حول و حوش کدام ساختمان‌های خطرناک تهران آفتابی نشوید؟

فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن در مناطق ۲۲ گانه تهران منتشر شد

«این فهرست به ساختمان‌های پرخطر غیر مقوم در برابر آتش‌سوزی اشاره دارد که می‌توانند فاجعه‌ای مانند پلاسکو رقم می‌زنند»-ایرنا

فهرست ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران که نهاد‌های امنیتی مخالف اعلام نام و مشخصات آنها بودند، پس از فروریزی برج ۱۰ طبقه «متروپل» آبادان، منتشر شد.

این فهرست را سایت «انصاف نیوز» منتشر کرد و نوشت پیش‌تر پیروز حناچی، شهردار سابق تهران به خواست نهاد‌های امنیتی از انتشار آن صرف‌نظر کرده بود.

حناچی در شرایطی به این خواسته تمکین کرد که این فهرست طبقه‌بندی خاصی ندارد و شورای شهر تهران پیش‌تر با انتشار آن موافقت کرده بود.

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران هم به صراحت از «مسئولان امنیتی» به عنوان مهمترین مخالفان انتشار این فهرست نام برده است.

هاشمی گفت، ساختمان‌های ناایمن تهران، بلندمرتبه‌های قدیمی‌اند که در طول این سال‌ها، طبق آیین‌نامه‌های قدیم ساخته شده و آیین‌نامه‌ ساخت و ساز در آن رعایت نشده است. 

ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران هم گفت، این شورا در انتظار دریافت رسمی این فهرست از شهرداری است تا آن را منتشر کند.

امانی گفت دادستان کل کشور نیز انتشار فهرست ساختمان‌های پرخطر تهران را بلامانع اعلام کرده است.

در این فهرست نام پاساژ «قائم» و چند مجتمع تجاری دیگر در شهرداری منطقه یک و ساختمان اداره مالیات غرب تهران و چند ساختمان تجاری در منطقه دو شهرداری دیده می‌شود.

در منطقه سه شهرداری هم نام برج‌های «افرا» و «بم»، در منطقه چهار شهرداری نام پاساژ «فجر» و در منطقه پنج شهرداری هم نام پارک «ارم» دیده می‌شود.

مجتمع مسکونی «پارک ونک» در منطقه شش و خوابگاه دانشجویی «ابریشم» در منطقه هفت شهری از دیگر ساختمان‌های ناایمن گزارش شده است.

در منطقه ۸ شهری بازار موبایل «شمس» و در منطقه ۹ نیز اداره کل سوخت‌گیری هواپیمایی به عنوان ساختمان‌های بحرانی گزارش شده‌ است.

در منطقه ۱۱ شهری نام مراکز تجاری «مهستان»، «اقاقیا» و «افرا» دیده می‌شود و در منطقه ۱۲ شهری نیز سرای «وحید»، «ملاعلی»، «سید‌ولی» و «انفاق» در این فهرست قرار دارند.

بیمارستان‌های «بوعلی» و «فجر» در منطقه ۱۳، بازار گل «شهید محلاتی» در منطقه ۱۴ و برج سفید افسریه در منطقه ۱۵ شهری از دیگر ساختمان‌‌های ناامن در این فهرست است.

پاساژ «اطلس» در منطقه ۱۶ و پاساژ «بهاران» در منطقه ۱۷ و شرکت‌های «پرسی‌ گاز» و «تولید دارو» در منطقه ۱۸ از دیگر ساختمان‌های ناایمن شهر تهران به‌شمار می‌روند.

نام دانشگاه «شاهد» و «یادگار امام» در منطقه ۱۹ و مجتمع‌های مسکونی «امین» و «بهار» در منطقه ۲۰ شهری هم در این فهرست دیده می‌شود.

در منطقه ۲۱ هم نام شرکت «ارج»، معاونت آماد و پشتیبانی ناجا و در منطقه ۲۲ شهری هم نام مجتمع‌های تجاری «طوبی» و «بام‌لند» در این فهرست دیده می‌شود.

یک منبع آگاه در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم درباره این فهرست گفت، پس از حادثه پلاسکو این فهرست تهیه شد که «به ساختمان‌های پرخطری اشاره دارد که در برابر آتش‌سوزی تاب‌آوری ندارند و در صورت بروز حادثه مشابه‌ای مانند پلاسکو، فاجعه‌ای دیگر را رقم می‌زنند».

این منبع افزود، سازمان نظام مهندسی در تهیه این فهرست نقشی نداشت و «آنها باید به طور جداگانه بگویند که نظرشان درباره سازه و عمر بناهای نام برده چگونه است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او معرفی این ساختمان‌ها به عنوان بناهای پرخطر به این معنا نیست که آنها «باید تخلیه شوند یا دیگر قابل سکونت و رفت و آمد نیستند و راهی برای ایمن سازی آنها نیست».

روز یک‌شنبه هشتم خرداد هم قدرت‌الله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت که این سازمان فهرست ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران را منتشر خواهد کرد.

محمدی افزود، وقتی «می‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می‌شوند، نباید از انتشار اسامی آنها بترسیم».

این ساختمان‌ها تنها بخشی از ۱۰ میلیون واحد مسکونی فرسوده و ناامنی است که در ایران قرار دارد و گزارش شده بیش از ۲۰ میلیون نفر در این واحد‌ها سکونت دارند.

با وجود قانون منع ساخت و ساز «ناایمن» و شرایط اسف‌بار ایمنی ساختمان‌ها و ساز‌ه‌ها، طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۳۵۰ هزار پروانه ساختمانی «ناایمن» دیگر در ایران صادر شده است.

طبق تعریف نظام مهندسی، واحد‌های مسکونی «بادوام» در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی به واحد‌هایی گفته می‌شود که اسکلت ساختمان آنها بتن‌ آرمه یا فلزی باشد.

تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران به تنهایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن دارد که سه هزار و ۵۰۰ ساختمان آن در شرایط پرخطر به‌شمار می‌روند و ۹۴۷ این ساختمان‌ها، برج و بلند‌مرتبه محسوب می‌شود که امنیت و استحکام آنها شاید به مویی یا ریز لرزه‌ای بند باشد.

آمار‌‌ها می‌گوید، ۱۵ درصد شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل داده است و ساخت و ساز‌های غیر اصولی و ناایمن در سال‌های اخیر، این شهر را به بمب ساعتی تبدیل کرده است. بمبی که سال‌ها است گفته می‌شود در صورت وقوع یک زمین‌لرزه قوی می‌تواند، فاجعه‌ای انسانی رقم بزند.

کامران عبدولی معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران هم از وجود این تعداد ساختمان ناایمن در شهر تهران ابراز نگرانی کرد و گفت، عمده این ساختمان‌های قدیمی‌اند و « ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در بین این ساختمان‌ها وجود دارد.»

عبدولی افزود: «آنچه همیشه در تهران مشکل‌ساز بوده است، بهره‌برداری از ساختمان‌ قبل از پایان کار و مجوزهای ایمنی است. و این ضعف قانونی بزرگ در همه جا دامن‌گیر ما شده است.»