تهدید حکومت کارساز نبود؛ ۷۰ سینماگر دیگر بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»‌ را امضا کردند

محمد رسول‌اف: بیش از ۷۰ سینماگر به امضاکنندگان بیانیه پیوستند تا ضمن همدردی با مردم آبادان مخالفت خود را با خشونت اعلام کنند

ویدئوهای شهروند خبرنگاران آبادانی نشان می‌دهد که ماموران به معترضان داغدار مستقیما شلیک می‌کنند- عکس از رسانه‌های اجتماعی

یک روز بعد از آن که دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران امضاکنندگان نامه سینماگران معترض را تهدید و ارعاب کردند و از آنان خواستند تا امضایشان را پس بگیرند، بیش از ۷۰ سینماگر دیگر نامه «تفنگت را زمین بگذار» را امضا کردند.

روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد (اول ژوئن) محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز مستقل سینمای ایران و یکی از امضا‌کنندگان نامه «تفنگت را زمین بگذار»، در حساب اینستاگرامش نوشت که بیش از ۷۰ سینماگر به امضاکنندگان بیانیه پیوستند تا «ضمن همدردی با مردم آبادان مخالفت خود را با هر نوع خشونت اعلام کنند.»

رسول‌اف در همین پست، نام امضاکنندگان تازه‌پیوسته به بیانیه را نیز فهرست کرده است. پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی، مانی حقیقی، مسعود کیمیایی، ترانه علیدوستی، نازنین فراهانی، مرضیه وفامهر و ده‌ها سینماگر دیگر از جمله امضاکنندگان جدید این بیانیه هستند.

پیشتر در روز هشتم خرداد، نزدیک به ۱۰۰ تن از سینماگران و هنرمندان ایرانی با انتشار نامه‌ای خطاب به نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی، از آنان خواستند تا سلاح‌هایش خود را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند.»

محمد رسول‌اف، روز سه‌شنبه دهم خرداد، نوشته بود که «برخی از امضاکنندگان را از دستگیری ترسانده‌اند و به برخی دیگر گفته‌اند که دیگر نمی‌توانید کار کنید. این وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی است.»

او همچنین نوشت:‌ «عده‌ای فکر می‌کنند سینما سربازخانه است و می‌خواهند با نظامی‌گری، صدای سینماگران علیه خشونت را ساکت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، وعده تهدید داده و گفته است با کسانی که بخواهند «با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی» مقابل سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی قرار بگیرند برخورد خواهد شد.

نامه‌ای که سینماگران و هنرمندان آن را امضا کرده‌اند، می‌گوید: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج همبسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می‌خواهیم تا سلاح‌هایش خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

این بیانیه با اشاره به «فوج خروشان مردم ستمدیده از جای جای ایران» که «فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سرداده‌اند»، یادآوری می‌کند که «اعتراضات مردمی» به دلیل «خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب، و خفقان» گسترش یافته‌ است.

شماری از هنرمندان ایرانی در تبعید  نیز بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این میان برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌های تسنیم، مهر و فارس، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه پاسداران، گفتند که برخی از افراد امضای خود را پس گرفته‌اند.

فارس به نقل از محمدجعفر باقری‌نیا، کارگردان سینما، که می‌گوید امضایش را پس گرفته، نوشته است که واقعه متروپل آبادان «قلب‌های ما و مردم ایران را جریحه‌دار کرد و متن قرار گرفته در گروه صنفی سینماگران در واتس‌اپ، که به اسم همدردی با مردم آبادان ارائه شد را امضا کردیم.» او گفته است که در زمان امضای متن، متوجه هشت «تفنگت را زمین بگذار» نبوده و «بار سیاسی» نامه را درک نکرده است.

محمد رسول‌اف، جعفر پناهی، مجید برزگر، مهناز افضلی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، کتایون ریاحی، علی مصفا، سامان سالور، مریم مقدم، علیرضا رئیسیان، بهتاش صناعی‌ها و ابوالحسن داوودی از امضا‌کنندگان این نامه‌ اعتراضی‌اند.

«تفنگت را زمین بگذار» نام تک‌آهنگی از محمدرضا شجریان با شعر فریدون مشیری است که پس از اعتراض‌های خیابانی سال ۱۳۸۸، موسوم به «جنبش سبز» و سرکوب گسترده معترضان، اجرا و با استقبال گسترده‌ای در ایران مواجه شد.

زر امیرابراهیمی، برنده نخل طلای بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن، هنگام دریافت جایزه، با مردم آبادان ابراز همدردی کرده بود.