تمرکز بر اوضاع افغانستان در نشست آلماتی؛ سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت کردند

سفیر قزاقستان در افغانستان: «اعمال فشار بیشتر بر طالبان راه حل نیست»

در این نشست، در مورد نقش کشورهای منطقه در تامین ثبات و توسعه در افغانستان، بحث شد - عکس: @tomas_niklasson توییتر

 

راهکارهای حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان، در نشستی با حضور نمایندگان پنج کشور آسیای میانه، دیبورا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل، و توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، مورد بحث قرار گرفت.

این نشست روز سه‌شنبه دهم خرداد، ۳۱ مه، در شهر آلماتی، پایتخت قزاقستان، برگزارشد و در آن بر مشارکت فعال افغانستان در پروسه‌های همگرایی منطقه‌ای، احیای اقتصادی این کشور و اجرای پروژه‌های زیربنایی مختلف در قلمرو آن تاکید شد.

توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، به تلویزیون ملی قزاقستان گفت: «امروز در مورد توسعه افغانستان و اینکه چگونه می‌توانیم از آن کشور حمایت کنیم ،گفت‌وگو کردیم.» او گفت که این برنامه‌ها قرار است منظم ادامه یابد.»

حلیم خان یسین‌گلدیوف، سفیر قزاقستان برای افغانستان، نیز در این نشست ادامه گفت‌وگوها را معقول دانست، اما اظهار داشت که گفت‌وگوها باید بیشتر با گروه‌های ذینفع در داخل افغانستان  ادامه یابد تا در بیرون از کشور.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «امنیت، اقتصاد، و چالش‌های اجتماعی افغانستان محور بحث ما است، اما مهم این است که با کی می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم.» او همچنین تاکید کرد که «اعمال فشار بیشتر [بر طالبان] راه حل نیست». سفیر قزاقستان افزود: «افزایش فشار منجر به چالش‌های بیشتر در افغانستان می‌شود، زیرا آنجا نیروهای مختلف [درمیان طالبان] وجود دارند؛ از گروه‌های میانه‌رو تا رادیکال‌ترها، محافظه‌کاران و افراطیون.»

ارژان کازیخان، نماینده ویژه رئیس جمهوری قزاقستان در امور همکاری‌های بین‌المللی، نیز در سخنرانی‌ خود در این نشست با اشاره به نگرانی‌های امنیتی منطقه از آدرس افغانستان، پیشنهادهایی را برای تقویت امنیت و توسعه پایدار در منطقه با همکاری اتحادیه اروپا ارائه کرد.

از آغاز به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، قزاقستان با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، روابط دوستانه‌ای با این گروه ایجاد کرد. با این حال، دولت قزاقستان در همان آغاز کار اعلام کرد که با طالبان روابط دارد، اما حکومت این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد.

اکنون که این کشور میزبان نشست کشورهای آسیای مرکزی، اتحادیه اروپا، و سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان است، نماینده این کشور اعلام می‌کند که اعمال فشار بیشتر بر طالبان، راه حل بحران کنونی افغانستان نیست.

این در حالی است که در مجموع تمامی کشورهای آسیای مرکزی از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان زیر سلطه طالبان وحشت دارند، زیرا مرزهای افغانستان با این کشورها می‌تواند هر آن برای آن‌ها تهدید‌آفرین باشد.