درگیری میان دو فرمانده طالبان در بلخاب چندین کشته و زخمی بر جا گذاشت

این درگیری بر سر کنترل معادن زغال‌سنگ بود

مولوی مهدی از فرماندهان هزاره گروه طالبان است که در اوایل به قدرت رسیدن طالبان، رئیس اداره اطلاعات  استان بامیان شد اما بعدا عزل شد- عکس: @alemarah111 توییتر

درگیری مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان، و مولوی عطاءالله، فرماندار تاجیک‌تبار این گروه در شهرستان بلخاب استان سرپل، در روز سه‌شنبه، ۱۰ خرداد، شش کشته و چهار زخمی بر جا گذاشت.

یک منبع آگاه در بلخاب، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که این درگیری در روستای هوش رخ داده است و در جریان آن، دو نفر از نیروهای مولوی مهدی مجاهد و چهار نفر از نیروهای مولوی عطاءالله کشته شده‌اند. به گفته این منبع، شش نفر دیگر از هر دو طرف زخمی شدند و درگیری پس از حدود چهار ساعت، با مداخله سران طالبان از مرکز استان سرپل پایان یافت. یکی از افراد زخمی‌شده، برادر مولوی عطاءالله است.

بر اساس اطلاعات منابع محلی در بلخاب، درگیری میان مولوی مهدی و مولوی عطاءالله، بر سر تاراج معادن زغال‌ سنگ در شهرستان بلخاب بوده است. با تسلط طالبان بر افغانستان روند استخراج معادن زغال سنگ در شهرستان بلخاب سرعت گرفت و ماهانه میلیون‌ها افغانی از درآمد این معادن به خزانه طالبان واریز می‌شود. بخش عمده زغال سنگ استخراج‌شده از معادن افغانستان به پاکستان صادر می‌شود.

منابع محلی می‌گویند که مولوی عطاءالله که ساکن بلخاب و از قوم تاجیک است، تلاش می‌کند با استخراج معادن هم پول بیشتری به خزانه طالبان بریزد و هم خود از آن سهم ببرد؛ اما مولوی مهدی مجاهد هم که تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان است، مدعی سهم‌ بردن از این معادن است. مهدی و عطاءالله هر دو اهل بلخاب‌اند.

مولوی مهدی پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در بامیان شد اما پس از چند ماه، او را برکنار و به کابل احضار کردند. مولوی مهدی حدود چهار ماه در کابل زیر نظارت مستقیم شبکه حقانی زندگی کرد و به او پیشنهاد شد تسلیحاتی را که در اختیار دارد، به اداره اطلاعات تحویل دهد و خود به عنوان معاون شهرداری کابل کار کند. مهدی مجاهد پیشهاد شبکه حقانی را نپذیرفت و اواسط فروردین، شبانه از کابل خارج شد و به زادگاهش بلخاب رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی مجاهد در بلخاب حدود ۴۰۰ نیروی مسلح در اختیار دارد که همه بومی‌های بلخاب و از قوم هزاره‌اند. در چند هفته اخیر، دو بار هیئت‌هایی از مرکز بامیان و سرپل برای مذاکره با مولوی مهدی به بلخاب رفتند و از او خواستند به کابل بازگردد و با امارت طالبان همکاری کند.

منابع نزدیک به مولوی مهدی مجاهد می‌گویند او نگران است که شبکه حقانی او را خلع سلاح و بازداشت کند یا بکشد؛ به همین دلیل از رفتن به کابل خودداری کرده و در زادگاهش بلخاب که ده‌ها نیروی مسلح در اختیار دارد، باقی مانده است. حضور او در بلخاب طالبان را برای کنترل معادن به دردسر انداخته و به درگیری نظامی منجر شده است.

ساکنان بلخاب می‌گویند که اواخر روز سه‌شنبه و در پایان درگیری مولوی مهدی و مولوی عطاءالله، دو هلی‌کوپتر نظامی طالبان شماری افراد مسلح را به مرکز بلخاب منتقل کرده‌اند. به گفته این منابع، مولوی مهدی نیز در حال صف‌آرایی نیروهای مسلح تحت‌امر خود در روستاهای مختلف بلخاب است و وقوع درگیری دوباره محتمل است.

این نخستین درگیری میان‌گروهی طالبان در شهرستان بلخاب استان سرپل است. ساکنان بلخاب می‌گویند مولوی مهدی و مولوی عطاءالله با تحریک اقوام هزاره و تاجیک در سرپل، در تلاش برای سربازگیری از میان مردم‌اند و احتمال دارد ابعاد این درگیری گسترده‌تر شود.

 پیش از این نیز فرماندهان طالبان در تخار، بدخشان و شماری دیگر از شهرها بر سر کنترل معادن و منابع درآمدزا با هم درگیر شده‌ بودند.