آژانس:‌ ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است

بنا بر تخمین‌ها ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران اکنون به بیش از ۴۳ کیلوگرم رسیده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس قبلا گفته بود که ایران هنوز به برخی از پرسش‌ها درباره کشف آثار اورانیوم در سه مکان پاسخ نداده است -ALEX HALADA / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران به پرسش‌های آژانس درباره منشأ ذرات اورانیوم یافته‌شده در سه مرکز زیرزمینی مشخص، پاسخ قانع‌کننده نداده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ممکن است که این توقف، موجب بروز یک تقابل دیپلماتیک جدید با غرب در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس شود. اگر قدرت‌های غربی به دنبال صدور قطعنامه‌ای علیه تهران باشند، طفره رفتن ایران از ارائه پاسخ به پرسش‌های آژانس ممکن است ضربه دیگری به تلاش‌های نه‌چندان موفق برای احیای برجام باشد.

گزارش سه‌ماهه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جزئیاتی که درباره عدم ارائه پاسخ‌های قانع‌کننده طرف ایرانی بیان کرده، فشار بر ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای اقدام علیه ایران در نشست شورای حکام را افزایش داده است.

آژانس درباره سه مرکز زیرزمینی مورد ابهام در گزارش خود می‌نویسد: «ایران توضیحاتی را ارائه نکرده که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها، معتبر باشد. مسائل پادمانی مرتبط با این سه مکان کماکان باقی است.»

پیشتر در اواخر ماه آوریل، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که ایران هنوز به برخی از پرسش‌ها درباره کشف آثار اورانیوم در سه مکان مشخص پاسخ نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است؛ یکی از این مکان‌های مشکوک در حومه غربی تهران، در منطقه «تورقوزآباد» قرار داد. دو مکان اعلام نشده دیگر، در استان اصفهان است.

یک گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز می‌گوید نسخه‌ای از آن را مطالعه کرده است، می‌گوید که بنا بر تخمین‌ها ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران، با افزایش ۹/۹ کیلوگرمی اکنون به بیش از ۴۳ کیلوگرم رسیده است. این اورانیوم که درجه خلوص آن نزدیک به غلظت ۹۰ درصدی لازم برای ساخت سلاح است، در حالتی است که می‌تواند به سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم وارد شود.

میزان ذخیره کنونی اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در ایران، از آنچه که آژانس «مقدار چشمگیر» می‌خواند فراتر است و آژانس در تعریف آن می‌گوید: «مقدار تقریبی ماده اتمی، که نمی‌توان در موردش احتمال ساخت بمب اتمی انفجاری را رد کرد» - و یا به زبان ساده «مواد اتمی کافی برای تولید بمب در صورت غنی‌سازی بیشتر.»

قدرت‌های غربی نگران نزدیک‌تر شدن جمهوری اسلامی ایران به قابلیت تولید بمب هسته‌ای هستند. ایران اصرار دارد که فعالیت‌های اتمی‌اش برای اهداف صلح‌آمیز است.