هم‌ترازی نادر؛ عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در یک قوس قرار گرفتند

آخرین باری که این پنج سیاره به این شکل در یک راستا قرار گرفتند سال ۲۰۰۴ بود

علاقه‌مندان باید نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب به شرق نگاه کنند- Canva

رصدگران علاقه‌مند و سحرخیزان کنجکاو می‌توانند یک هم‌ترازی سیاره‌ای نادر و خارق‌العاده را سپیده‌دم در آسمان تماشا کنند: پنج سیاره- عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل- بر یک قوس در سراسر ناحیه شرقی آسمان و به ترتیب فاصله آن‌ها از خورشید.

به گفته انجمن نجوم آمریکا، آخرین باری که این پنج سیاره به این شکل در یک راستا قرار گرفتند سال ۲۰۰۴ بود. 

علاقه‌مندان باید نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب به شرق نگاه کنند. در اوایل ماه ژوئن، به خصوص ۳ تا ۴ ژوئن، زهره درخشان چندان بالاتر از افق نخواهد بود و دنبال کردن یک قوس بیضوی به سمت جنوب شرقی، مریخ سرخ را بسیار نزدیک به مشتری و زحل را در سمت جنوب در قسمت انتهای کمان، نشان خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عطارد در روزهای اول ژوئن آنجا خواهد بود اما به حدی پایین افق که ممکن است بدون داشتن دید بسیار واضح به افق نتوانید آن را مشاهده کنید.

همچنین ممکن است آن‌قدر دیر طلوع کند که در برابر تابش خیره‌کننده خورشید در حال طلوع، کم‌نور به نظر برسد، بنابراین ممکن است [برای مشاهده آن] یک دوربین دوچشمی لازم باشد؛ علی‌رغم این واقعیت که این پنج سیاره اغلب «سیاره‌های [قابل مشاهده با] چشم غیرمسلح» نامیده می‌شوند؛ چون برای مشاهده آن‌ها در شرایط ایده‌آل، به تلسکوپ نیازی نیست. 

با جلو رفتن در ماه ژوئن، عطارد قبل از طلوع خورشید بالاتر و درخشان‌تر است و مشتری از مریخ جدا می‌شود؛ در حالی که زحل در امتداد قوس جابه‌جا می‌شود.

بهترین تاریخ برای ثبت این هم‌راستایی، احتمالا ۲۴ ژوئن خواهد بود، زمانی که هلال ماه بین زهره و مریخ قابل رصد است و در این صف متشکل از پنج سیاره اول خورشید، [ماه] به نمایندگی از زمین قابل مشاهده خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از علوم