خشم دنیا از عملیات ترکیه و بی‌پناهی کردهای سوریه

هزارن غیرنظامی کرد ناچار به فرار از خانه‌هایشان شدند

گزارش‌ها حکایت از موج وسیع فرار و آوارگی هزاران غیرنظامی کرد دارد

Delil SOULEIMAN / AFP

آتش پراکنی ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه هم‌چنان قربانی می‌گیرد. گزارش‌ها حکایت از موج وسیع فرار و آوارگی هزاران غیرنظامی کرد دارد. عملیات ارتش ترکیه درهمین دو روز موجب کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان مناطق شمال شرقی سوریه شده است. عملیاتی که موجبات خشم جامعه بین‌المللی را باعث شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اما بی‌تفاوت به این مخالفت‌ها هم‌چنان بر ادامه این عملیات اصرار دارد و حتی با زبانی تهدیدآمیز خطاب به اتحادیه اروپا گفته است که « اگر اتحادیه اروپا آن را اشغالگری توصیف کند، سه میلیون و ششصد هزار پناهجوی سوری را به اروپا خواهد فرستاد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان مدعی‌ست که این عملیات در جهت ایجاد کمربندی امن برای دفع تهدید شبه نظامیان کرد و اسکان پناهجویان سوری است. عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق مرزی داخل خاک سوریه روز چهارشنبه با بمباران هوایی و حملات توپخانه‌ای به نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز شد. کمی پس از این حملات بود که نیروهای زمینی ارتش ترکیه به همراه سربازانی از «ارتش ملی سوریه» که عمدتا  شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد هستند، به سمت مناطق مرزی ترکیه حرکت کردند.

پنج‌شنبه صبح بود که ستاد مشترک ارتش ترکیه با انتشار توئیتی خبر از پیشرفت و موفقیت عملیات نظامی در خاک سوریه داد و نوشت: «کماندوهای قهرمان ما که در عملیات بهار صلح شرکت دارند همچنان به پیشروی در شرق رودخانه فرات ادامه می‌دهند».

«بهار صلح» نام عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای شمال سوریه است که انتخاب این اسم برای یک عملیات سنگین نظامی اعتراض‌هایی را به دنبال داشته و بسیاری می‌گویند که ترکیه با انتخاب چنین اسمی سعی در جلوه دادن چهره‌ای صلح‌دوست از خود دارد که در تضاد کامل با نفس این عملیات غیرانسانی و نظامی‌ست. 

رجب طیب اردوغان در سخنانی با اشاره به اینکه ده‌ها تن از نظامیان کرد در این عملیات کشته شده‌اند ادعا کرد که این عملیات باید بدون خسارت و تلفات غیرنظامی صورت گیرد و گفت:  «خسارت به غیرنظامیان برای من قابل قبول نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیر ترکیه را احضار کرد تا درباره «تهاجم به سوریه» توضیح دهد. وزیر خارجه بریتانیا هم با مقامات ترکیه تماس گرفته و ابراز ناخرسندی خود از این عملیات را به اطلاع مقامات ترک رسانده است. به گفته وزیر خارجه بریتانیا این عملیات می‌تواند فاجعه انسانی در سوریه را شدت بخشد. درهمین‌حال اتحادیه عرب قصد دارد تا روز شنبه هفته آینده یک نشست اضطراری درباره موضوع حمله به سوریه برگزار کند. 

هرچه قدر فشارهای جامعه جهانی بر ترکیه بیشتر می‌شود شاهد موضع‌گیری‌های شدیدتر دولت ترکیه در توجیه حملات خود به کردهای سوریه است. رجب طیب اردوغان در اظهار نظری عجیب و البته تهدیدآمیز خطاب به عربستان سعودی و مصر نیز گفت «که کشورهایی که با حمله ارتش ترکیه به سوریه مخالفت می‌کنند صداقت ندارند و فقط حرف می‌زنند در حالی‌ که ما هر جا لازم باشد، اقدام عملی می‌کنیم و این تفاوت ما با آنهاست». 

عکس از صفحه رسمی زنان مبارز کرد روژاوا

امروز هم‌چنان خبر رسید که اعضای شورای امنیت نتوانستند برای انتشار بیانیه مشترک درخصوص حمله ترکیه به شمال سوریه به توافق برسند. 

روز دوشنبه این هفته بود که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعلام کرد که نظامیان آمریکایی را که ماموریت داشتند تا به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کنند، از منطقه خارج کرده است.

عمده نیروهای دموکراتیک سوریه از شبه‌نظامیان کرد سوریه هستند. نیروهایی که در جنگ با داعش بسیار فعال بودند و هم‌چنین تحت حمایت نیروهای آمریکایی.

دولت ترکیه مدعی‌ست که نیروهای دموکراتیک سوریه با حزب کارگران کرد «پ‌ک‌ک» مرتبط هستند نگرانی اصلی ترک‌ها از قدرت گرفتن این تشکل در مجاورت مرز ترکیه با سوریه است. ترکیه می‌گوید که «پ‌ک‌ک» یک سازمان «تروریستی»‌ست که خواستار جدایی مناطق کردنشین است. از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که پلیس ترکیه ۷۸ نفر را در این کشور به دلیل گزارش اخبار مربوط به عملیات نظامی در شمال سوریه و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی بازداشت کرده است. اتهام این افراد نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی اعلام شده است. 

برخی از فیلسوفان و اساتید دانشگاهی در کشورهای دنیا نیز با نوشتن بیانیه‌ای حملات ترکیه به مناطق شمال شرقی سوریه را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: « ما از دولت‌های اروپایی درخواست می‌کنیم هر کاری که در توانشان است را انجام دهند. این شامل تلاش‌های قاطعانه برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای سوریه به‌طورکلی است که شامل جلوگیری از وقوع فاجعه دوم نیز می‌شود». آن‌ها در این بیانیه هشدار دادند که «اگر «رژوا» سقوط کند ارتش ترکیه و شبه نظامیان جهادی وابسته، آنچه را که در ژانویه سال ۲۰۱۸ با اشغال منطقه کردنشین عفرین به دلیل نقض قوانین بین المللی آغاز کردند، از سر می‌گیرند». 

در سال‌هایی که نیرو‌های داعش مناطق زیادی در سوریه را تحت کنترل خود داشتند این نیروهای دموکراتیک سوریه بودند که با تمام توان و با استفاده از نیروهای مردمی موفق شدند تا داعشی‌ها را از سرزمین‌های خود بیرون کنند. تصاویر مبارزان کرد در خط مقدم جنگ با داعشی‌ها تا مدت‌ها تصاویر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها بود و حکایت رشادت این نیروها برابر نیروهای دولت خلافت اسلامی نقل بیشتر روزنامه‌ها و بنگاه‌های خبری دنیا . زنانی که با همه وجود از خانه و کاشانه و سرزمین خود دفاع کردند و داعشی‌ها را از سرزمین خود بیرون کردند. حالا اما اخبار منتشر شده از کردهای شمال سوریه کاملا رویه دیگری پیدا کرده است و خبرها نه درباره مقاومت این نیروها و پیروزی بر گروه ویرانگر داعش بلکه درباره قتل عام غیرنظامیانی‌ست که هیچ نیرویی در دنیا به کمک‌شان نمی‌شتابد.