نمایشگاه کتاب خیابانی در بدخشان؛ زنان به طالبان کتاب هدیه دادند

نمایشگاه خیابانی کتاب «بیایید برای پیشرفت جامعه‌مان کتاب بخوانیم» را بیشتر زنان اداره کردند

جوانان بدخشانی در حالی این نمایشگاه کتاب را برگزار کردند که با تسلط طالبان بر افغانستان، کتاب و کتابخوانی شدیدا افت کرده است- عکس: ایندیپندنت فارسی

 

شماری از زنان و مردان جوان در شهر فیض‌آباد استان بدخشان در شمال شرق افغانستان، روز سه‌شنبه، دهم خرداد، یک نمایشگاه کتاب خیابانی برگزار کردند. این نمایشگاه با استقبال گرم مردم بدخشان روبه‌رو شد. تصاویر منتشرشده از این نمایشگاه جنگجویان طالبان را نیز در حال کتاب خواندن نشان می‌دهد. برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌گویند مردم به کتابخوانی علاقه دارند اما برای خرید کتاب توان مالی ندارند.

نمایشگاه کتاب «بیایید برای پیشرفت جامعه‌مان کتاب بخوانیم» را بیشتر زنان اداره کردند. شماری از زنان بدخشانی، کتاب‌های کتابخانه‌های تعطیل شده یا کتابخانه‌های شخصی خود را در این نمایشگاه به حراج گذاشتند.

گیتی فرح، یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، به ایندیپندنت فارسی گفت که زنان و مردان بدخشانی از این نمایشگاه استقبال خوبی کردند و حتی افراد طالبان هم به بازدیدکنندگان پیوستند و تعدادی کتاب هم خریدند. او تصریح کرد: «افراد طالبان بیشتر کتاب‌های عرفانی و دینی را پسندیدند. برخی از آن‌ها از ما کتاب خریدند، برخی دیگر هم کتاب‌هایی را انتخاب کردند ولی امکان پرداخت هزینه آن را نداشتند.» فرح افزود: «من به افراد طالبان کتاب هدیه دادم تا بخوانند. مهم این است که کتاب خوانده شود.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بازار کتاب در سراسر این کشور با افت شدیدی روبه‌رو شد. کتابفروشی‌ها، کافه‌ها و مراکز فرهنگی که بیشتر در کار فروش یا پخش کتاب بودند، هم به دلیل محدودیت‌های طالبان و هم به دلیل فروپاشی اقتصاد این کشور، ورشکست شدند. مرکز فرهنگی پل سرخ یکی از این نمونه‌ها بود که به دلیل از بین رفتن بازار کار و نیز محدودیت‌های طالبان برای رفت‌وآمد زنان و مردان به این مراکز، مجبور شد صدها عنوان کتابش را حراج کند. ناشران نوپای افغانستان نیز به همین منوال، کاروبار تازه‌رونق‌گرفته خود را از دست دادند؛ زیرا از یک سو نهاد دانشگاه و کتاب‌خوانی با چالش مواجه شد و از سوی دیگر مردم برای خرید کتاب و محصولات فرهنگی توان اقتصادی نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گیتی فرح، در چنین وضعیتی، هدف از برگزاری این نمایشگاه، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است تا مردم به دلیل فقر و فشارهای اجتماعی، از کتاب و فرهنگ فاصله نگیرند. او اذعان کرد: «مردم کتاب‌ها را بااشتیاق انتخاب می‌کردند اما توان خرید نداشتند. ما کتاب‌ها را با تخفیف‌ و برخی را رایگان به علاقه‌مندان دادیم.»

در تصاویر منتشر شده از نمایشگاه کتاب بدخشان، دختران شرکت کننده، با لباس معمولی و بیشتر بدون برقع، دیده می‌شوند. پیش از این نیز، نمایشگاه خیابانی کتاب با حضور دختران، در شهر کابل و نیز شهرستان بهارک بدخشان برگزار شده بود.