فرار به جلو؛ واکنش جمهوری اسلامی به تازه‌ترین افشاگری اسرائیل

یک روز پس انتشار اسناد محرمانه فعالیت‌های اتمی حکومت ایران به‌وسیله اسرائیل، وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این افشاگری واکنش نشان داد

دولت اسرائیل پیش‌تر نیز برخی اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران را در اختیار جامعه بین‌المللی قرار داده بود که بعدها صحت آن‌ها  به اثبات رسید -- AFP

تنها یک روز پس از آنکه دولت اسرائیل، اسناد محرمانه فعالیت‌های اتمی حکومت ایران را بر روی شبکه اینترنت به‌اشتراک گذاشت، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را دشمن شماره یک توافق هسته‌ای «برجام» معرفی کرد.

خطیب‌زاده، روز چهارشنبه ۱۱ خرداد در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، بدون اشاره مستقیم به موضع‌گیری روز گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نوشت همه می‌دانند که اسرائیل دشمن درجه اول توافق هسته‌ای «برجام» است و خودش تنها‌دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود.

خطیب‌زاده، در بخش دیگری از پیام روز چهارشنبه‌اش به رهبرهای آمریکا و سه کشور اروپایی نیز هشدار داد زمان آن فرا رسیده است تا مسیر خود را انتخاب کنند. به گفته او جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی روبه‌رو شدن با هر سناریویی را دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده همچنین رهبرهای آمریکا و سه کشور اروپایی را متهم کرد که خود را به خواب زده‌اند، باید بیدار شوند و تصمیم بگیرند.

روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر اسرائیل، در آستانه برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با فریب و لاپوشانی، به بازرس‌های آژانس و نهادهای بین‌المللی دروغ گفته‌اند و فعالیت‌های هسته‌ای را به قصد ساخت سلاح اتمی مخفی نگاه داشته‌اند. 

دولت اسرائیل پیش‌تر نیز برخی اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران را در اختیار جامعه بین‌المللی قرار داده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در مهرماه ۱۳۹۷ اعلام کرد مامورهای سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل به اسنادی محرمانه از فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران دست پیدا کرده‌اند و در این رابطه گفت:«من برای اولین‌بار افشا می‌کنم که ایران تاسیسات مخفی دیگری نیز در تهران دارد. یک انبار اتمی محرمانه برای ذخیره‌سازی مقدار زیادی مواد و تجهیزات مربوط به برنامه هسته‌ای محرمانه.»

نخست‌وزیر وقت اسرائیل همچنین در جریان سخنرانی‌اش در نشست سالانه سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۷، آدرس دقیق محل این «تاسیسات مخفی» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را افشا کرد و عکس‌هایی ماهواره‌ای از محل استقرار آن نشان داد.

باور کردن ادعاهای نتانیاهو در آن زمان برای وجه غالب افکار عمومی ایران دشوار بود و نام محل مورد نظر او، یعنی «توقوزآباد»، دستمایه ساختن طنزهایی در شبکه‌های اجتماعی شد. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در آن زمان از فضای به‌وجود آمده استفاده کردند و افشاگری نتانیاهو را به سخره گرفتند. با این وجود، بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک‌سال بعد اعلام کردند در «توقوزآباد» ذرات اورانیوم کشف کرده‌اند؛ موضوعی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ توضیحی برای آن ارائه نداده‌اند.

نفتالی بنت همچنین روز سه‌شنبه، در حساب کاربری خودش یک انیمیشن طنز به‌اشتراک گذاشت که نیروهای اطلاعاتی و نظامی حکومت ایران را درحال به‌دست‌آوردن اسناد و سپس پنهان‌کردن شواهد فعالیت‌های هسته‌ای نشان می‌دهد.

هفته گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک گزارش اختصاصی نوشت جمهوری اسلامی ایران تقریبا از دو دهه پیش، به اسناد محرمانه «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» دسترسی داشته و از این اسناد برای تغییر سابقه فعالیت‌ها، پنهان‌کاری، لاپوشانی برنامه اتمی و در نهایت گمراه کردن بازرسان آژانس استفاده کرده است.