مربی تیم قهرمان رفت: فرهاد مجیدی در الاتحاد کلبا

تجربه جدید مربی ایرانی در بازار کار امارات، ۵ دهه بعد از حشمت مهاجرانی

فرهاد مجیدی چمدان‌هایش را بسته است تا پس از یک قهرمانی بدون شکست از استقلال جدا شود. او را اگر مربی جدید الاتحاد کلبا در امارات بدانیم، باید منتظر گزینه‌های جدید مربیگری استقلال باشیم. شاید جواد نکونام بیش از همه به نیمکت استقلال نزدیک باشد.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، از چند هفته پیش مذاکراتش را با یک تیم اماراتی آغاز کرده بود و برای جدایی از استقلال وارد مذاکره با مدیرعامل باشگاه استقلال شد، اما سعی کرد این خبر پنهان بماند تا تیمش در هفته‌های پایانی با خبر جدایی سرمربی به هم نریزد و رکورد قهرمانی استقلال بدون شکست ثبت شود. مقصد مجیدی باشگاه الاتحاد کلبا در لیگ امارات است، باشگاهی با قدمت ۵۰ ساله در منطقه کلبای امارت شارجه.

پیش از فرهاد مجیدی، مربی ایرانی دیگری سابقه‌ای طولانی در فوتبال امارات دارد. حشمت مهاجرانی با انقلاب سال ۵۷ کار در تیم ملی ایران را ترک کرد، به باشگاه الشعب امارات رفت و پس از یک فصل مربیگری در الشعب برای تیم ملی امارات انتخاب شد. او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ سرمربی امارات بود و سپس دو فصل در الوحده امارات کار کرد. مهاجرانی بار دیگر در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ تیم جوانان امارات را هدایت کرد.

مربیان ایرانی در فوتبال آسیا بازار کار ندارند و مجیدی اولین مربی از نسل جدید مربیان لیگ برتر ایران است که برای کار به فوتبال امارات می‌رود. شاید همین نکته انگیزه او برای جدایی از استقلال باشد.

جدایی مجیدی از استقلال با انتقاد تماشاگران از او مواجه می‌شود و البته مجیدی با این تصمیم، باشگاه استقلال را در موقعیت سخت انتخاب سرمربی جدید قرار می‌دهد. انتخاب جانشین برای مربی قهرمان کار ساده‌ای نیست.

جواد نکونام، سرمربی فولاد اهواز، نزدیک‌ترین گزینه برای باشگاه استقلال است اما گزینه‌هایی مثل آندره‌آ استراماچونی، سرمربی الغرافه قطر، و دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، نیز طی روزهای اخیر در باشگاه استقلال بررسی شده‌اند. استراماچونی، سرمربی دو فصل پیش استقلال، هنوز مطالبات خود را از این باشگاه دریافت نکرده است و دراگان اسکوچیچ در آستانه جام جهانی بعید به نظر می‌رسد خیال جدایی از تیم ملی را- به‌رغم انتقادهای بسیاری که می‌شنود- داشته باشد. بنابراین شاید بتوان نکونام را صاحب اقبال بیشتری برای مربیگری در استقلال دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تغییرها در باشگاه استقلال شاید به‌زودی گسترده‌تر باشد. مصطفی آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال، احتمالا در انتخابات ۸ شهریور فدراسیون فوتبال نامزد ریاست می‌شود. او اگرچه در انتخابات پیشین فدراسیون، رقابت برای ریاست فدراسیون را به شهاب‌الدین عزیزی خادم باخت اما با عزل عزیزی خادم، یکی از نامزدهای ریاست بر فدراسیون خواهد بود.

استقلال پس از قهرمانی و شکستن رکوردها در فصل گذشته، با چهره جدیدی در فصل آینده ظاهر می‌شود و این بی‌ثباتی می‌تواند آسیب‌هایی برای تیم قهرمان داشته باشد. شاید توقع هواداران ادامه همکاری مجیدی با استقلال بود اما به نظر می‌رسد مجیدی تصمیم نهایی را برای جدایی گرفته است. مجیدی در دوران بازیگری خود در میانه قراردادش با استقلال به الغرافه قطر رفت و با انتقادهای هواداران مواجه شد که چرا تیمش را ترک کرده است. اما واقعیت این است که تصمیم‌های بازیکنان و مربیان بخشی از حرفه آن‌ها است که برای ساختن آینده ورزشی خود می‌گیرند. ترجیح مجیدی امروز مربیگری در لیگ امارات است، اگرچه ادامه همکاری او با استقلال می‌توانست برای هواداران مسیر جذاب‌تری را بسازد.

باشگاه استقلال هنوز موضع خود را درباره جدایی فرهاد مجیدی اعلام نکرده است. مجیدی دو فصل دیگر با استقلال قرارداد دارد و استقلال می‌تواند از انتقال او به الاتحاد کلبا درآمد کسب کند یا مخالف انتقال او باشد، اگرچه مجیدی هنوز بخش زیادی از دستمزد فصل‌های گذشته خود را از استقلال دریافت نکرده است. پرویز مظلومی، عضو هیئت‌مدیره استقلال، در آخرین اظهارنظر خود گفت: «هیئت‌مدیره مخالف جدایی مجیدی است و ما می‌خواهیم که مجیدی به قراردادش متعهد باشد.» اما احتمالا در قرارداد مجیدی با استقلال بندهایی برای فسخ وجود دارد که او بتواند با استناد به آن بندها و عمل کردن به شرایط بندها جدا شود.

فرهاد مجیدی دوران پرفشاری را در استقلال پشت سر گذاشت. او پیش از فصل شیرین قهرمانی، با مدیران باشگاه همواره در تضاد بود. مجیدی با رفتن به امارات از دردسرهای مربیگری پرفشار در لیگ ایران رها می‌شود. مربیان در لیگ ایران امکانات بی‌کیفیتی را در اختیار دارند اما با علاقمندی و توجه و توقع بسیاری از طرف هواداران و رسانه‌ها مواجه‌اند. اشک‌های مجیدی در روز مراسم قهرمانی استقلال تحت تاثیر این فشارها بود و البته برای خداحافظی از تیمی که در ساختن و قهرمانی‌اش نقش اول را ایفا کرد.

قابل پیش‌بینی است که مجیدی در آینده دوباره به نیمکت مربیگری استقلال برمی‌گردد اما زمانش مشخص نیست.

بیشتر از ورزش