اختیارات ویژه سران قوا به بانک مرکزی برای کنترل بازار

دلار در سه روز گذشته به آستانه رکوردی تاریخی رسیده است

رئیس کل کانون صرافان ایران اعلام کرده است که در راستای مصوبه ممنوعیت معاملات فردایی طلا؛ «معامله‌گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.»ATTA KENARE / AFP

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که چهارشنبه شب با حضور ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، روسای قوای سه گانه در جمهوری اسلامی برگزار شد، اختیارات جدید و ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد.

به گزارش فارس، براساس مصوبه این جلسه همچنین معاملات فردایی طلا همانند معاملات فردایی ارز، ممنوع و غیرقانونی شناخته شد و فعالان این بازار به جرم اخلال اقتصادی، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

پیش از این معاملات فردایی ارز در هفته آخر فروردین ممنوع و غیرقانونی اعلام شده بود. معاملات فردایی همان‌گونه که از نامش مشخص است، به معامله‌هایی گفته می‌شود که در همان روز معامله می‌شود، اما روز بعد تحویل داده می‌شود.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود به‌زودی اختیارات ویژه‌ای برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی داده خواهد شد.

بورس ۲۴ نیز در این رابطه گزارش داده بود که سران قوا به بانک مرکزی مجوز داده‌اند که «به‌طور نامحدود» بتواند در بازار ارز دخالت کند و صرافی‌های منتخب چهارشنبه‌شب طی جلسه‌ای در بانک مرکزی، برای اجرای برنامه جدید صالح آبادی توجیه شدند.

رئیس کل کانون صرافان ایران اعلام کرد که در راستای مصوبه ممنوعیت معاملات فردایی طلا، «معامله‌گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.»

هم‌زمان با این ممنوعیت نیز صبح پنجشنبه دو نفر از دلال‌های بزرگ طلا و ارز که نام اختصاری یکی از آن‌ها «م. ش» است به اتهام معاملات غیرقانونی و گسترده طلا و ارز بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که در سه روز گذشته دلار با شکستن سد ۳۰ هزار تومانی روندی افزایشی به خود گرفته است. دلار در بازار امروز در دقایقی تا قیمت ۳۱۸۵۰ تومان نیز معامله شد و تا مرز ۳۲ هزار تومان رفت. بر اساس گزارش‌ وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی که ارزهای خارجی در ایران را خرید و فروش می‌کنند، قیمت یورو در لحظه تنظیم خبر در روز پنجشنبه به ۳۴۲۰۰ تومان رسیده است.

نرخ دلار از زمانی که دولت رئیسی کار خود را آغاز کرد، بیش از ۲۵ درصد افزایش داشت. بیشترین افزایش مربوط به آغاز سال ۱۴۰۱ است، به‌طوری که نرخ دلار در روندی افزایشی از حدود ۲۶ هزار تومان به بالای ۳۱ هزار تومان رسید.

توافق برجام یکی از عواملی‌ است که می‌تواند نرخ دلار را کاهش دهد یا حداقل روند افزایشی آن‌ را کندتر کند، اتفاقی که گویا جمهوری اسلامی برای آن هیچ عجله‌ای ندارد. از سوی دیگر، آمریکا هم دیگر به این توافق امیدوار نیست. برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را خطاب قرار داد و گفت که او باید مرگ مذاکرات هسته‌ای را اعلام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: «مکث در مذاکرات احیای برجام به‌دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکارهای ایران و اروپا از سوی آمریکا است. باید ببینیم واشنگتن چه زمانی می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.»

دیاکو حسینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد اقدام ایران به احیای برجام نیز خوش‌بین نیست و معتقد است جمهوری اسلامی امکان احیای آبرومندانه برجام را از دست داده‌است.

حسینی گفت: «حتی اگر برجام تحت این شرایط سیاسی موجود احیا شود، توافقی خواهد بود که برای ایران و همچنین برای امریکا ضعیف‌تر از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ خواهد بود و عمر کوتاهی خواهد داشت. اگر توافق صورت نگیرد ممکن است در گزارشی که دبیرکل آژانس به دبیر شورای حکام در پایان ماه ژوئن خواهد داد، وضعیت بدتر شود. این گزارش اگر منفی باشد می‌تواند مقدمه‌ای برای ارجاع پرنده ایران به شورای امنیت باشد.»