فشار دستگاه‌های امنیتی بر امضا‌کنندگان نامه «تفنگت را زمین بگذار»

محمد رسول‌اف: «برخی از امضا‌کنندگان را از دستگیری ترسانده‌اند و به برخی گفته‌اند دیگر نمی‌توانید کار کنید. این وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی است»

ساعتی پس از انتشار نامه جمعی از سینماگران معترض با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران با امضاکنندگان این نامه تماس گرفتند و با تهدید و ارعاب، از آن‌ها خواستند امضا‌یشان را پس بگیرند.

محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز مستقل و یکی از امضاکنندگان نامه «تفنگت را زمین بگذار»، روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «برخی از امضا‌کنندگان را از دستگیری ترسانده‌اند و به برخی گفته‌اند دیگر نمی‌توانید کار کنید. این وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی است.» 

محمد رسول‌اف، در بخش آخر پیامش نوشت: «عده‌ای فکر می‌کنند سینما سربازخانه است و می‌خواهند با نظامی‌گری، صدای سینماگران علیه خشونت را ساکت کنند.»

روز یکشنبه ۸ خرداد، نزدیک به ۱۰۰ تن از سینماگران و هنرمندان ایرانی با انتشار نامه‌ای خطاب به نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی، از آن‌ها خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از نامه سینماگران و هنرمندان معترض آمده است: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج همبسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می‌خواهیم سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

در واکنش به نامه سینماگران معترض، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد، تهدید کرد با کسانی که بخواهند با «بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی»، مقابل سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی قرار بگیرند برخورد خواهد شد.

محمد رسول‌اف، جعفر پناهی، مجید برزگر، مهناز افضلی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، کتایون ریاحی، علی مصفا، سامان سالور، مریم مقدم، علیرضا رئیسیان، بهتاش صناعی‌ها و ابوالحسن داوودی از امضا‌کنندگان این نامه‌ اعتراضی‌اند.

«تفنگت را زمین بگذار» نام تک‌آهنگی از محمدرضا شجریان با شعر فریدون مشیری است که پس از اعتراض‌های خیابانی سال ۱۳۸۸، موسوم به «جنبش سبز»، اجرا و با استقبال گسترده‌ای در ایران مواجه شد.