جاسوسی واقعی سر صحنه فیلمبرداری درام جاسوسی «تهران»

در جریان رسیدگی به پرونده زنان اسرائیلی ایرانی‌تبار که به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران متهم بودند، مشخص شد یکی از آن‌ها برای شرکت در آزمون انتخاب بازیگران این مجموعه تلویزیونی فرستاده شده بود

مجموعه تلویزیونی اسرائیلی «تهران» که درحال حاضر «اپل تی‌وی» درحال پخش هفتگی فصل دوم آن در سراسر جهان است، با خط داستانی که شانه‌به‌شانه با برخی خبرهای روز پیش می‌رود، مورد توجه بسیاری از تماشاگران ایرانی قرار گرفته است.

به گفته موشه زوندر، سازنده و از تهیه‌کنندگان این مجموعه تلویزیونی برنده جایزه «امی»، آن‌طور که معلوم است، این درام جاسوسی، علاوه‌بر مخاطبان عادی، توجه نهادهای اطلاعاتی ایران را هم به خود جلب کرده است.

زوندر که با رادیو ارتش اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت که در جریان فیلمبرداری فصل اول «تهران»،  تهیه‌کنندگان سریال مشکوک بودند که مبادا جاسوسان ایرانی سر صحنه فیلمبرداری حضور داشته باشند. او افزود: «حالا می‌دانیم. در جریان پرونده چهار زن یهودی ایرانی‌تبار که یک جاسوس ایرانی با ادعای یهودی‌بودن آن‌ها را به خدمت گرفته بود، [مشخص شد که] او یکی از این زنان را برای شرکت در آزمون انتخاب بازیگران سریال فرستاده بود.»

اسرائیل دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که چند شهروند اسرائیلی را به جرم جاسوسی برای حکومت جمهوری اسلامی ایران دستگیر کرده‌ است. این افراد زنان ایرانی‌تباری بودند که در یک گروه فیسبوکی متعلق به ایرانی‌های مقیم اسرائیل پس‌از آشنایی با فردی که خود را یک ساختمان‌ساز پولدار یهودی-ایرانی مقیم تهران معرفی کرده بود، ماموریت‌های کوچک جاسوسی برای او انجام داده بودند. 

زوندر در گفت‌وگو با رادیو ارتش که هفته گذشته پخش شد، اعلام کرد که آن زن در آزمون انتخاب بازیگران پذیرفته نشد، اما ایرانی‌ها از برنامه ساخت این مجموعه خبر دارند و با دقت ما را زیر نظر دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زوندر علاوه‌بر این، گفت که همه تماشاگران ایرانی‌تبار سریال باورشان نمی‌شود که آن در آتن فیلمبرداری شده باشد و اشاره کرد که اغلب اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار درباره محل فیلم‌برداری از او سوال می‌کنند و می‌گویند که خیابان یا محله خاصی را در آن تشخیص داده‌اند. او افزود که آن‌ها تاکید می‌کنند: «من آن‌جا بزرگ شدم!»

این گفته تهیه‌کننده «تهران» درحالی است که برخی مخاطبان ایرانی معتقدند با وجود موفقیت بسیار برای ارائه تصویر امروزی و مطابق با واقعیت از ایران، به برخی جزئیات صحنه‌پردازی توجه کافی نشده است. برای مثال می‌توان به نمای داخلی پنجره‌های خانه‌‌ها اشاره کرد که به‌وضوح پنجره‌هایی به سبک یونانی است و به‌ویژه در شهر تهران کمتر به‌چشم می‌خورد.

مجموعه تلویزیونی «تهران» روایت تامار رابینیان، یک دختر اسرائیلی ایرانی‌تبار است که به‌‌عنوان جاسوس موساد برای خرابکاری در سامانه‌ پدافند دفاعی و آماده‌سازی مقدمات حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی به تهران می‌رود، اما حین ماموریت در سرزمین مادری خود، با گروهی از ایرانی‌ها روابطی دوستانه برقرار می‌کند و…

اما هم‌زمان با پخش این مجموعه تلویزیونی، وقوع رویدادهایی مانند انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و کرج، ترور محسن فخری‌زاده و حسن صیاد خدایی، اولی در نزدیکی تهران و دومی در قلب پایتخت، و همچنین انفجار اخیر در مرکز نظامی پارچین، و شباهتشان به رویدادهای تخیلی «تهران»، در بسیاری موارد این حس را در تماشاگران ایجاد می‌کند که با تقلید معکوس واقعیت از تخیل هنری رو‌به‌رو شده‌اند. 

البته این نظریه‌ هم وجود دارد که شاید بخش‌هایی از فیلمنامه این مجموعه براساس عملیات‌های پیشین موساد نوشته شده است که رسانه‌ای نشده‌اند. دونا ایدن، دیگر تهیه‌کننده‌ این درام جاسوسی، پیش‌تر به صدای آمریکا گفته بود: «موساد (سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل) بهترین سناریوها را می‌نویسد و بعضی‌ کارها که موساد در تهران انجام داد، برای ما قابل تصور نبود.»

بیشتر از فیلم