عربستان سعودی میانجی حل بحران اوکراین می‌شود

وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با سرگئی لاوروف گفت که کشورش برای ارائه کمک دیپلماتیک در مسئله روسیه و اوکراین آماده است

دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی - SPA

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در دیدار روز سه‌شنبه خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ریاض به او گفت که عربستان سعودی آماده است تا در دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین مشارکت کند.

به گزارش رویترز، شاهزاده فیصل اعلام کرد که عربستان سعودی از تلاش‌هایی با هدف دستیابی به یک راه‌حل سیاسی که به بحران میان دو کشور روسیه و اوکراین پایان دهد و آن‌ها را به امنیت و ثبات برساند، حمایت می‌کند.

در ماه مارس نیز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته بود که کشورش آماده است تمام تلاش‌های خود را برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف انجام دهد.

وزارت خارجه روسیه نیز از دیدار سرگئی لاوروف با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود خبر داد و اعلام کرد که هر دو طرف از سطح همکاری در اوپک پلاس ابراز خرسندی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی است که گزارش رسانه‌های غربی از این حکایت دارد که برخی از اعضای اوپک پلاس (ائتلافی متشکل از اعضای اوپک و متحدانشان) در حال بررسی حذف روسیه از این گروه‌اند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: «این دو مقام عربستان و روسیه به تاثیر همکاری تنگاتنگ بین دو کشور بر بازارهای جهانی اشاره کردند.» با این حال عربستان سعودی هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

روسیه به همراه برخی از کشورهای جزو شوروی سابق یکی از اعضای اصلی اوپک پلاس است.

رویترز به نقل از «برخی منابع خبری» اعلام کرد که اوپک پلاس قرار است به توافق تولید نفتی که سال ۲۰۲۱ در نشست دوم ژوئن حاصل شد، پایبند بماند و اهداف تولید ژوییه را تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهد و درخواست‌های غرب را برای افزایش سریع‌تر تولید به منظور مقابله با افزایش قیمت‌ها، رد می‌کند.

اوپک پلاس که در سال ۲۰۱۶ تشکیل شد، به منظور پایدار نگه داشتن بازارهای نفت و مقابله با سقوط قیمت‌ها، به‌ویژه با مشکلات شدید اقتصادی در طول همه گیری کووید-۱۹، با کاهش تولید اعضای خود موافقت کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از نمایندگان اوپک، پیشنهاد داد که خروج روسیه از اوپک پلاس می‌تواند راه را برای کشورهای دیگر هموار کند تا همان‌طور که مد نظر ایالات متحده و کشورهای اروپایی است، نفت خام بیشتری تولید کنند.

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان سعودی، انتظار می‌رود لاوروف با دیگر وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس «جی‌سی‌سی» (GCC) نیز دیدار کند.

سرگئی لاوروف قبل از عربستان سعودی به بحرین سفر کرده بود. او و همتای بحرینی‌اش، عبداللطيف الزیانی، در منامه در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. لاوروف در منامه با شیخ حمد بن‌عیس آل‌خلیفه و شاهزاده سلمان حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، هم ملاقات کرد.

پیش‌بینی می‌شود مسئله انرژی و امنیت غذایی جهان از جمله محورهای مذاکرات لاوروف با مقام‌های عربستان سعودی در ریاض باشد. دیدار لاوروف با همتای سعودی خود اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا با کاهش قابل‌توجه واردات نفت از روسیه به عنوان بخشی از آخرین تحریم‌های خود در ارتباط با حمله مسکو به اوکراین، موافقت کرد.

هفته گذشته، برت مک‌گرک، مشاور ارشد کاخ سفید درباره خاورمیانه، و آموس هوشستین، فرستاده وزارت خارجه آمریکا در بخش انرژی، برای مذاکره درباره تامین انرژی جهانی، مسئله ایران و مسائل دیگر به ریاض سفر کرده بودند.