درباره بیماری آبله میمونی ممانعت می‌شود، در حالی که تاکنون صدها مورد از ابتلای قطعی به این بیماری در کشورهای جهان شناسایی شده‌اند.

آبله میمونی یکی از انواع بیماری‌های آبله‌ای است که می‌تواند کشنده هم باشد. این بیماری پس از آنکه در سال ۱۹۸۰ به‌طور کامل ریشه‌کن شد فقط در موارد خاص و در برخی نقاط مشاهده می‌شد اما از ماه مه‌ سال جاری، بریتانیا نخستین موارد قطعی ابتلا به این بیماری را ثبت کرد.

مبتلایان در فاصله کوتاهی بیشتر شدند و اکنون حدود ۲۹ کشور مواردی از ابتلا به این بیماری را شناسایی کرده‌اند. تب شدید، تورم غدد لنفاوی و عوارض پوستی از مهم‌ترین علائم بیماری آبله میمونی است و بیشتر مبتلایان پس از حدود سه تا چهار هفته بهبود می‌یابند ولی بین سه تا شش درصد هم فوت می‌کنند.

متخصصان می‌گویند بیشتر افرادی که واکسن آبله را تزریق کرده‌اند از خطر ابتلا به این بیماری در امان می‌مانند. پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی، درباره احتمال شیوع این بیماری در ایران به خبرگزاری تسنیم گفت واکسن‌ آبله به متولدان دهه ۱۳۶۰ و قبل از آن تزریق شده و این افراد تا ۸۰ درصد در مقابل بیماری مصون‌اند.

سخنان او را علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز تایید کرد و به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفت سطح ایمنی جمعیت زیر ۴۰ سال ایران در برابر بیماری آبله میمونی پایین است زیرا آنان واکسن آبله را دریافت نکرده‌اند.

از نظر متخصصان مهم‌ترین راه مقابله و در امان ماندن از بیماری آبله میمونی شناسایی زودهنگام مبتلایان قطعی و قرنطینه کامل آنان است. 

سازمان بهداشت جهانی نیز در روزهای اخیر پیشنهادهایی برای کنترل این بیماری مطرح کرده است. روزاموند لوییس، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی هشدار داد اگر افراد اطلاعات لازم برای محافظت از خود را نداشته باشند، ممکن است با قرار گرفتن در شرایط پرخطر، به این بیماری مبتلا شوند. سخنان او بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی و قرنطینه مبتلایان برای مهار بیماری صحه می‌گذارد، چرا که به گفته او و دیگر متخصصان، آبله میمونی می‌تواند از طریق تماس فیزیکی نزدیک با فرد آلوده یا حتی لباس او به‌راحتی به فرد دیگری سرایت کند.

سازمان بهداشت جهانی در واکنش به نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری آبله میمونی، تاکید کرد که این بیماری به همه‌گیری تبدیل نمی‌شود. با این حال، سیلوی برایاند، مدیر بخش آمادگی و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر سازمان بهداشت جهانی، به گاردین گفت: «هنوز نمی‌دانیم مواردی بیشتر از آنچه تاکنون شناسایی شده‌ است وجود دارد یا خیر اما اگر اقدام‌های درستی انجام دهیم، مهار این بیماری دور از ذهن نیست.»