واکنش ایرنا به «ترور» یک سرهنگ دیگر نیروی قدس

ایرنا علت مرگ اسماعیل‌زاده در فاصله کوتاهی پس از کشته شدن صیاد خدایی را «سانحه‌ای در منزل» عنوان کرده است

«نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که همه مسولان باید بری جان خودشان نگران باشند»-تسنیم

ساعاتی پس از انتشار خبر «مرگ مشکوک» یک سرهنگ نیروی قدس در تهران، حساب توییتر خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد، خبر «رسانه‌های معاند مبنی بر ترور یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه جنگ روانی و خبرسازی کذب است.» در این توییت کوتاه علت مرگ علی اسماعیل‌زاده، از نزدیکان به حسن صیاد‌خدایی که اول خرداد در تهران ترور شد، «سانحه در منزل مسکونی» عنوان شده است. ایرنا بر خلاف برخی گزارش‌های اولیه از منابع داخلی در تهران که مدعی شده‌ بودند، علت مرگ اسماعیل‌زاده «خودکشی» است، نوشت: «علت وقوع حادثه در دست بررسی است.»

کانال تلگرامی عماریون پیش‌تر خبر ترور یک عضو نیروی قدس را منتشر کرده بود اما بعدا با حذف این گزارش دلیل مرگ را «خودکشی» عنوان کرد.

صابرین‌نیوز هم نوشت: «هنوز علت مرگ روشن نیست و ترور او تایید نشده است.»

این درحالی است که باوجود گذشت چهار روز از مرگ اسماعیل‌زاده این خبر رسانه‌ای نشده بود و مقامات سپاه به آن واکنش نشان نداده بودند.

تلویزیون ایران اینترنشنال در ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۳ خرداد در خبری اختصاصی اعلام کرد، «سپاه پاسداران یک سرهنگ نیروی قدس را به ظن جاسوسی حذف فیزیکی کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش علی اسماعیل‌زاده، از فرماندهان واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه و از همکاران نزدیک صیادخدایی، روز دوشنبه بر اثر سقوط از بام خانه‌اش در منطقه جهان‌نمای کرج، جان باخته است. در این گزارش آمده است که مقامات سپاه در تماس با خانواده اسماعیل‌زاده علت مرگ او را خودکشی ناشی از مشکلات روانی و جدایی از همسر عنوان کرده‌اند.

مرگ مشکوک علی اسماعیل‌‌زاده تنها هشت روز پس از آن اتفاق افتاده است که صیاد‌خدایی از دیگر سرهنگ‌های نیروی قدس در مقابل خانه خود به ضرب گلوله کشته شد.

رسانه‌های اسراییل به‌طور گسترده خبر مرگ علی اسماعیل‌زاده را با عناوینی مانند «سپاه سرهنگ خودش را به ظن جاسوسی کشت» پوشش دادند.

خبر مرگ مشکوک اسماعیل‌زاده، تردید‌ها درباره نقش احتمالی او در ارایه اطلاعات منجر به کشته شدن صیاد‌خدایی و تصمیم برای حذف فیزیکی او را افزایش داده است. هرچند این گمانه‌زنی به تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران نرسیده است، پیش از این عالی‌ترین مقامات تهران درباره عمق نفوذ به ساختار امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هشدار داده بودند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسبق ایران پس کشته شدن محسن فخری‌زاده،‌ چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی با اشاره به نفوذ موساد (سازمان اطلاعاتی اسراییل) در ایران گفته بود: «چگونه است که بالاترین فردی که مسول کنترل جاسوسان اسراییل در ایران است، خودش جاسوس اسراییل از کار در می‌آید.

محسن‌ رضایی هم به صراحت به آلودگی امنیتی کشور اشاره کرده است.

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی هم گفته است، «نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که همه مسولان باید برای جان خودشان نگران باشند.»